MSN, sftp & SSH voor OS 8.1 gezocht

Hoi allemaal,

Ik heb hier een Powerbook 1400 met OS 8.1 erop. Na 4 jaar blijkt hij nog steeds goed te werken, alleen zijn de vereisten tegenwoordig wat hoger:

• sftp ipv ftp
  • ssh ipv telnet
  • msn ipv icq

Mijn vraag in deze is dus: heeft iemand voor mij (de url van) een SFTP, SSH en MSN client die onder OS 8.1 werken?

Deze powerbook is nu bij mijn vriendin in Denemarken (en ik dus ook even :slight_smile: en het is voor haar dat deze programma’s graag wil installeren.

Groetjes,
–Doede

Ik ken geen MSN clients voor 8.1. De oudere MSN clients werken niet meer omdat MS het protocol heeft veranderd en deze werkt alleen met de nieuwere MSN clients die dus weer op hun beurt alleen werken op een nieuwere OS (vanaf 8.6). Wel voor 8.6 kan je Mac Messenger gebruiken. Of je moet ff upgraden naar 8.6. Iemand anders?

Er is nog een oude versie van [url=http://www.panic.com]transmit[/url], maar ik heb geen idee of die ook nder 8 draait. Ik denk het wel. Verder zou ik op versiontracker zoeken en testen of de pakketjes doen wat je wilt. Valt niet mee, want sftp, en SSH zijn pas na die tijd in zwang gekomen en Telnet werd al niet zo heel erg ondersteund op de mac...

Hee Doede.. Ik heb effe gezocht maar je kunt er 9.1 op draaien officeel door apple erkent maar er zijn ook mensen die op een powerpc 603 osx hebben laten draaien (dit is niet officieel door apple erkent) Hiervoor moet je met XpostFacto in de weer.. Zoek op dit forum zul je nog meer vinden. Maar met 9.1 heb je in principe natuurlijk al veel meer mogelijkheden dan met 8.1 en oh ja het powerbookje is niet 4 jaar oud hoor.. produktie was van okt 1996 tm nov 1997 :-)

succes ermee

[quote:04e20fec40="jeroenimo"] en oh ja het powerbookje is niet 4 jaar oud hoor.. produktie was van okt 1996 tm nov 1997 :-) [/quote:04e20fec40]

Ik neem aan dat Doede bedoelt dat het beestje 4 jaar geleden voor het laatst is gebruikt…

werkt MacMessenger niet op 8.1?

MacMessenger zou ook alleen vanaf OS9 werken. Volgens mij zijn er geen Messenger clients meer die op OS8.x werken sinds MSN vorig jaar hun protocol upda-te

Als het bakkie ook op OS9 draait, dan wil het vast ook wel 9.2.2. slikken... Daar heeft MSN versie 2.0 voor...tekst only... dus geen nieuwe smileys, geen avatars, geen toeters en bellen (wat me op een 1400 ook niet handig lijkt qua snelheid).

Op 9.1 zijn vast al wel sftp en ssh-clients te krijgen… probeer het eens op de helpdesk van xs4all onder sofware, tucows heeft ook nog een hoop ouwe meuk liggen.

Als het je lukt zou ik trouwens sowieso overstappen op 9.2.2… ook qua andere progs…