Mozilla CSS3 valid maken?

ik weet vrijwel zeker dat het niet kan, maar ik heb in mijn site CSS3 code gebruikt. ik wil dat iets niet geselecteerd kan worden. dit doe ik op deze manier:

[code:1:4b3b5cc87d].noselect {
-moz-user-select: none;
user-select: none;
[/code:1:4b3b5cc87d]
de user-select code is gewoon CSS3 valid, en wordt gewoon gebruikt door safari, nu heeft mozilla echter een eigen benaming ervoor gegeven: -moz-user-select… deze code is echter niet valid.
Ik gebruik deze code verder bij de selectie van tekst waar ik hetzelfde probleem heb met -moz-selection tegenover de wel valid selection… helaas doet firefox het gewoon niet met deze code.

Iemand een ideetje?

Alvast bedankt, Ad

Waarom gebruik je iets wat voorlopig amper of niet geïmplementeerd is? Dat is als zonnepannelen monteren op een auto.

[quote:e4a23af32e="iBert"]Waarom gebruik je iets wat voorlopig amper of niet geïmplementeerd is? Dat is als zonnepannelen monteren op een auto.[/quote:e4a23af32e]

ik verwachte deze reactie al, ik weet het, het is lekker eigenwijs, maar het is wel een eye-candy functie :). Plus dat je zo vermijd dat bepaalde dingen tijdens appeltje + a meegeselecteerd worden… Daarbij komt dat als het niet werkt er niks aan de hand is, maar als het wel werkt het er mooi uitziet. Nadeel is dus dat ik alleen geen valid css krijg terwijl ik verder zelfs geen warning in de css heb staan…

[quote:335a348e29="addyboy"][quote:335a348e29="iBert"]Waarom gebruik je iets wat voorlopig amper of niet geïmplementeerd is? Dat is als zonnepannelen monteren op een auto.[/quote:335a348e29]

ik verwachte deze reactie al, ik weet het, het is lekker eigenwijs, maar het is wel een eye-candy functie :). Plus dat je zo vermijd dat bepaalde dingen tijdens appeltje + a meegeselecteerd worden… Daarbij komt dat als het niet werkt er niks aan de hand is, maar als het wel werkt het er mooi uitziet. Nadeel is dus dat ik alleen geen valid css krijg terwijl ik verder zelfs geen warning in de css heb staan…[/quote:335a348e29]

Kan je dat concretiseren naar een praktisch voorbeeld? Want deze CSS attributen lijken me zowat weg te hebben van die irritante JavaScriptjes die bijvoorbeeld je rechtermuisknop uitschakelen.

kijk eens op http://moofx.mad4milk.net daar hebben ze ook een selection Maar als het niet valid wordt, dan ga ik deze code er maar misschien gewoon uit gooien. Zoveel functie geeft het nou ook weer niet, het ziet er alleen wel mooi uit.

Of denk je dat webgebruikers een andere selectionkleur irritant zullen vinden?

( wat me trouwens opgevallen is dat de nieuwe CSS2 validator een stuk ‘stricter’ is geworden, je krijgt een warning als je geen background-color hebt bij je color en andersom. vervelend als je met margin werkt, in CSS3 kan je dan nog wel background-color: transparent gebruiken, maar dat zit nog niet in CSS2, en het is eigenlijk alleen een warning en geen error )

Edit: sorry verkeerd gelezen… Ik heb het op mijn site gebruikt omdat ik een organische imagemap had die ik niet met css kon maken. Het probleem is echter dat je dus de imagemap meeselecteerd, omdat dit een plaatje is en niet in de css (de imagemap was te organisch voor vierkanten). Daarom heb ik dus de nonselector nodig

Naja, de beste oplossing die ik heb is het in de style van het plaatje te zetten, zodat het niet in de css staat, en de css wel valid is. Wel een beetje cheaten :innocent:.. maar het is in principe geen 'foute' css code

[quote:636fe3dc30="addyboy"]kijk eens op http://moofx.mad4milk.net daar hebben ze ook een selection Maar als het niet valid wordt, dan ga ik deze code er maar misschien gewoon uit gooien. Zoveel functie geeft het nou ook weer niet, het ziet er alleen wel mooi uit.

Of denk je dat webgebruikers een andere selectionkleur irritant zullen vinden?

( wat me trouwens opgevallen is dat de nieuwe CSS2 validator een stuk ‘stricter’ is geworden, je krijgt een warning als je geen background-color hebt bij je color en andersom. vervelend als je met margin werkt, in CSS3 kan je dan nog wel background-color: transparent gebruiken, maar dat zit nog niet in CSS2, en het is eigenlijk alleen een warning en geen error )

Edit: sorry verkeerd gelezen… Ik heb het op mijn site gebruikt omdat ik een organische imagemap had die ik niet met css kon maken. Het probleem is echter dat je dus de imagemap meeselecteerd, omdat dit een plaatje is en niet in de css (de imagemap was te organisch voor vierkanten). Daarom heb ik dus de nonselector nodig[/quote:636fe3dc30]

Zoiets als een organische image map zou ik dan weer oplossen met Flash. Het is een echt visueel element, want Flash als navigatie is not done (denk maar een zoekrobotten en toegankelijkheid), dus een non-traditionele bezoeker (bijvoorbeeld een blind iemand) zou sowieso er niets aan hebben gehad. Flash zie ik als een toevoeging aan een website, een extra component (bijvoorbeeld een banner), maar om legio redenen niet als webdesigntool.

Het is op MooFx (die mij uiteraard al bekend was, ben tegenwoordig dagelijks aan het experimenteren met de JavaScript libraries :)) wel stijlvol gebruikt, maar een selectie is eigenlijk onderdeel van de browser interface, en daar blijf je naar mijn mening beter vanaf. De browser interface (scrollbars, knoppen,…) moet herkenbaar blijven voor de gebruiker. Want als je daar gaat aan prutsen is het eigenlijk evenwaardig aan bijvoorbeeld het uitschakelen van de rechtermuistoets.

Het vervelende is voornamelijk de vorm.. De site is niet zoals de meeste sites zijn ontworpen, het menu loopt van links onder naar rechts boven als het ware. (Na de vakantie zet ik de sitecheck erop, het is voor een wedstrijd van thinkquest). Daarom zou ook een flash interface niet handig zijn. Ik heb daarom maar voor de imagemap gekozen.

Over 2 a 3 weken snap je wat ik bedoel, maar ik zet liever nu nog niks online, pas als alles bijna af is, en we al het advies nodig hebben.

Ik heb het nu maar opgelost door een style toe te voegen aan het plaatje, zodat de css valid blijft.

Wel bedankt voor de hulp en discussie over de selectiekleur. Je hebt op zich een punt, maar ik denk dat een selector, mits het een stijlvolle kleur is, toch wel net kan, ik ga ook zeker niet verder, zoals iemand die de scrollbar kleur of iets dergelijks veranderd.