muis cursor hapert

Hallo Beste Mensen,

Op het bedrijf waar ik werk staat een mac waarvan de muis steeds hapert.
wij willen dit probleem aanpakken want mij kunnen onze software anders niet makkelijk aansturen.
het probleem is als volgende;

De muis die aangesloten is is een vaste muis waarvan zeker is dat hij het doet.
de cursor van de muis blijft op onverwachtte momenten vast staan en reageert dan ongeveer dertig seconden niet.
Er komen dan geen vollyballetjes te voorschijn.
wat mij ook opvalt is als ik dit aan typen ben op safari.
dat de tekst ook af een toe vast loopt en hij automatisch spatie's letters of enters neerzet.
Ik denk niet dat het te maken heeft met de software die we gebruiken of met het geheugen.
Want het programma is geen zwaar programma
En het geheugen heb ik al gecheckt met een bericht wat ik gevonden had toen ik via google op dit forum terechtkwam.

Kunnen Jullie ons helpen

Alvast bedankt

Software probleem: alles blijft hangen.

Dingen die je kan proberen:

- Extended AHT, 2 loops
- OS herinstalleren
- Alles wissen, clean install

Wat je kan doen zodat je weet waar het aan ligt (i.p.v. een catch-all oplossing):

- Logboeken lezen, je computer houdt gewoon alles bij hoor, dat doen ze al minimaal 30 jaar, daar is echt over na gedacht, waarschijnlijk staat er gewoon waarom alles even stopt

- Kijken of een USB loskoppelen/inpluggen helpt, als bij het inpluggen de detectie lang duurt ligt dat aan je kernel, en kan het op een hardware probleem duiden

- Andere account proberen, kijken of het aan je instellingen ligt

- Achtergrondprogramma's allemaal uitschakelen als je die (per ongeluk) geinstalleerd hebt

Gebeurt dit alleen maar bij dat programma of alle programma's?
Alle programma's dan een SMC en PRAM reset uitvoeren en kijken of dat helpt.

@johnkeates: waar vindt ik en wat doet de extended aht 2 loops?
@IMad: de cursor hapert overal en waar kan ik de benoemde dingen vinden?

Probeer eens met alleen de muis en niet het toetsenbord aangesloten en andersom. Je kan ook een andere muis of toetsenbord proberen. Misschien zit één van de twee (of een ander apparaat) te storen. Wat je ook kan proberen is het programma Activiteitenweergave open zetten, sorteren op % CPU van hoog naar laag en kijken of een proces heel druk bezig is.

[quote]je computer houdt gewoon alles bij hoor, dat doen ze al minimaal 30 jaar[/quote]Deden Mac OS 9 en eerder dat ook? Volgens mij niet.

[url=http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=nl_NL]SMC en PRAM[/url]

'SMC en PRAM reset'. Waar gaat dat bij helpen? SMC doet alleen low-level power management, sensors, pwm en wol. PRAM doet alleen interfaces, video, audio.

Dit probleem is dacht ik gewoon repeterende hangs. Ik snap dat mensen graag knopjes indrukken met het idee dat als je maar een beetje 'friemelt' dingen wel beter gaan werken, maar het is een computer, niet een organisch iets dat 'lekker' moet zitten.

Mac OS 9 deed dat ook, hoewel een stukje minder toegankelijk, maar net zo uitgebreid. Ik heb het vanaf 8.6 al gebruikt voor debuggen.
Daarnaast bedoelde ik computers in het algemeen, en dan specifiek Mac OS X-achtige systemen, de BSD en unix-achtigen, inclusief Linux en system v. Je kan een probleem niet oplossen als je niet weet wat het probleem is, en hoe het veroorzaakt wordt.

@johnkeates: ik had ooit precies dezelfde problemen met een iMac en met een PRAM-reset waren die onmiddellijk verdwenen. Voor moderne Macs heb je misschien gelijk, voor wat oudere Macs stond dit in PRAM:

Status of AppleTalk
Serial Port Configuration and Port definition
Alarm clock setting
Application font
Serial printer location
Autokey rate
Autokey delay
Speaker volume
Attention (beep) sound
Double-click time
Caret blink time (insertion point rate)
[b]Mouse scaling (mouse speed)[/b]
Startup disk
Menu blink count
Monitor depth
32-bit addressing
[b]Virtual memory[/b]
RAM disk
Disk cache

Bron http://support.apple.com/kb/HT1379

En SMC/PRAM reset kan in ieder geval geen kwaad.

[quote]Mac OS 9 deed dat ook, hoewel een stukje minder toegankelijk, maar net zo uitgebreid.[/quote]Dat is nieuw voor mij. Zat er in de systeemmap een map met systeem-logfiles? Of waren het programma's die logfiles maakten? Voorzover ik weet hield het systeem van mijn klassieke Mac uit zichzelf geen logfiles bij.

Nee, geen 'logfiles' zoals bij Mac OS X, maar er was weldegelijk een logging en debugging faciliteit. Diverse losse onderdelen hadden wel eigen logs.

Mouse scaling (mouse speed) -> dat laat je muis niet stotteren of het hele OS vastlopen, en zorgt ook niet voor vertraagde toetsenbord input :) ook niet als daar een verkeerde waarde staat. Virtual Memory zit in een bestand op het bestandssysteem en wordt door Mac OS X dynamisch beheerd.

Het kan natuurlijk niet perse kwaad, maar het is ook geen echte oplossing meer omdat Mac OS X PRAM settings gewoon negeert als ze niet bruikbaar zijn.