motu 828 optical en de G5

Ik heb een MOTU 828 (de eerste versie) en daar zit optical in/out op. Op de G5 zit ook optical in/out.

Kan ik die nu op elkaar aansluiten en heb ik dan de firewire nog wel nodig? En mijn tweede vraag is: gaat dat met standaard optische kabels? (De gaatjes achterin de G5 zien er zo raar uit namelijk.)

http://www.tweakheadz.com/review_of_the_motu_828_mk2_audio.htm

deze dus :slight_smile:

Dank je, maar dat is een review van de 828 MK2 en niet de eerste versie. En er wordt niets gezegd over hoe je de optische aansluitingen gebruikt.

De optische output van de G5 kan alleen S/PDIF of AC97 formaat. De 828 kan alleen ADAT (8 kanaals PCM, bij 16 bit). Hoe mooi het ook lijkt, je schiet er dus niets mee op. Het kan zijn dat bij de G5 het formaat softwarematig verandert kan worden (en dus misschien naar ADAT), maar dat lijkt me sterk. (snelheid van de optische chip / licenties).

Hmm, die info is niet helemaal juist.

De originele 828 heeft 8x maal analoog in en uit. Daarnaast ook nog eens 8x digitaal via ADAT lightpipe en ook nog eens 2x in/uit via S/Pdif. Deze laatste kan geschakeld worden via de coax (via tulp aansluitingen) of via de optische in en uitgangen die ook voor het ADAT protocol worden gebruikt!!! (dan werkt deze dus niet meer als 8 in/uit!).

In feite schiet je er niets mee op de 828 aan de optische in en uitgangen van een G5 te hangen. als je dit wilt doen moet je alsnog de firewire aansluiten omdat de interface niet “standalone” kan werken (zoals de MK2). theoretisch kan het dus wel!!! Maar het biedt geen voordelen! En het is denk ik ook niet wat je bedoelt. Je wilt weten of dit een betere manier van aansluiten is. En het antwoordt is dus nee. De originele 828 is qua audio nog steeds superieur aan de specs can een G5 (de S/Pdif van een G5 kan geloof ik geen 48kHz audio verwerken de 828 kan dat wel). Dus gewoon aan de firewire hangen en de I/O op de G5 als extra beschouwen.

mvg,
Geert

Ah bedankt voor de info! Ik wilde inderdaad alleen de optische kanalen gebruiken voor alle 8x in en uit, maar aangezien de G5 geen ADAT heeft, kan dat sowieso niet dus, en ook niet met de nieuwe 828MK2.

Jammer, ik heb namelijk nogal wat firewire audio storingen als mijn iPod en iSight ook aangesloten zijn, dus nu zal ik moeten blijven ompluggen. :oops:

Wat voor storingen heb je dan? Ik heb namelijk ook zo'n interface, maar er geen enkel probleem mee, maar ik gebruik dan ook geen Ipod en iSight.

(En ter info, theoretisch zou je de MK2 wel aan de G5 kunnen hangen via de S/Pdif ingang want deze interface kan wel “standalone”, als een digitale mixer, werken. Maar daar schiet je natuurlijk niet echt iets mee op.)

mvg.
Geert

Ik heb tikjes in het geluid soms. Helaas werkt het met de nieuwe driver van MOTU van een paar weken geleden nog niet goed. Ik denk dat het een FireWire probleem is. Op de link van nillio hierboven lees ik in de review dat ze er zelf ook last van hadden met de MK2.

Mijn probleem:

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=17022

Ik ken deze problemen niet. Een enkele keer zie ik ook wel eens een ledje op het frontpaneel uitslaan (bv. wanneer ik een of ander applicatie laadt), maar aangezien er geen direktmonitoring van alle input kanalen op deze doos zit hoor ik dan op de outputs geen tikjes of ik luister enkel naar de outputs 1/2 (Het zou er dus bij mij dus ook wel eens in kunnen zitten). Ik heb het echter nog nooit gehoord.

Ik heb wel vaak genoeg ge-multi-tracked met deze doos en nog nooit een tikje (/glitch) in de audio gehad! Een vriend van mij die hem wel eens leent voor gebruik met zijn PC had daar wel last, zal wel een driver kwestie zijn. Ook die drivers zijn ge-update en ik heb hem er verder niet meer over gehoord.

Verder moet je natuurlijk zorgen dat je de buffersizes niet te klein zet, maar dat zou bij een G5 helemaal geen probleem mogen zijn natuurlijk. Ik kan ook rustig op de laagtste standen werken zonder tikken te krijgen. Ik denk dat je inderdaad meer in de Firewire richting moet zoeken, dus als je geen Ipod of iSight aansluit functioneert de 828 dan wel goed?

Ik zal de buffersize wat hoger zetten of heeft dat nadelen?

Als ik mijn iPod of iSight er uit trek dan gaat de MOTU 1 seconde lang over zijn nek. Als ik werk zonder deze apparaten, dan heb ik geen last.

Misschien is de FireWire afhandeling in 10.3 wel niet helemaal goed ofzo.

De buffersizes hoger zetten geeft in principe geen nadelen wanneer je je computer gebruikt om geluid af te spelen of te mixen. Lagere buffersizes zijn alleen nodig wanneer je opnames maakt en je geen vertraging in het geluid wilt horen ten opzichte van de bron die je aan het opnemen bent, de buffersizes bepalen onder andere hoe hard je cpu moet werken om de data via de software weer naar buiten te krijgen. Je zou misschien denken dat lagere buffers resulteren in minder belasting op de CPU, maar dat is niet waar aangezien processen als het mixen van geluid of realtime bewerking dmv plugins sneller dienen te gebeuren.

Op de 828 zit daarvoor een direkt monitoring optie waarmee je 1 stereo of 1 mono bron zonder vertraging kunt beluisteren, maar dit gebeurt gewoon in de “doos” zelf, de monitor knop is de volumeregeling/fader voor die bron. Het voordeel hiervan is, is dat je de buffers gewoon groot kan houden en je computer wat stabieler is. Het nadeel van de oude 828, is dat je niet meerdere bronnen zonder vertraging kunt beluisteren, bijvoorbeeld een drumstel of dat je niet een equaliser plugin realtime kunt beluisteren tijdens opname. Maar hier kun kun je mee weg komen met de buffers op 128, dit zou de G5 makkelijk moeten kunnen. De nieuwe 828 kan wel meerdere bronnen zonder vertraging laten horen, maar met realtime plugins erbij zou je ook daarbij de buffersizes klein moeten zetten bij opname. Voor mixage maakt dit dus niets uit en voor zoveel mogelijk power kun je de buffers dus beter zo groot mogelijk zetten. Ik switch dus geregeld in buffersizes naar gelang wat ik aan het doen ben.

Dat “over zijn nek gaan” is dat echt een bak herrie, bv, een burst noise van 0 dBfs dus schadelijk voor je speakers of wat licht geknetter? Je kunt natuurlijk altijd even de volume dicht draaien wanneer je iets loskoppelt. Ik dat je gelijk hebt wat die Firewire afhandeling betreft, maar misschien is het ook wel hardware-matig, het werkt maar het blijft electronica, het is al mooi dat er geen reboot meer nodig!

Hoi GvdB,

Ook ik heb last van vreselijke glitches in m’n (opgenomen)audio. Ik heb begrepen dat het niet persé een driver kwestie van de Motu hoeft te zijn, maar dat het een probleem binnen OSX kan zijn. Weet jij daar iets van?

Het spijt me, maar het enige wat je zelf kunt instellen (dat is ook de reden dat ik een Mac gebruik!) zijn die buffersizes, dus dat zou ik eerst proberen. Dit doe je in het meegeleverde console programma van Motu. Welk type interface heb je, ook een 828, of de nieuwe versie?

Had je die glitches ook al met een eerdere driver of bijv. onder OS9? Hoe regelmatig zijn die glitches? (Het kan bijv. ook een ijskast zijn die op hetzelfde stroomnet zit die aan en uit gaat of iets dat interfereerd met je mic kabels, zijn je audiokabels gebalanceerd aangesloten?.) Heb je misschien ook nog een ander apparaat aan je firewire hangen? Dit kan je helpen met het pinpointen van het probleem.

