"mouseover" DVD studio Pro?

Hallo ik vroeg me af of het ook mogelijk is een soort van"mouseover" in DVD studio Pro te maken?

Ik ben bezig met een Nederlandstalige shake tutorial (DVD) voor school, en heb een menu in elkaar gezet (zie afbeelding)

[img:a1d7899998]http://www.cmd.tech.nhl.nl/users/rucht200/projecten/menu.jpg[/img:a1d7899998]

Nou was het de bedoeling dat wanneer er met de muis/ aftandbediening over een afbeelding heen gegaan wordt, er de titel van het hoofdstuk in beeld komt. Er moet dus een soort van mouseover effect komen.

Iemand een idee hoe dit aan te pakken?

Zoiets heb ik wel eens gedaan in DVD studio pro 1.5 (helaas hebben we nooit geupdate omdat ik in een windowswereldje met één Mac werk, maar misschien wordt binnenkort FCP 4.5 ge-update naar de Studio 5 versie. Onze DVD-projecten gebeuren nu in Encore DVD en daarin lukt die truc niet (hi-hi)).

In DVDSP1.5 is het zo dat je in een lijstje kunt aangeven welke Photoshop-layer zichtbaar moet zijn wanneer een knop in rust is, of wanneer hij wordt geselecteerd of geactiveerd. Die keer dat ik het toepaste had ik een menu met een stuk of twaalf knoppen, en elke knop was in Photoshop een layerset met elk vier layers. De tekstlayers stonden allemaal op dezelfde regel over elkaar heen, maar verschenen dus pas als een knop werd geselecteerd, en op de computer bij een mouse-over. In totaal had ik zo’n 50 layers, systematisch werken heeft mij gered.
Ik neem aan dat die mogelijkheid nog steeds in dvdsp zit, maar je moet waarschijnlijk wel naar de meest uitgebreide modus van het programma. Als ik mij goed herinner moest ik na het selecteren van de knop nog wat driehoekjes openklappen.
Over een paar weken wil ik die truc ook weer toepassen, maar omdat het al zo lang geleden is zal ik zelf ook weer moeten nagaan waar in dvdsp ik moet zoeken om dat lijstje vóór te krijgen.

Wow thx Zou is kijken of ik het voor elkaar krijg had het gehoopt dat het met iets minder werk kon maar in elk geval bedankt voor de tip . Als het gelukt is zou ik hier wel even beschrijven hoe precies.

Het kan idd met een layered PSD-menu, maar dit kan tamelijk traag worden. Voor elke "mouse-state" wordt namelijk een apart bestand gerenderd. Dus voor een menu met 5 buttons en 3 states per button (default-selected-activated) ontstaan er 15(!) files. In simulatie-mode vanaf de HD lijkt dit aanvankelijk mee te vallen, eenmaal op een dvd-r is het op sommige stand-alone spelers duidelijk merkbaar...

In mijn geval zouden dat er maar 10 hoeven te worden (denk ik). Active en selected zouden dan bijden de tekst kunnen laten zien. Of werkt dit niet zo en gaat hij voor elk states een aparte clip aan maken?

En hoeverre is dit merkbaar? Gaat het menu langzaam of zie je een duidelijke overgang?

grtz Danny

[quote:5706bbc866="Outragemac"]Het kan idd met een layered PSD-menu, maar dit kan tamelijk traag worden. Voor elke "mouse-state" wordt namelijk een apart bestand gerenderd. Dus voor een menu met 5 buttons en 3 states per button (default-selected-activated) ontstaan er 15(!) files. In simulatie-mode vanaf de HD lijkt dit aanvankelijk mee te vallen, eenmaal op een dvd-r is het op sommige stand-alone spelers duidelijk merkbaar...[/quote:5706bbc866] Sorry, maar dit begrijp ik niet helemaal. Als ik een knopje maak dat in rust wit is, geselecteerd geel en geactiveerd pimpelpaars met een goud randje, dan heb ik ook drie states per button. Als ik een knopje maak en er tekst aanhang in geselecteerde toestand, dan blijven het dezelfde drie states. Hoeveel layers er in Photoshop ook maar aanwezig mogen zijn, de toestand van een knopje blijft één state lijkt mij.. Ik heb nooit iets gemerkt van opmerkelijke vertraging bij welk menu dan ook. Laatst nog eens 'The Lord of the Rings' bekeken; daar zitten ook heel wat states in, en toch navigeerde het zonder merkbare vertraging.

[quote:f2d042ddd9="DannyR"]In mijn geval zouden dat er maar 10 hoeven te worden (denk ik). Active en selected zouden dan bijden de tekst kunnen laten zien. Of werkt dit niet zo en gaat hij voor elk states een aparte clip aan maken?

