Mounting probleem met Lacie 2d 120 Gig HD

Ik heb al een tijdje een 120 Gig Lacie aangesloten op een G4 Desktop PCI werkstation met OS 9.2.2 Vorige week heb ik diezelfde HD aangesloten op een Imac met OSX Panther om een Backup te maken. Na die bewuste backup kon deze dus weer terug op mijn G4 werkstation. het toeval wil alleen dat de Lacie niet goed meer funcioneerd, als volgt zo veel mogelijk info:

Bij het opstarten van de G4 (met Lacie reeds aangesloten) “freezed” hij eigelijk meteen al, soms na een minuutje of wat, maar meestal al meteen bij het opstarten, ik krijg hem dus niet meer aan de praat op 9.2.2
Met OSX heeft de Lacie geen enkel probleem, heb toen ook meteen de OSX update eroverheen gegooid.
Bij het aansluiten op een G3 Desktop heb ik het zelfde probleem, waar dus ook een 9.2.2 installatie op zit.
Nu dat ik nog erg veel met 9.2.2 werk, is het niet te doen om de Lacie aan te sluiten op een OSX station en alle benodigde info via het netwerk op mijn werkstations te krijgen.

Geen enkele update heeft zin en ben ten einde raad, zou toch wel graag mijn 90 Gig aan info terug willen zien op mijn apple’s met Classic

Heb Lacie gemaild, maar nog geen reactie (zullen ook wel niet dezelfde dag reageren ook)

Iemand enig idee wat er is gebeurd en wat te doen?

met dank en groet, MacBrain

Zal wel een Extensie conflict zijn. Probeer het eens met een beperkte set extensies (FireWire enabler natuurlijk wel actief laten) Conflict Catcher is bij dit soort dingen ook een handig hulpmiddel BTW. Ik zou ook even je Bureaublad opnieuw laten opbouwen ("rebuild the desktop")

PS: Schijf EHBO "ziet" de LaCie? Of lukt het niet om de schijf te checken met tools?

:innocent:

Ooit al eens aan gedacht om zo'n externe schijf gewoon voor PC te formateren? Volgens mij omzijl je dat het eventuele mounting-probleem tussen OS-9 en OS-X en beide systemen kunnen gewoon met de schijf overweg.

Extensie probleem is het helaas niet, zelfs met een startup zonder extensies loopt hij uiteindelijk vast.

Als ik opstart met de Lacie reeds aangesloten loopt alles eigelijk meteen al vast, maar als ik opstart zonder Lacie en hem daarna mount, dan komt hij gewoon op. Het rare is nu dat na een korte “niet vast te stellen” periode de computer alsnog vastloopt.

Ik denk dat ik voor de makkelijke oplossing ga en nog een Lacie ga aanschaffen, de hele boel kopieër en dan maar kijken of formateren helpt…ik weet het anders ook niet

Conflict Catcher ga ik nu eerst even proberen

thanks for so far…

En tools (zoals Norton) die je draait onder OS 9 vinden geen fouten op de schijf? Al geprobeerd om het "besturingsbestand"(= driver) via Schijfinstallatie (nog eens) te updaten?. Als je er toch een FireWire HD wilt bijkopen, waarom neem je dan geen Maxtor OneTouch voor de verandering? Ik heb er ook eentje.(250 GB), bevalt prima ( + 2 jaar garantie)

[img:003ec68de8]http://www.icecat.biz/img/norm/high/71628.jpg[/img:003ec68de8]

PS: Conflict Catcher inzetten heeft dus alleen zin als het een kennelijk extensie conflict is. CC kan wel beschadigde extensies opsporen, maar dat komt zelden voor, en zal het ook wel niet zijn als op twee verschillende Macs in feite hetzelfde probleem zich voordoet. Het enige wat ik nog kan bedenken, is dat er iets met de directory van de schijf mis is (hier kan DiskWarrior uitkomst bieden)

:roll:

Mmmhh, vreemd....DiskWarrior geeft een error aan waneer ik een preview disk wil laten zien... Nog een keer proberen zegt ie....komt er dus op neer dat DiskWarrior geen uitkomst bied. Wel zie ik wat code's, 2160 en 2304....ik ga maar eens kijken wat dat zou kunnen betekenen, ik heb vooralsnog nooit een error gehad bij diskwarrior, misschien kom ik toch nog het probleem te weten als ik even doorzet....

…Een nieuwe HD aanschaffen is misschien wel de makkelijke oplossing, maar ik laat me toch niet kennen door een machine, of wel??

Je hebt hopelijk wel de schijf op bad blocks getest?

:roll: