Muis dood, partitie weg, netwerk verdwenen...

Ik heb op mijn iMac Apple Remote Desktop gezet om deze vanaf mijn iBook over te kunnen nemen. Na de eerstvolgende reboot was het echter gedaan met de pret.

Mijn muis doet helemaal niets meer, ik mis een partitie op de desktop (heb nog wel mijn systeem partitie, maar mijn data partitie is weg) en ik zie mijn airport symbooltje niet meer in de menu-balk.

Nu is de pest dat ik 'm dus ook niet meer remote over kan nemen, omdat airport blijkbaar ook dood is gegaan. Even een UTP kabel inprikken werkt ook niet, want ik had de interne NIC uitgeschakelt.

Nu doet het toetsenbord het nog wel, maar ik ben absoluut niet zo thuis in het navigeren op de Mac zonder muis zoals ik dat op de PC was.

Kunnen jullie me wat tips geven hoe met het toetsenbord onder Mac OS X te navigeren? Dus hoe kom ik bijvoorbeeld in mijn dock terecht, hoe start ik een programma en meer van dat soort dingen.

Dit is echt balen. :frowning: Als ik maar even de internet netwerkkaart aan kan zetten kom ik denk ik ook al een heel eind, dan kan ik 'm weer met remote desktop overnemen…

Het moet mogelijk zijn als je het volgende probeert:

Sluit alle vensters (appeltje-w), zodat je in de Finder overblijft.

Tik ctrl-F1 om “uitgebreide toetsenbordfuncties” in te schakelen.
Tik crtl-F7 om “markering in dialoogvensters” in te schakelen.

Tik de eerste letter van de naam van je opstart schijf in.
Die wordt nu geselecteerd. Gebruik eventueel de pijltjes toetsen als je een andere icoon geselecteerd hebt.

Open de schijf met appeltje-o. Navigeer met de letter-pijltjes methode vervolgens naar de map Systeem, Bibliotheek, PreferencePances.

Selecteer de Network.pane en open met appeltje-o.

Gebruik de tab-toets om via Locatie naar Toon te springen.
(Als dit niet lukt, dan moet je nog eens een paar keer proberen met ctrl-F7 voor die markering.)
Klik op pijltje naar beneden om de inhoud “Toon” te zien en gebruik de pijltes ook om een keuze te maken.

Volgens mij heb je dan nu voldoende vaardigheden om de rest met het toetsenbord af te handelen. En anders lees ik het wel weer.

Succes!

[quote:04a5d81494="macpro"]Volgens mij heb je dan nu voldoende vaardigheden om de rest met het toetsenbord af te handelen. En anders lees ik het wel weer.[/quote:04a5d81494]

Bedankt, ga ik meteen even proberen. Inmiddels heb ik de iMac al als FireWire device aan mijn iBook gehangen en gezien dat de missende partitie in elk geval niet echt weg is. Pfew…

Ik laat nog weten of ik eruit ben gekomen! :smiley:

Helaas, deze methode werkt op zich prima, waarvoor dank, maar al mijn netwerk-handel is grijs (Intern Modem, Interne Ethernet en Airport) en ik kan het dus gewoon niet meer aanzetten. :-(

Ook de data-partitie blijft verborgen onder OS X. Evenals het nog steeds weigeren van de muis. Erg vreemd allemaal. Ik ga OS X er maar even opnieuw op zetten. Heb gelukkig nog een recente backup van mijn data partitie, maar 't is wel zonde van de tijd. :frowning: