Mogelijkheden Content Management Systemen....

Hallo,

Ik wil een site bouwen met de volgende kerneis:

• De site moet eenvoudig voor mensen zonder kennis van HTML e.d. bij de werken zijn.

Het volgende moet worden toegevoegd:

• af en toe moeten nieuwsberichten e.d. worden toegevoegd. Deze moeten op de site verschijnen en na een paar dagen vanzelf weer verdwijnen.
  • verschillende redactieleden, die moeten inloggen, moeten zelf deze berichten kunnen toevoegen.

Ik heb begrepen dat ik aan de site een Content Management Systeem moet hangen om dit voor elkaar te krijgen. Ik heb inmiddels besloten om PHP en Mysql te gaan gebruiken. Mijn vragen aan jullie:

• Wat is de meest simpele oplossing voor mijn wensen?
  • Is Mambo makkelijk en eenvoudig toe te passen en geschikt voor mijn omschreven functionaliteit?

Ik heb vrijwel geen kennis van php. Zelf iets in elkaar knutselen is dus voor mij geen optie!

alvast bedankt.

Robbes

Een CMS koop je niet zo maar van de plank. Wij hebben er een aantal laten ontwikkelen voor het bijhouden van onze bestanden en websites. Met PHP kom je een heel eind maar het vergt wel enige (zeg maar rustig behoorlijke wat) kennis van PHP om zo iets te bouwen. Misschien dat er een goedwillende 'PHP knutselaar' (is niet negatief bedoeld!) je wil helpen maar ik acht die kans klein, gezien het vele werk wat er aan vast zit. Moraal: misschien toch maar afzien van CMS of er geld aan besteden. Dat laatste kun je natuurlijk alleen maar doen als er een betaalde opdracht voor ligt.

Beste Robbes,

Mambo is prima content mangement systeem met een zeer uitgebreide achterban. Ik heb zelf pas sinds kort Mambo ontdekt, maar het is wel een van de meest flexibele cms’s die ik ken. www.mamboserver.com

Minerva is een cms gebaseerd voornamelijk op phpbb Kijk op http://www.project-minerva.org/home voor meer informatie.

Land Down Under is een andere cms, maar daar hangen iets meer haken en ogen aan zowel bij gebruik als installatie. http://www.neocrome.net/index.php

Er zullen er ongetwijfeld meer zijn, dit zijn degene die ik ken tenminste. Let wel op, voor iedere cms geldt dat het zijn eigen voor- en nadelen heeft, je zult ze echt moeten uitproberen om te ondervinden of er tevreden mee bent. Succes met je zoektocht!

Ik gebruik voor mijn eigen website op het moment het cms-programma WordPress.

Gratis en makkelijk: Pivot

www.pivotlog.net

Ik heb ook geen php en mysql kennis.

Mambo is prima ! Ik gebruik dat hier ook voor mijn intranet en er zijn zoveel modules, componenten en templates beschikbaar, dat je al zeer snel resultaat hebt. Bovendien is het beheer erg eenvoudig.
Geen geld uitgeven dus voor dure cms-en, maar gewoon mambo gebruiken. Mocht je nog twijfelen, surf dan naar www.opensourcecms.com .
Daar kun je alle mogelijke cms-en (free, opensource en veelal gebaseerd op php/mysql) met elkaar vergelijken en zijn er live-versies te proberen van zowel de (eind)gebruikerskant als de beheerderskant.
Leuk detail is dat die site ook op Mambo gebaseerd is.

Ik moet ook instemmen met mambo.

Door uitgebreide en goed ontwikkelde addons (die overgens gratis zijn) kun je in een mum van tijd vrij nette zaken voor elkaar krijgen zonder weken aan custom ontwikkelen er in te steken.

Suc6 heb je vragen shoot!

dankdankdank voor alle snelle reacties. Ik weet wat me te doen staat.....

groet,

robbes

Misschien een leuke toevoeging: [url]http://www.nextavenue.nl[/url]

Een editor die je kunt implementeren in je eigen CMS. Het voordeel van deze is dat ie [b:77497c012c]ook op de mac werkt[/b:77497c012c] (onder Firefox).

Waaw, Erik Otten op dit forum. Hij heeft echt een supersite ! :D

[quote:2073e5fe51="erikotten"]Misschien een leuke toevoeging: [url]http://www.nextavenue.nl[/url]

Een editor die je kunt implementeren in je eigen CMS. Het voordeel van deze is dat ie [b:2073e5fe51]ook op de mac werkt[/b:2073e5fe51] (onder Firefox).[/quote:2073e5fe51]

Maar niet in safari… en opera? Het is alles of niets in mijn optiek :slight_smile:

Ook niet in Safari en Opera, maar wel in Firefox en Mozilla > 1.3 en IE op de PC, maar dan wel opensource: [b:bcf3c3dae3]HTMLArea[/b:bcf3c3dae3] (Ik moet zeggen dat nextavenue erg lijkt op de vorige versie vanHTMLarea)

[quote:dead1d30ce="Aracon"][quote:dead1d30ce="erikotten"]Misschien een leuke toevoeging: [url]http://www.nextavenue.nl[/url]

Een editor die je kunt implementeren in je eigen CMS. Het voordeel van deze is dat ie [b:dead1d30ce]ook op de mac werkt[/b:dead1d30ce] (onder Firefox).[/quote:dead1d30ce]

Maar niet in safari… en opera? Het is alles of niets in mijn optiek :)[/quote:dead1d30ce]

Safari en Opera bieden simpelweg niet de functionaliteit die het mogelijk maakt een rich text editor voor die browsers te ontwikkelen. Een rich text editor niet gebruiken omdat hij in jou browser het niet doet, is natuurlijk onzin. Mensen die wel gebruik maken van IE of de gecko rendering engine, kunnen dan namelijk wel gebruik maken van zo’n editor. Wordt er gedetecteert dat de browser geen IE of gecko based is, dan wordt gewoon weer de tekst area weergegeven.

[quote:dead1d30ce=“mac748”]Ook niet in Safari en Opera, maar wel in Firefox en Mozilla > 1.3 en IE op de PC, maar dan wel opensource:
[b:dead1d30ce]HTMLArea[/b:dead1d30ce] (Ik moet zeggen dat nextavenue erg lijkt op de vorige versie vanHTMLarea)[/quote:dead1d30ce]

Alle richt text editors lijken op het eerste gezicht op elkaar. NextAvenue onderscheidt zich door gebruik te maken van semantiek. Het design is vastgesteld door de designer en de gebruiker kan daar niets aan veranderen. Geen fonts of lettertypes aanpassen. De HTML blijft zo schoon en kan niet verklooit worden.
Bovendien is de werking van NextAvenue anders. Het is volledig XML gebaseerd. De core van nextavenue is een javascript bestand, alle functionaliteit is gedefinieerd in XML. De core bestaat uit een API waarmee je de editor kan uitbreiden; zelf opties toevoegen, verwijderen verbergen. Bovendien is htmlArea buggy wat betreft haar stylesheet parser. NextAvenue is niet perfect, maar zeker een beter alternatief.