Mountain Lion op MacMini zonder recovery

Beste mensen,

Pas een MacMini gekocht met Mountain Lion voor-geïnstalleerd.
Deze wilde ik ook op mijn MacBookpro zetten, maar dat blijkt niet te kunnen. Vreemd vind ik, want ik heb met de aanschaf van de Mini ook voor MountainLion betaald.
Tijdens mijn poging MLion op m'n MacBookpro te zetten, ontdekte ik dat MLion helemaal niet op mijn iTunes account staat.
Als ik de Mini start in recovery-mode kan ik MLion niet opnieuw installeren. Er wordt gezegd contact met Apple-Care op te nemen. Apple-Care verwijst me vervolgens naar de helpdesk van de iTunes store, en de helpdesk verwijst me weer terug naar Apple-Care…

Mijn vraag is of bij meerdere van ons met een voorgeïnstalleerd MLion zo is dat ze MLion niet onder 'aangeschaft' terugvinden, en of hier iets aan te veranderen valt. Is er een mogelijkheid toch MLion op een stick/HD te zetten voor het geval dat er iets mis gaat, en om deze dan gelijk ook op de MacBook te zetten : ) ?

(overigens was het nog fijn dat ik ergens een oud toetsenbord van m'n G3 had liggen waardoor ik met cmd r kon starten, want ook dat lukte niet met m'n draadloze toetsenbord….)

Misschien heb je [url=http://support.apple.com/kb/HT4848?viewlocale=nl_NL]hier[/url] wat aan.

Dank!
Die heb ik gezien, maar dat is toch eigenlijk een vreemde manier van omwerken voor een spiksplinternieuw apparaat?
Die assistent heb ik trouwens op een stick gezet, en in m'n macbookpro gestopt, maar dan wordt Lion weer geïnstalleerd en niet MLion.
Straks ga ik kijken of ik via de macmini MLion op een HD kan zetten en dit weer op m'n mbp.
Maar echt het gevoel van lekker bezig zijn geeft dit niet (als het al gaat lukken).

Het is ook niet de bedoeling. Je koopt een Mac met besturingssysteem, dat kun je dan niet zomaar op andere computers zetten die je al hebt. Daarvoor koop je voor een paar tientjes de software uit de store, die mag je op al je persoonlijke computers installeren.

Over die draadloze toetsenborden heb je helemaal gelijk. Ik zorg ook altijd dat ik een USB toetsenbord bij de hand houd.

Wat Raddle schrijft is helemaal waar, daar ben ik helemaal aan voorbij gegaan.

Als je een mac aanschaft zit er een specifiek aan die gebonden machine OS aan vast, wat niet op een andere mac draait. Het enige OS wat je (weer) op een DVD kan krijgen is OS 6.8 dat zijn dus zogenaamde retail versie's die kan je op elke geschikte mac installeren. Dat zelfde principe zal dus ook wel voor ML gelden. Voor € 18,- kun je die downloaden uit de store en kun je hem meteen op de gewenste machine zetten.

Klopt wat betreft het overzetten naar de MacBook, hoewel ik het vreemd blijf vinden. Overigens ook de mensen van AppleCare, want na een eerste keer bellen, verwonderden zij zich er ook over.
Maar wat vreemd blijft is dat dus het OS niet in je Apple aankopen komt te staan. Want ik heb hem toch echt gekocht, en daarbij kan ik daardoor ook niet de recovery-mode gebruiken. Het blijft vreemd.

je zegt: "ik heb met de aanschaf van de Mini ook voor MountainLion betaald."
dat klopt, maar die aankoop komt niet in je Apple aankopen te staan.
daar is niks vreemds aan.

wat wèl vreemd is, dat er geen recovery partity op de Mini zit.
dat is een tijdje zo geweest en toen had Apple een oplossing met een usb-stick.

Ik heb elders bijna hetzelfde probleem aangekaart: ik had al een upgrade gekocht van Lion naar ML voor mijn MacBook Pro, die staat in de AppStore bij mijn Purchases. Kan ik downloaden op de MacBook Pro, en ik kan er een USB stcik met ML installer van maken.

Nu een Mini gekocht met ML, maar ik kan de officiële, apart gekochte ML NIET downloaden naar de Mini en ik kan de USB stick ook niet gebruiken op de Mini.

Volgens mij klopt dat niet, want ik zou sowieso met die 10.8 die ik gekocht heb (voor 18 euro) het recht moeten hebben om deze op maximaal 5 Macs te installeren, inclusief de Mini die ik later heb aangeschaft! Maar dat is dus kennelijk niet het geval.

By the way: mijn MacBook Pro is van december 2010, en ik kan de ML installer WEL gebruiken om ML te installeren op een MacBook White van eind 2010 en ook op een MacBook van 2009 of 2008.
Dus dat argument van specifieke versies geldt alleen maar voor machines die zijn uitgebracht nadat ML op de markt kwam.

Ik vind het geen probleem om te betalen voor een upgrade van een oudere machine, maar als ik 850 voor een Mini betaal, moet ik toch de mogelijkheid hebben om een USB stcik met een installer voor die mini te maken!

Nog een kleine toevoeging:

[quote]
je zegt: "ik heb met de aanschaf van de Mini ook voor MountainLion betaald."
dat klopt, maar die aankoop komt niet in je Apple aankopen te staan.
daar is niks vreemds aan.
[/quote]

Mijn 'oudere' ML staat natuurlijk wel in de aankopen. Vraag me af wat er gebeurt als ik hem vanaf de Mini nog een keer koop. Dan zou je toch een melding moeten krijgen dat je hem al gekocht hebt?

