Montage Mac aanschaffen

Hoi

Ben 3e jaars multimedia-student, en ga binnenkort afstuderen in video-design. Heb nu een pc met 1,4 ghz en 512 ram, kan hier dus NIET op monteren!

Nu opzoek naar iets anders, waar ik easy FCP mee kan draaien en moeiteloos kan monteren, als 't ff kan realtime!

Al wat op internet rondgekeken, en net bij de lokale appelboer geweest. Mijn voorkeur gaat naar de powermac, maar misschien dat een iMac (g5) ook al voldoet?

Ik wil:

Editten en video designen wat ik nu met Premiere en After Effects doe, maar dan met vervangende software op de Mac, en 't renderen moet niet te veel tijd in beslag nemen.

Daarintegen is mijn budget niet echt ruim, dus een powerMac g5 dual 2.5 ghz zit er echt niet in!

Wat raden jullie me aan, en waar moet ik op letten/?? De standaard videokaarten in de powermacs, voldoen die, of moet ik nog een hardware renderkaart aanschaffen?

Volgens mij koop je best een PowerMac G5 1x1.8GHz met ATI Radeon 9600XT 128MB of hoger. Extra RAM is natuurlijk ook nodig maar die bestel je best niet bij Apple omdat het daar véél te duur is!

Ik ben het eens met larridon. Een PowerMac kan je namelijk voorzien van extra grote schijven. Ook niet bij Apple doen, maar gewoon 2x250GB SATA schijven halen bij de PC boer. Als je het geld hebt ga dan zeker voor een dual 1.8Ghz, zeker voor videobewerken komt die 2de proc. wel van pas. Een iMac lijkt me vanwege de beperkte uitbreidbaarheid niet een goede optie.

een singel 1.8 is voldoende?

En hoe zit dat met renderen dan? Kan ik daarmee realtime monteren?

[quote:dd2cc67912="jortdevries"]een singel 1.8 is voldoende?

En hoe zit dat met renderen dan? Kan ik daarmee realtime monteren?[/quote:dd2cc67912]

Dual is beter geschikt maar 'k weet niet of je het kan betalen…

Wat ga je monteren? DV? of ook 'high-end'? Ik zou sowieso een powermac nemen ivm uitbreidbaarheid. Snelheid en disks hangen af van je type montage. Bij DV kun je prima met een single 1,8 overweg, en evt een extra interne SATA schijf.

Voor SD en hoger koop je beter een dual. Weet dat de dual 1,8 door Apple bewust is beperkt. Wat dat aangaat kun je beter een ‘oude’ dual 1,8 op de kop tikken: die kan wel PCI-X en 8 GB mem aan.
Qua harddisk ontkom je dan niet aan een externe stripeset - kijk eens bij mediamachine in Amsterdam.

Om realtime te monteren in DV is een iMac al voldoende. Voor SDen > minimaal dual G5.

Succes!

[quote:d5d2ce24b7="Tjerker"]Wat ga je monteren? DV? of ook 'high-end'? Ik zou sowieso een powermac nemen ivm uitbreidbaarheid. Snelheid en disks hangen af van je type montage. Bij DV kun je prima met een single 1,8 overweg, en evt een extra interne SATA schijf.

Om realtime te monteren in DV is een iMac al voldoende. Voor SDen > minimaal dual G5.

Succes![/quote:d5d2ce24b7]Alleen DV…