Monteren op een mac mini

Een kennis van mij is opzoek naar een andere pc. Ik heb hem de mac mini geadviseerd. Voor zijn normale werk voldoet deze prima (muziek luisteren, internet, verslagen maken in office) Nu wil hij ook gaan monteren: geschat wordt dat er 0,5 uur per maand aan beeldmateriaal wordt ingeladen (miniDV). Hoe zijn jullie ervaringen met de mac mini: is dit te doen (i.v.m. de 4200 toeren hardeschijf): als er met de kleine hoeveelheid materiaal gerenderd zal worden is dit niet veel. Natuurlijk weet ik dat je ook externe schijven kunt gebruiken, maar ik ben juist benieuwd naar de standaard schijf.

Een half uur aan DV materiaal is ongeveer 6,5 GB groot. Ik werk zelf op een PowerBook voor video editing, maar heb het ook wel eens op onze mac mini geprobeerd. Ik kan niet anders zeggen dan dat het prima gaat. Helemaal nu er standaard 512 MB ram in zit. iMovie, Final Cut Express en Final Cut Pro draiaen allemaal prima.

[quote:5c76030bb6="Koen 1980"]Een half uur aan DV materiaal is ongeveer 6,5 GB groot. Ik werk zelf op een PowerBook voor video editing, maar heb het ook wel eens op onze mac mini geprobeerd. Ik kan niet anders zeggen dan dat het prima gaat. Helemaal nu er standaard 512 MB ram in zit. iMovie, Final Cut Express en Final Cut Pro draiaen allemaal prima.[/quote:5c76030bb6]

Bedankt voor je reactie! Als een half uur zo’n 6,5 Gb aan ruimte in neemt, dan moet 1 uur inladen ook geen probleem zijn.
Ik neem aan dat de 1,4 Ghz niet veel problemen m.b.t. renderen zal opleveren.

Welnee... ik heb zo vaak lopen monteren op een 400 en een 800 mhz bakkie... het gaat alleen langzamer... maar meer niet. En een 1,42 ghz G4 is gewoon snel hoor.

[quote:dd5c07cb9f="unSOUND"]Welnee... ik heb zo vaak lopen monteren op een 400 en een 800 mhz bakkie... het gaat alleen langzamer... maar meer niet. En een 1,42 ghz G4 is gewoon snel hoor.[/quote:dd5c07cb9f]

En de 4200 toeren HDD kan dit gewoon aan? Een half uur achter elkaar inladen?

ja hoor, dat gaat goed... ik heb wel eens stukken van 2 uur geimporteerd, geen problemen met de schijf gehad qua snelheid...

Het is nooit zo dat het niet werkt op een machine, het gewoon een kwestie van snelheid. Hoe snel wil je het? Ga je voor veel en vaak of doe je af en toe een filmpje?

Een collega kocht een iMac G5 met 2 gb en was erg tevreden. Kocht daarna een Powerbook 17" met 2 gb, hij schrok van het verschil in snelheid! Wat ik hiermee wil zeggen, het is dus maar net wat je gewend bent!

Ik denk dat de Mini niet supersnel zal zijn (maar dat is ook maar relatief), maar hij doet het zeker. Maar niet Motion gaan draaien natuurlijk!

Als je pro apps gaat draaien (motion ,finalcut, avid) toch maar 7200rpm schijf gebruiken anders krijg je bij playback missing frames (frame lacking) dit betekent dat zo nu en dan een frame in je filmje wordt over geslagen. hierdoor lijkt het net of je sound out of sync loopt. voor apps zoals iMovie IDvd maakt dit natuurlijk geen reet uit dus die vriend van jou kan gewoon op z'n mac mini monteren

Greetz Knarf

Bedankt voor jullie reacties allemaal! Zelf monteer ik, huis-tuin-keukenfilmpjes, op een imac G5. Dit doe ik maar heel mondjes maat. Ik zal Rob zeggen dat monteren op de mini geen probleem moet zijn. Hopelijk kiest hij ook voor de mac ipv een nieuwe windows machine.

[quote:ecc287c67c="mvdenberg"]Hopelijk kiest hij ook voor de mac ipv een nieuwe windows machine.[/quote:ecc287c67c]

Als ie nog twijfels heeft: Apple heeft net z’n beroemde switch pagina heropend. Op www.apple.com/switch kan je vriend redenen genoeg vinden om de stap te zetten. :slight_smile:

Da's waar! En hij kan natuurlijk ook even bij mij op bezoek komen en dan achter mijn mac kruipen... de vorige keer was hij wel enthousiast!