mooie golvende lijnen in illustrator

Goed, na mijn oplossing voor nauwkeurig dupliceren zelf een vraagje. Hoe maak je makkelijk ee mooie regelmatig golvende lijn/vorm.

Ik ben altijd aan het klooien met een deel van een ovaal of cirkel die ik dan spiegel/roteer/kopieer.
Of met hulplijnen zodat ik de vector altijd (ongeveer) in dezelfde bocht en lengte trek, waarna ik het gemaakte boogje weer ga roteren kopieren enz.

Maar ik heb het gevoel dat het veel efficiënter zou moeten kunnen.
Iemand een tip!

Ik moet wat vlaggen gaan maken, vandaar…

Ik denk dat het het beste met het pennetje gaat. Met behulp van hulplijnen.

Als je met het pennetje een punt neerzet en aan een ankerpunt trekt moet je de shift ingedrukt houden, dan kun je kiezen of je het anker punt horizontaal, verticaal of diagonaal op een hoek van 45 graden neerzet.

Ik heb het ff geprobeerd en dit is het resultaat. Het moet zo wel lukken.
Als je het exacter wilt doen moet je wat meer hulplijnen gebruiken.

[img:fbfc1c5a0e]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=12076[/img:fbfc1c5a0e]

In Freehand heb je een evelop-tool, die kan met een preset in 1 keer een hele rechthoek tot vlagvorm verbuigen, nadat je hem eerst in zijn geheel lekker recht hebt uitgewerkt. Volgens mij heeft Illustrator tegenwoordig ook zoiets. Ook fijn in Freehand: Een snelle opzet van punten maken met grips op een vast stramien (de punten, niet de handgrepen). Dan al die punten selecteren en vervolgens bij de punt-inspector op auto klikken. Nu berekent die een ideale vloeiende lijn door die punten, en dat is vaak erg strak! Helaas geen punten-inspector in Illustrator.

Illustrator: Effect > Warp > Flag

Men neme een rechte lijn

Pas een effect toe

[img:efe763a09c]http://home.planet.nl/~leeu4723/stuff/Afbeelding1.jpg[/img:efe763a09c]

En hopla:

[img:efe763a09c]http://home.planet.nl/~leeu4723/stuff/Afbeelding2.jpg[/img:efe763a09c]

Okee! Die laatste zocht ik! :lol:

Bedankt voor alle reacties.

het antwoord was ook al eerder gegeven, maar met warp kun je het ook, voordeel is dat je daar meer (andere) mogelijkheden hebt. Bijvoorbeeld nog een soort van perspectief eraan toevoegen.

Achteraf kun je via je pallet vorm altijd je effect nog aanpassen, ook erg fijn.

[img:29536610b5]http://home.wanadoo.nl/franzle/macosx/kromtrekken01.jpg[/img:29536610b5]
[img:29536610b5]http://home.wanadoo.nl/franzle/macosx/kromtrekken02.jpg[/img:29536610b5]
[img:29536610b5]http://home.wanadoo.nl/franzle/macosx/kromtrekken03.jpg[/img:29536610b5]

sinds wanneer is de Nederlandse vlag roze :P

sinds zaterdag 25 februari :evil:

Ok, ik ben dus nu ook flink aan het warpen. Maar nog ff: Je blijft altijd de oorspronkelijke vorm met z'n vectorpunten zien als je de 'gewarpte' vorm selecteert. Dat is wel lastig als sommige punten van de vorm precies op een plaats terecht moeten komen. Ik vermoed dat je dus nog iets moet doen om het karwei af te maken? Zoals je bij Pathfinder nog moet 'uitbreiden'?

Ik vermoed ook dat ik misschien de f*cking manual ff moet lezen… :?

[quote="Katinka" Je blijft altijd de oorspronkelijke vorm met z'n vectorpunten zien als je de 'gewarpte' vorm selecteert. Dat is wel lastig als sommige punten van de vorm precies op een plaats terecht moeten komen. Ik vermoed dat je dus nog iets moet doen om het karwei af te maken? Zoals je bij Pathfinder nog moet 'uitbreiden'? [/quote]

Dat was mij ook opgevallen. Illustrator houdt altijd de oorspronkelijke vorm intact, en laat er dan de “warp” functie op los. Kan ook handig zijn, zoadt je altijd wijzigingen kan aanbrengen in je oorspronkelijke tekening, maar zou het liever zelf bepalen. Plus dat het, met complexe vormen, een behoorlijk rekenintensief gebeuren wordt.

Dus als de Illustrator cracks hier een oplossing voor hebben hoor ik het graag.

[quote:309540ef5f="Katinka"]Ok, ik ben dus nu ook flink aan het warpen. Maar nog ff: Je blijft altijd de oorspronkelijke vorm met z'n vectorpunten zien als je de 'gewarpte' vorm selecteert. Dat is wel lastig als sommige punten van de vorm precies op een plaats terecht moeten komen. Ik vermoed dat je dus nog iets moet doen om het karwei af te maken? Zoals je bij Pathfinder nog moet 'uitbreiden'?

Ik vermoed ook dat ik misschien de f*cking manual ff moet lezen… :?[/quote:309540ef5f]

idd, je moet de vorm nog uitbreiden, dat staat onder object → expand appearance :slight_smile:

Ah kijk, zo simpel is het dus weer. Dank je wel. Dit forum gaat toch weer vaak veel sneller dan het bladeren door die onhandige handleidingen onder help.

Dank je!

De gradient wordt in het voorbeeld trouwens niet meegebogen.

[quote:687f03ad6b="Martiniman"]De gradient wordt in het voorbeeld trouwens niet meegebogen.[/quote:687f03ad6b]

das redelijk logisch :), want je buigt toch alleen het shape en niet de fill? :wink:

Gezien de mogelijkheden van de gradient-mesh, zou de fill mee te buigen moeten zijn.

met een gradient mesh werkt het wel. In mijn voorbeeld zit een 'gewoon' verloop.