Monitor om de paar seconden in sluimerstand

Sinds een paar maanden heb ik last van het volgende probleem: (Ik werk onder 10.3.9) bij het opstarten gaat het al mis: de monitor gaat in de sluimerstand (Oranje knipperend lampje), en datzelde gebeurt bij het opstarten van programma's/browser/mail. Het vreemde is dat dit vooral lijkt te gebeuren als het venster (Van bijv. de webbrowser) beeldvullend is. Maak ik deze klein dan is er meestal niets aan de hand. Wat "helpt" is de monitor even uitzetten en vervolgens weer aan, daarna gaat het weer even goed. Ik denk niet dat het een probleem van de monitor is omdat het een verband lijkt te hebben met programma's en er niets aan de hand is als deze niet zijn geopend. De instellingen onder energiestand heb ik al gewijzigd, maar dit helpt niet.

Nog meer mensen last van dit probleem?

Mijn scherm begint een beetje veel convergentie te krijgen, degauss wil ook al niet meer helpen, ik denk ouderdom... Hoe oud is je scherm Gaya?

Want dit probleem ligt hardewarematig en niet zozeer aan OSX als ik het zo lees

Volgens mij een jaar of vier. En het heeft echt te maken met programma's die ik opstart. Als ik dat namelijk niet doe is er niets aan de hand. In dat geval kan het toch niet aan de monitor liggen?

Nee, dan weet ik het ook niet. Welk merk is het, misschien handig voor anderen om te weten voor enige tips?

Een Sony Trinitron HMD-A420. Hij is overigens vijf en een half jaar oud zie ik nu.

Ik heb soms ook (bij tijd en wijlen) Dat als ik mijn mac opstart, het scherm er moeite mee heeft om bijvoorbeeld een nieuw indesign document te openen.

Of bijvoorbeeld een safari venster. Zodra dit scherm wordt geopend is het nog compleet wit.
Het scherm vergroot en verkleint zichzelf ongeveer 5% zodra dit witte vlak op het scherm komt.

Mijns inziens knapt het scherm er ooit een keer door en zie ik een keer een rookwolkje.
Ik werk achter een Sony rinitron Multiscan G500