Ik heb geen direkte verklaring. Dus hier is wat ik gebruik. Ik heb een dual533 Mac met 2 harddisks (een systeem en een audio disk) en soms een extra firewire disk, met OSX 10.3.3, Motu driver 1.09. Verder gebruik ik qua applicaties met deze interface (ik heb ook een Mbox tbv. Pro Tools) oa. Itunes & Digital Performer 4.1. Als ik mix staan de buffers op 1024 en bij een opname soms op 128.

De glitches zijn zeer onregelmatig. Het komt absoluut niet door interferentie met andere apparaten zoals ijskast e.d. M.n studio is volledig geisoleerd wat betreft aardproblemen e.d. Ik draai sinds kort met de G5 onder panther, daarvoor geen OS 9! M'n configuratie is (in volgorde zoals de problemen zich voordoen) Dat rec. SPDIF (RCA) Out - SPDIF in Motu 2408 mk3 - PCI 424 - Dual G5 en vervolgens m'n 2 track editor. De grap is dus dat ik de ene keer na het inlezen van dig materiaal wel glitches heb en daarna als ik het voor een 2e of 3e keer inlees niet heb!!

Aha, je leest dus in via S/Pdif.

Ik weet het niet zeker, maar het klinkt als een clocking probleem. Omdat beide apparaten op hun eigen digitale clock werken (wordclock) lopen ze soms niet helemaal pas en soms wel dat verklaard waarom je de ene keer wel en de andere keer geen glitches hebt.

De oplossing is in het motu control panel aan te geven dat de interface moet clocken vanaf de S/pdif wanneer je iets inlaadt via S/Pdif. Wanneer je iets wilt afspelen vanaf de computer kun je de clock weer gewoon op intern zetten, maar dat hoeft niet perse als het apparaat waar je aan slaved een betere digitale clock heeft. Andersom kan ook. De Motu heeft een Wordclock output, als het apparaat waar je van inlaadt een wordclock in heeft kun je ook die verbinden, maar meestal hebben apparaten met alleen S/pdif dat niet, aangzien dat meer een consumenten standaard is ten opzichte van AES/EBU, wat eigenlijk hetzelfde is. Of de clocking van het andere apparaat beter is kun je verifieren door naukeurig te luisteren naar het stereobeeld van een hoogwaardige opname onder de verschillende clocking. Ik heb het hier dus niet over tijdcode syncen, maar puur over het rangschikken van de bitjes.

Wat is het voor apparaat? Een goede clock is een must voor digitale audio (om jitter te voorkomen), als je hier meer over wilt weten kan ik je oa. www.digido.com van mastering engineer Bob Katz aanraden.

Waarschijnlijk is je recorder een DAT recorder ??? Die willen wel eens op 48Khz opnemen/afspelen terwijl je op 44.1 probeert op te nemen (of andersom).

De regel voor sync is; het afspelende apparaat geeft de clock. Tenzij je een complete studio met wordclock hebt liggen waar ook de DAT recorder op hangt, maar dat neem ik niet aan.

Syncproblemen klinken als spatjes in het signaal (licht geknisper). Heel vaak valt het gewoon niet op dat je een sync probleem hebt, zo onopvallend is het meestal (niet altijd !!). Je kan het duidelijk horen door een sinussignaal af te spelen.

Bufferproblemen klinken een beetje zoals een slecht signaal op je GSM, of als slechte loops. Waneer je de G5 eens flink aan het werk zet en het probleem wordt erger, dan is het geheid een bufferprobleem. Een goede richtlijn is 128 x aantal kanalen bij meer dan 8 kanalen. Maar kleiner dan 256 zou ik niet gaan voor opnemen/afspelen van disk.
Dual processor systemen presteren over het algemeen wel veel beter bij kleine buffers.

Ik dacht in eerste instantie ook dat het clock problemen waren, maar het probleem doet zich te onregelmatig voor. Clock problemen 44.1 is niet altijd en overal 44.1 heb ik ooit al een keer gehad en dat "klinkt" toch anders dan deze crackles en popnoises! Ik blijf vermoeden dat het (helaas) iets anders moet zijn!

Tips blijven welkom!