Monitor advies

Goeiedag allen,

Ik ben van plan om een nieuwe monitor te kopen om te gebruiken voor beeldbewerking (Photoshop, Illustrator, Indesign e.d.). Nu is mijn vraag aan welke eisen een dergelijke (TFT) monitor moet voldoen. Dat het in de eerste plaats gecalibreerd moet worden begrijp ik, maar verder zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik zie bijvoorbeeld TFT-schermen van 19" voor 500 euro, maar ook voor 1500 euro met op het oog gelijkwaardige specificaties (bv. beide zelfde contrast, zelfde pixelverhouding, zelfde kleurbereik etc.). En nu begrijp ik wel dat een duurder scherm (waarschijnlijk) ook beter is, maar mijn vraag is dan waaromm dan?
In ieder geval bedankt voor jullie reactie

:wink: zo'n hele mooie 30"cinema display van :apple: natuurlijk

[quote:a7a6ab4594="Spijk"]En nu begrijp ik wel dat een duurder scherm (waarschijnlijk) ook beter is, maar mijn vraag is dan waaromm dan?[/quote:a7a6ab4594] Langere levensduur, Meer mogelijkheden qua software, Betere garantievoorwaarden, Aantal en type aansluitingen,

Kan van alles zijn.

Tevens zeggen getallen lang niet alles. Een Cinema Display heeft dezelfde specs als sommige Samsung monitoren… maar zet ze eens naast elkaar, niet te vergelijken.

Surf er ook eens op naar macosx.nl. Veel TFT monitoren hebben moeite met hele lichte tinten. Zo is vaak het balkje boven iedere post met je persoonlijke gegevens op veel TFT's gewoon wit. Iets dat je voor foto's en zo niet wilt natuurlijk.

[quote:a5feeb9aef="unSOUND"][quote:a5feeb9aef="Spijk"]En nu begrijp ik wel dat een duurder scherm (waarschijnlijk) ook beter is, maar mijn vraag is dan waaromm dan?[/quote:a5feeb9aef] Langere levensduur, Meer mogelijkheden qua software, Betere garantievoorwaarden, Aantal en type aansluitingen,

Kan van alles zijn.

Tevens zeggen getallen lang niet alles. Een Cinema Display heeft dezelfde specs als sommige Samsung monitoren… maar zet ze eens naast elkaar, niet te vergelijken.[/quote:a5feeb9aef]

Ik ga zelf een samsung kopen, het liefst heb ik een studio display, maar die zijn voor mij te duur, doe ik wel als ik ooit een PowerMac koop.

Ik wil nog even aanvullen waarom een applescherm beter is.
zeerk grote kijkhoek => het verschil bij een mac scherm zal het beeld ook niet lichter/donkerder worden ondere een andere kijk hoek wat wel zo is bij andere schermen.
en bovendien zijn ze ook gemaakt om er mee te shoppen zowel mac als scherm.
alleen 1 ding valt me op… contrast is 400:1 , ik weet niet of dit iets uitzal maken meestal is een hoger ratio beter…
iemadn een idee???

Mijn dank voor jullie bijdragen.

MauZ schreef: "contrast is 400:1 , ik weet niet of dit iets uitzal maken meestal is een hoger ratio beter… "

Kijk, dat is dus precies mijn probleem. Waar moet je nou op “objectief gezien” letten bij de aanschaf van een monitor. Als voorbeeld de volgende schermen:

• Acer AL1912S voor 290 euro (19", contrast 500:1, helderheid 250 cd/m2)

• Iiyama Prolite E418s voor 410 euro (19", contrast 700:1, helderheid 300 cd/m2)

• Lacie Photon19Vision voor 465 euro (19", contrast 400:1, helderheid 250 cd/m2)

• Philips 190B5CS voor 650 euro (19", contrast 500:1, helderheid 250 cd/m2)

Nogal wat verschillen in prijs en specificaties. Waar baseer je je keuze dan op? Ik neig bijvoorbeeld zelf naar de LaCie (goede dingen over gehoord), maar als ik dan zie dat die Acer op papier een betere contrastweergave heeft maar een stuk goedkoper is (maar niets over gehoord). En overall zou de Iiyama de beste keuze zijn gezien de specificaties. Kortom, twijfels alom! Het probleem komt voornamelijk voort uit het feit dat ik niet alle monitoren die (via internet) aangeboden worden persoonlijk kan beoordelen (want uiteindelijk bepaald het subjectieve gevoel wat voor jou het meest geschikt is, maar een paar richtlijnen zouden wel handig zijn).