En hoeverre is dit merkbaar? Gaat het menu langzaam of zie je een duidelijke overgang?

grtz Danny[/quote:f2d042ddd9]
Active en selected zullen, of er nou wel of geen verandering te zien is, waarschijnlijk hetzelfde aantal bitjes opleveren. Gewoon proberen zou ik zeggen. Een proefversie kost je hooguit een mislukt schijfje, maar levert je ook een hoop inzicht op.

[quote:967525922f]Een proefversie kost je hooguit een mislukt schijfje, maar levert je ook een hoop inzicht op.[/quote:967525922f]

Helemaal waar :slight_smile: inelk geval bedankt, en zoals eerder vermeld zou ik mijn bevindingen hier nog even posten waneer ik er in geslacht ben. Nu eerst is mijn nest op zoeken.

Slaap zacht, Danny

Ik ben benieuwd naar je bevindingen. Welterusten, en succes met je project.

Liam, elke mouse-state levert een aparte file op na het builden. Dus 5x3 states = 15 files. Het verschil in bits tussen activated en selected zal wellicht "nul" zijn, maar het is wel een optelling van bits voor beide states, aangezien je in DVDSP aangeeft welke layer voor welke state zal worden gebruikt. DVDSP zal dan toch doodleuk voor elke state (ondanks de toewijzing van dezelfde layer voor de verschillende states) een aparte file genereren. (DVSP is niet zo intelligent om te denken: " he, dat is dezelfde layer voor weliswaar een andere state, dan gebruik ik diezelfde file dan ook maar in plaats van nog een file te genereren, want dat scheelt")

Ik heb het ooit op meerdere plaatsen gelezen maar ik kan de juiste url’s niet 1-2-3- vinden. Anyway, op het web (en in het dvdsp forum op www.lafcpug.org) is het een en ander te vinden over het fenomeen “psd-layered” menu’s. Waar het op neerkomt is dat een highlight op een motion menu nu eenmaal anders in elkaar zit dan een layered psd. Het laatste is eigenlijk een soort van “oneigenlijk gebruik” van de DVD specs. Maar het werkt wel. Het genereert alleen voor elke state een m2v still image.
De LOTR dvd ken ik niet (d.w.z, zodra ik een vent met spock-oren in een maillot zie ronddartelen, of volwassen kerels tegen een boom staan praten haak ik af :sealed: ) , dus daar kan ik niets over zeggen. Opvallend is wel dat VEEL hollywood DVD menu’s voor het overgrote merendeel zijn opgebouwd uit een menu (gebaseerd op een video asset, al dan niet bewegend) met een simpele overlay. (en dat is niet alleen puur uit gemakzucht of een gebrek aan creativiteit).

Een paar quotes:

“I went on to explain some of the pitfalls in that approach and suggest an alternative or two… if you really want a full colour image appear as you move from button to button, don’t mind it being slow to navigate, don’t want any audio whatsoever and will put up with users having to double click buttons on some players, then photoshop layer based menus are the way to go!!
If you don’t want those limitations, and speed of navigation and audio are important to have, then don’t use photoshop layers…when the disc is built, DVDSP will take each layer from your .psd file and automatically convert them to sub menus anyway. You’ll see the reason why I suggest doing it yourself, or better still looking for a way to use a simple overlay menu, when you watch the result on your DVD Player…”

" Or a layered menu. These are useful when you wish to change the background of the DVD menu upon the selection of a button. Layered menus can be quite confusing, and their benefits are often dismissed due to their speed penalty. Layered menus do however have their place in authoring, and knowing this technique can prove to be quite valuable."

“Motion menus are by far the most popular today anyhow as you will mostly find on studio DVD menus.”

“Although DVDSP imports PhotoShop menus, they will be turned into MPEG-2 stills when the project is output”

Het staat o.a. ook omschreven op pagina 207 van de manual (of de online help file in dvdsp 4 zelf) :
"There are several drawbacks to using the layered method:

• (knip)
  • Viewers may experience a slow reaction time while navigating around the buttons on DVD players

ps: Dit neemt niet weg dat men gewoon naar hartelust moet experimenteren en dergelijke :smiley:
Als het gewoon goed werkt in jouw project, just do it! Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar geanimeerde menu’s welke ik maak in o.a. FCP, in combinatie met een effectieve overlay .

Wow, nu is het mijn beurt om dat te zeggen, maar ik neem wel de vrijheid om pas later te reagearen op alle details. DannyR is al naar bed, voor mij wordt het ook tijd. Maar desalnietemin wil ik nog even reageren op het meest opmerkelijke. Of een state verschillen toont of niet, het moet worden beschreven. Dus ook als er geen verschillen zijn in een state, er zal toch een aparte file ontstaan die die state omschrijft. Ik haalde juist de LOFTR aan omdat daar in de menu's geen bijzondere effecten worden gebruikt, maar wel heel veel hoofdstukken. Er zijn dus heel veel states. Ook voor jou, welterusten. Ik val om.