[quote=TypeWriter url=http://www.onemorething.nl/community/topic/mountain-lion-op-macmini-zonder-recovery#post-2500329 time=1355566628]Mijn \'oudere\' ML staat natuurlijk wel in de aankopen. Vraag me af wat er gebeurt als ik hem vanaf de Mini nog een keer koop. Dan zou je toch een melding moeten krijgen dat je hem al gekocht hebt?[/quote]

ja, dat is een goeie :)
gewoon proberen, zou ik zeggen.
maar linksom of rechtsom, je behoort een mogelijkheid te hebben, om ML opnieuw te installeren op elke MB of Mini.
heeft jouw Mini ook geen Recovery Partitie ??

Ja, de Mini heeft wel een recovery partition. Die zie je niet met Disk Utility, maar wel als je een system report opvraagt: er zijn 3 volumes disk0s1, disk0s2 en disk0s3.

disk0s1 is denk ik de bootvolume (waarvan de Mac altijd bij opstarten als eerste leest welk systeem ie moet nemen enzo)
disk0s2 is de 'harddisk', meestal Macintosh HD genoemd
disk0s3 is de recovery disk, 650 Mbyte groot.

En als je de schijf partitioneert zou het best kunnen zijn dat ie die recovery volume niet maakt. Die wordt alleen maar aangemaakt bij complete nieuwe installatie, niet als je zelf gaat rondneuzelen.

Bij mij werkt recovery niet ook :eek: niet met de diskassistant die je kunt downloaden. (assistent voor herstelschijf)
Ik begin steeds meer de noodzaak te voelen ergens op een HD MLion te hebben.

die HD met ML kun je bijv. maken met SuperDuper.
neemt niet weg, dat het vreemd is, dat je geen recovery partitie hebt.
dan kun je zelf ook geen usb-stick aanmaken.
lijkt me toch een klusje voor AppleCare.

[quote]
Bij mij werkt recovery niet ook niet met de diskassistant die je kunt downloaden. (assistent voor herstelschijf)
[/quote]

Maar als je een system report opvraagt via About this Mac en dan More info.. en System report, zie je dan onder Serial_ata geen Recovery HD staan?

Ik heb ML via een clean Install op een (niet-Apple) SSD geïnstalleerd en ook dan maakt ie keurig een recovery HD aan.

je kunt ook in Systeemvoorkeuren - Systeem - Opstartschijf kijken of je daar één of twee keuzes hebt.

Nee, daar zie je de Recovery HD niet, ik heb hem in elk nog nooit zien staan. Die wordt alleen maar als onderdeel van een recoveryprocedure tijdelijk aangemerkt als startup disk.

Heb nog even die link uit het begin vd post gevolgd, Apple zegt:

[quote]
Als de computer werd geleverd met OS X Lion of Mountain Lion, kan de externe herstelschijf alleen worden gebruikt met het systeem dat de schijf maakte.
Als het systeem werd bijgewerkt naar Lion of Mountain Lion dat in de App Store werd aangeschaft, kan de externe herstelschijf worden gebruikt met andere systemen die werden op dezelfde manier werden bijgewerkt.

[/quote]
Er zit dus wel iets in die installer dat specifiek is voor de Mac, maar Apple is een beetje vaag over wat nu wel en wat niet kan. Ik denk:
- Als je een ML installer koopt via de Appstore, dan doe je dat vanuit Snow Leopard of Lion.
- Je hebt dan een ML installer waarmee je ML kunt installeren op elke Mac die met Snow Leopard of Lion is geleverd (en dus kan opstarten van dat oudere systeem). Je mag dat voor maximaal 5 Macs doen geloof ik, mits die allemaal tot hetzelfde huishouden behoren :-)
- Met de installer App kun je een USB stick maken die als installatie schijf kan dienen, maar nog steeds met de beperkingen dat je alleen Macs die met een lagere versie zijn afgeleverd (10.6 en 10.7) kunt installeren.
- als je een Mac koopt met ML, kun je die in principe niet downgraden. En ook niet upgraden naar ML, want daar werk je al mee. Probeer je de 'upgrade installer' te gebruiken dan krijg je een foutmelding.
Op die voorkomt Apple natuurlijk ook dat mensen die een nieuwe Mac kopen en passant even hun hele oudere machine park updaten. Hoewel die 18 euro in vergelijking met de prijs van een nieuwe Mac natuurlijk een symbolisch bedrag is...

[quote]
Maar als je een system report opvraagt via About this Mac en dan More info.. en System report, zie je dan onder Serial_ata geen Recovery HD staan?
[/quote]
Ja, die staat er wel.
Maar werken doet het ding niet :sad:

Heb ook een nieuwe Mac gekocht met daarop ML geïnstalleerd, ik vroeg mij ook al af als er iets gebeurd meot ik dan ML opnieuw kopen?
Nu zie ik dit wel staan, Recovery HD:
Capaciteit: 650 MB (650.002.432 bytes)
BSD-naam: disk0s3
Inhoud: Apple_Boot
Volume-UUID: 6284FEE0-8480-37C0-8BBB-D8057307E801

Maar hoe kom ik daar en kan ik daar een kopie van maken?