MP3's nummeren

In iTunes is het niet nodig om cijfers (01, 02, 03) aan de Song Name toe te voegen. Als je sorteert op Artist (en dus automatisch ook op Album en Track #), staan de nummers altijd in de juiste volgorde. Als ik nu een aantal albums naar een cd'tje back-up, maakt het in principe niet uit in welke volgorde ze op de cd staan. Als je ze later weer in iTunes zet, krijg je door het interne Track # toch weer de juiste volgorde. Maar als ik dezelfde cd in een losse mp3-speler in de juiste volgorde afgespeeld wil krijgen, moet ik wel cijfers toevoegen aan de naam, omdat Toast de nummers alfabetisch op de cd brandt.

Word ik dan toch gedwongen om alle mp3’tjes in iTunes te nummeren of weet iemand een list?

Wat je kunt doen (maar dan wordt dat wel de standaard voor je hele collectie):

Onder voorkeuren -> geavanceerd -> werk map itunes bij

Die instelling zorgt ervoor dat elke song alsnog een nummer toegevoegd krijgt aan de bestandsnaam. Dat zie je in Finder, maar in iTunes blijven ze onzichtbaar in de titel (natuurlijk wel als tracknummer).
Niet alleen dat. Deze instelling zorgt er automatisch voor dat elke song direct wordt verplaatst naar een map met de naam van de artiest en in een submap met de naam van het album. Erg handig. Ik weet alleen niet wat Toast er dan mee doet, ik ken dat programma niet.
Ik heb ook nog eens de instelling ‘kopieer bestanden naar map iTunes Music’ aangevinkt. Met deze twee instellingen komt het er eigenlijk gewoon op neer dat elk mp3’tje dat ik afspeel, aan mijn bibliotheek wordt toegevoegd, en direct in de goede map terechtkomt.

Of hoort jouw bericht bij dit topic: http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=15782&highlight=

[quote:da96a537d6="Elstar"]Wat je kunt doen (maar dan wordt dat wel de standaard voor je hele collectie):

Onder voorkeuren -> geavanceerd -> werk map itunes bij

Die instelling zorgt ervoor dat elke song alsnog een nummer toegevoegd krijgt aan de bestandsnaam. Dat zie je in Finder, maar in iTunes blijven ze onzichtbaar in de titel (natuurlijk wel als tracknummer).
Niet alleen dat. Deze instelling zorgt er automatisch voor dat elke song direct wordt verplaatst naar een map met de naam van de artiest en in een submap met de naam van het album. Erg handig. Ik weet alleen niet wat Toast er dan mee doet, ik ken dat programma niet.
Ik heb ook nog eens de instelling ‘kopieer bestanden naar map iTunes Music’ aangevinkt. Met deze twee instellingen komt het er eigenlijk gewoon op neer dat elk mp3’tje dat ik afspeel, aan mijn bibliotheek wordt toegevoegd, en direct in de goede map terechtkomt.[/quote:da96a537d6]

De instelling ‘Werk map iTunes Music bij’ verandert inderdaad bij elke wijziging in iTunes van Artist, Album en Song Name de gelijknamige map- of bestandsnaam in de Finder. Alleen blijven daar de nummers alfabetisch gerangschikt, zolang je niet in iTunes voor elke Song Name een nummer plaatst.

Omdat jij zei dat ‘elke song [b:da96a537d6]alsnog[/b:da96a537d6] een nummer toegevoegd krijgt’, ben ik nog even verder gaan graven in de voorkeuren. En de oplossing is: Importeer/Maak bestandsnamen met tracknummer aan. Omdat ik dacht dat deze optie alleen geldt voor nieuw te importeren cd’s, heb ik er nooit verder naar gekeken. Maar als je deze optie aanvinkt, krijg je daarna de vraag: Wilt u dat iTunes de [b:da96a537d6]bestaande[/b:da96a537d6] bestanden in de map ‘iTunes Music’ verplaatst en de naam ervan wijzigt om te voldoen aan de voorkeursinstelling ‘Werk map ‘iTunes Music’ bij’? Bingo!!!

Alle bestandsnamen worden nu automatisch voorafgegaan door het corresponderende tracknummer, zodat de volgorde van de originele cd bij het branden gelijk blijft. En het mooiste is dat de nummers in de Song Name binnen iTunes verborgen blijven, precies was ik wilde.

Bedankt voor het in de goede richting sturen!

Misschien was dit een wat lange verhandeling, maar als later anderen naar dit draadje worden geleid, zijn ze in één keer klaar.