Monitor aansluiten op een 12" PowerBook

Ik ben van plan om een 12" PB te kopen, maar ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met het aansluiten van een extra scherm op een 12" PB. En dan speciaal het aansluiten van een 17" monitor met een VGA stekker. Even de punten waar ik graag wat meer over zou willen weten:

1. Het aansluiten in het algemeen (Kun je zomaar een monitor probleemloos aansluiten?)
  2. De kwaliteit (Zijn er geen zwarte balken zichtbaar op het scherm, geen kwaliteit verlies? Volgens mij heeft de NVIDIA GeForce FX Go5200 hier ook nog wat mee te maken.)
  3. De resolutie: Ik werk graag met een zo hoogmogelijke resolutie (1024 x 768 vind ik eigenlijk wel laag). Is er ook voor de 12" PB ook een resolutie hack te vinden. Zo ja, wat zijn de voor- en nadelen (hoe groot is bijvoorbeeld de kans dat het lukt?).

Ik hoop dat jullie er wat meer van weten. Alvast bedankt!

Mischien klein voorbeeld :

Ik heb een maand of 2 gewerkt met een powerbook 867, met daaraan een extern keyboard en een muis, een een iiyama 19" tft op 1600x1200 eraan.

Dus ja werkt prima :smiley:
En nee je hebt geen resolutie hacks nodig :smiley:

Ik heb een Hyundai 17" lcd scherm via de VGA eraan zitten (op mijn PB 15" titanium). Dat werkt prima. Het leuke van dit scherm is dat er een tvtuner inzit, dus ik gebruik hem als tv en als extra scherm.

Vriend van me werkt met de 12" en daarop een Lacie 21". Vlekkeloos (of is het vlekkeNloos???)

Gaat goed…Gooi erg genoeg werk geheugen in en je hebt een beest onder je vingers.

Frits

Ok, maar op de 12" PB zit toch een resolutie limiet? Als je met een resolutie van 1024 x 768 werkt op een 17" scherm lijkt mij dat er behoorlijk lomp uitzien.

Er is geen resolutielimiet bij een PowerBook. Dat is alleen bij de iBook zo, die ondersteunt alleen mirroring op dezelfde resolutie als op de machine en dat is 1024 bij 768. De PowerBook G4 ondersteunt echter het zogeheten keyspanning. Dat houdt in dat ie onafhankelijk van het ingebouwde scherm een extern beeldscherm kan aansturen op de resolutie die bij dat scherm hoort. Dus als je een 17"eraan hangt die op zeg maar 1280 bij 1024 werkt zal hij die op deze resolutie aansturen. De PowerBook G4 kan een scherm tot 23" aan dus dat lijkt me geen probleem. Bovendien kun je het externe scherm gebruiken als bureaubladuitbreiding. Al met al niks aan de hand dus. Gewoon scherm eraan hangen en klaar is Kees. :lol:

Dat is relaxt! Nu weet ik zeker dat ik een 12" PB koop. Dat is weer wat goedkoper dan een 15" of 17". Koop ik gelijk 512 MB geheugen er bij (macstuff.nl). Over een aantal weken bestel ik de 12" PB!

Bedankt voor jullie reacties!

Prima dat je voor de 12" PowerBook kiest. De 15" is wel mooier maar ook een stuk duurder. En echt veel sneller vind ik hem niet. Reken maar dat die 12" een beest is als je dat extra geheugen van Macstuff erbij prikt. Veel plezier met je PowerBook en vergeet niet AppleCare erbij aan te schaffen. Heb je gelijk drie jaar extra garantie. Dat is nog weleens nodig als je die verhalen hier leest over wat er met PowerBooks kan gebeuren... :P