mount Macintosh HD /Volumes

Vandaag weer een beetje aan het klote met de terminal, wat blijft het toch lekker :-)

Als ik nu naar:

[code:1:ae977b602b]cd /Volumes/Macintosh HD[/code:1:ae977b602b]

dan kan in deze directory weer naar Volumes/Macintosh HD gaan.
dan krijg je dit:

[code:1:ae977b602b][marco@hermes]:/Volumes/Macintosh HD/
umes/Macintosh HD/Volumes/Macintosh HD/Volumes/Macintosh HD/Volumes/
Macintosh HD/ # [/code:1:ae977b602b]

Mijn inziens zou dit een symbolic link moeten zijn die dan weer naar /Volumes/Macintosh HD verwijst?

Of zie ik dat fout?

[size=9:ae977b602b]edit: foutje …[/size:ae977b602b]

Bij mij zegt die bij

ls -l /Volumes/Macintosh HD/

dat het een symbolische link is naar /

en vandaar de schijnbare recursie…
Op mn werk hebben we ook dergelijke zaken, en daar moet je in
scripts die de directory structuur aflopen expliciet links uitsluiten, anders termineert je script nooit…

Inderdaad hij verwijst naar /

Maar wel raar dat de terminal aangeeft dat hij in de directory /Volumes/Macintosh HD/Volumes/Macintosh HD/Volumes zit dan :?

Dat is niet vreemd, dat is normaal gedrag onder Unix. We hebben het hier niet over Mac aliassen of Windows-snelkoppelingen die je een kortere weg geven naar je bestemming, maar over een andere bestemming die dezelfde inhoud heeft als een andere. Als je iets met een symlink doet, zoals ernaar cd'en, dan laat de shell dit zien alsof die symlink ook "echt" is.

Het verschil is makkelijk te demonstreren. Open de Finder en ga naar de thuismap, en klik en sleep dan het Bureaublad-icoon terwijl je [option] en [command] ingedrukt houd; laat het icoon los en je hebt een alias. Sleep dit naar het echte bureaublad, en dubbelklik dan op het bureaubladicoon in je thuismap. Dit geeft je een Finder-venster met daarin je bureaublad, inclusief het alias. Dubbelklik daarna op het icoon “Bureaublad alias” en … er gebeurt niks. (Command-klik maar op de naam in de titelbalk van het venster om dat te controleren.)

En doe dan dit eens in de terminal:

[code:1:e311425a4c]Jakko:~ jakko$ cd Desktop/
Jakko:~/Desktop jakko$ ln -s …/Desktop
Jakko:~/Desktop jakko$ cd Desktop/
Jakko:~/Desktop/Desktop jakko$ cd Desktop/
Jakko:~/Desktop/Desktop/Desktop jakko$ cd Desktop/
Jakko:~/Desktop/Desktop/Desktop/Desktop jakko$ [/code:1:e311425a4c]

Ok dan, hoe langer ik er over nadenk, hoe logischer het wordt.

Bedankt voor je uitleg.

De vraag kwam in me op omdat ik dacht dat linux wel echt naar de dir verwees. Maar vanmiddag ff gekeken dat bleek dus ook niet echt zo te zijn.