En @Hydro: Tja, een 30" apple Cinema Display voldoet perfect aan mijn eisen…nu alleen nog een tweede hypotheek :smiley:

Ik zou zelf voor een LA CIE gaan de normale CRT versies "Electron Blue 22 III" waren echt top. Ik heb er nooit problemen mee gehad en accuraat qua kleur. Natuurlijk niet als een Barco, maar goed genoeg...

Zeker als je veel met PhotoShop, Illustrator en InDesign werkt is een breedbeeld een zegen. Je hebt ruimte voor je document en paletjes, of je InDesign-advertentie en je mailtje met correcties etc. Ik zou nooit meer wat anders willen.

trouwens die ik ga kopen, samsung 173P 1000:1, 320,- www.tft-scherm.nl 17" hè.

De beste TFT monitoren van het moment zijn die van Eizo, de CG210 , en de CG220, De laatste is nog een stuk duurder dan de Apple 30, maar dan krijg je ook een monitor die hardwarematig op adobe RGB in te stellen is. De oudere CG21 is ook heel goed. Deze Eizo'd zijn de enige monitors die geheel egaal zijn. Maar ik denk dat dit niet helemaal is wat je wilt uitgeven. :wink: Staan ook in de door jou genoemde link.

[quote:cdd7bda0b2="Spijk"] En nu begrijp ik wel dat een duurder scherm (waarschijnlijk) ook beter is, maar mijn vraag is dan waaromm dan? [/quote:cdd7bda0b2]

het grootste verschil tussen een goedkoop en een duur scherm zit in de beeldkwaliteit.
Beeldkwaliteit is o.a:
kleuromvang (hoeveel kleuren), contrast, helderheid, kijkhoek (in hoeverre de kleuren lijken te veranderen als je er niet recht voorzit), nauwkeurigheid (kleurafwijkingen).
Het beeld moet ook gelijk zijn over het hele scherm (dus niet in het midden anders dan aan de randen), het zwart moet echt zwart zijn en niet donkergrijs.
Het scherm moet goed calibreerbaar zijn (bij goedkope schermen krijg je vaak “banding” in kleurverlopen)

Staar je niet teveel blind op specs. Iedere fabrikant probeert zijn producten zo gunstig mogelijk aan te prijzen door te schermen met indrukwekkende getallen.
Als je het scherm gebruikt voor beeldbewerking is de beeldkwaliteit belangrijk.
Apple schermen zijn goed, Lacie heeft goede schermen, Eizo helemaal maar de betere zijn onbetaalbaar.
Dell heeft twee hele goede breedbeeldschermen die qua kwaliteit overeenkomen met de Cinema Displays van Apple. Ze zijn alleen een stuk goedkoper en als je er twee koopt krijg je een flinke korting.
kijk ook eens in dit draadje
sowieso is het aan te raden de zoekfunctie op het forum te gebruiken, dit onderwerp is al zóóó vaak langsgekomen…

Ik gebruik al heel lang de 23" Cinema (met kunststof rand) aan mijn G4 Powerbook voor kritische fotografische en grafische doeleinden.

Voordelen:

• Het grote werkvlak is heerlijk, vooral met de vele menu’s in InDesign CS en Photoshop CS
  • Neemt toch weinig plaats in op mijn bureau, althans in vergelijking met mijn vroegere Apple CRT
  • Kleurweergave is redelijk tot goed maar ik zou beter wensen…

Nadelen:

• Eigenlijk maar één: de kleurruimte (ICC profiel) van dit scherm is een stuk kleiner dan de de kleurruimte van Adobe RGB en ook een stuk kleiner dan van mijn Epson 2100 printer en zelfs iets kleiner dan van het ISOcoated.icc profiel dat ik veel gebruik kleurconversie voor offsetdruk. Daardoor is de beoordeling van wat je doet in de kleuren die buiten het bereik van het scherm vallen niet echt betrouwbaar.

Helaas:
Er zijn wel schermen die de volledige Adobe RGB kleurruimte weergeven maar dan sta je wel voor een zware uitgave. Het Eizo CG 220 scherm bijvoorbeeld. Kost 4200 Euro excl. BTW
Maar dan heb je ook wat…

Voorlopig werk ik nog maar een tijdje met mijn 23" Cinema, er moet wat te wensen overblijven…
Hopelijk komt Apple eens met een 23" scherm met volledige Adobe RGB ruimte maar dan liefst wat minder prijzig dan dat van Eizo…

Ik gebruik al heel lang de 23" Cinema (met kunststof rand) aan mijn G4 Powerbook voor kritische fotografische en grafische doeleinden.

Voordelen:

• Het grote werkvlak is heerlijk, vooral met de vele menu’s in InDesign CS en Photoshop CS
  • Neemt toch weinig plaats in op mijn bureau, althans in vergelijking met mijn vroegere Apple CRT

Nadelen:

• Eigenlijk maar één: de kleurruimte (ICC profiel) van dit scherm is een stuk kleiner dan de de kleurruimte van Adobe RGB en ook een stuk kleiner dan van mijn Epson 2100 printer en zelfs iets kleiner dan van het ISOcoated.icc profiel dat ik veel gebruik kleurconversie voor offsetdruk. Daardoor is de beoordeling van wat je doet in de kleuren die buiten het bereik van het scherm vallen niet echt betrouwbaar.

Helaas:
Er zijn wel schermen die de volledige Adobe RGB kleurruimte weergeven maar dan sta je wel voor een zware uitgave. Het Eizo CG 220 scherm bijvoorbeeld. Kost 4200 Euro excl. BTW
Maar dan heb je ook wat…

Voorlopig werk ik nog maar een tijdje met mijn 23" Cinema, er moet wat te wensen overblijven…
Hopelijk komt Apple eens met een 23" scherm met volledige Adobe RGB ruimte maar dan liefst wat minder prijzig dan dat van Eizo…

Voordelen:

Nadelen:

Helaas:
Maar dan heb je ook wat…

Voordelen:

Nadelen:

Helaas:
Maar dan heb je ook wat…

Voordelen:

Nadelen:

Helaas:
Maar dan heb je ook wat…

Ja, na 5x lezen weet ik het wel jobnl :wink: :P

[quote:1ec40849f4="jobnl"] Nadelen: - Eigenlijk maar één: de kleurruimte (ICC profiel) van dit scherm is een stuk kleiner dan de de kleurruimte van Adobe RGB en ook een stuk kleiner dan van mijn Epson 2100 printer en zelfs iets kleiner dan van het ISOcoated.icc profiel dat ik veel gebruik kleurconversie voor offsetdruk. Daardoor is de beoordeling van wat je doet in de kleuren die buiten het bereik van het scherm vallen niet echt betrouwbaar. [/quote:1ec40849f4]

je bent wel een beetje Appels met Peren aan het vergelijken.
de kleurruimte AdobeRGB is [b:1ec40849f4]ontworpen[/b:1ec40849f4] om groter te zijn dan de kleuruimtes van waaruit en waarnaartoe je converteert.

De kleurruimte van je monitor is uiteraard sterk verschillend van het ISO coated profiel.
Maar ik weet niet of het woord “groter” het verschil goed omschrijft.
Er zijn idd kleuren die je wel kan drukken (groen/blauwen) maar die je niet kan weergeven op je beeldscherm. Maar omgekeerd zijn er veel meer kleuren die je beeldscherm wél kan weergeven maar die je niet kan drukken.

hieronder een vergelijking van een 20" CD (in kleur) met het ISO coated profiel (in wit) Als er één groter moet zijn dan is het toch echt de plot van de monitor.

[img:1ec40849f4]http://www.13m2.speedlinq.nl/plot.jpg[/img:1ec40849f4]

Je schreef: de kleurruimte AdobeRGB is ontworpen om groter te zijn dan de kleuruimtes van waaruit en waarnaartoe je converteert.

Dat klopt!
Maar wat ik beweer (en eenvoudig aantoonbaar is) is dat de kleurruimte van de Cinema Display:
a) kleiner is dan de Adobe RGB kleurruimte (wat op zichzelf geen probleem hoeft te zijn)
b) kleiner is dan de kleurruimte van het ISOcoated.icc profiel (wat in een deel van het kleurbereik wél een probleem is omdat in dat gebied je scherm niet de kleuren kan laten zien zoals die gedrukt worden)
c) kleiner is dan bijv. de kleurruimte van een goede Epson print (wat in een gedeelte van de kleuren wél een probleem is omdat je scherm niet de kleuren kan laten zien zoals die geprint worden)

Als je op je beeldscherm een correcte voorspelling van je druk of print wil krijgen moet de kleurruimte van je beeldscherm minimaal zo groot, of groter, zijn dan van je drukprocédé of print.

Helaas is dat met de Cinema Displays niet het geval. Dus wat mij betreft kan Apple hier het nodige verbeteren, zeker wanneer men fotografen en grafici nog als een belangrijke doelgroep ziet.
Een verbetering die het Eizo CG 220 scherm wel biedt maar helaas tegen een erg hoge prijs.

dan nog de balangrijke vraag: - wat wil je ervoor uitgeven? - en welke kwaliteit wil je?