muispijltje weg

Sinds ik mijn oude iMac G4 schemerlamp vervangen heb door een nieuwe iMac 20" een paar weken geleden zijn we regelmatig het muispijltje weg. Soms na het uitloggen, soms ineens middenin een sessie. Heeft iemand een idee wat dat kan zijn? Je kan hem weer terughalen met inzoomen (ctrl-scrollwheel), maar het blijft irritant.

Ook hang ik regelmatig het hele scherm op door in Google Earth te hard met het scrollwietle te draaien. Het enige wat dan nog kan is de hele machine geforceerd uitzetten. Instabiele driver? Ik hoopte met MacOS dat soort problemen niet tegen te komen :-(.

Heb je ook gekeken of de software die je veel gebruikt Universal zijn? Door het NIET Universal zijn va nde software moet je computer een berekeningetje extra doen, dit kan natuurlijk een probleem opleveren op het moment dat je bijvoorbeeld in Google Earth druk bezig bent met scrrollen e.d.

En wat heb je aan geheugen in je computer?

google earth zorgt er bij mij ook voor dat mn imac 20" soms vast loopt.. spanking nieuwe machine met 1 gig geheugen. ik weet ook niet waar het aan ligt en vond het vreemd dat heel osx leek vast gelopen te zijn in plaats van alleen google earth.

Ik heb 2GB RAM in mijn iMac, dat zou genoeg moeten zijn.

Er zitten 2 kanten aan het probleem. Een of andere applicatie gedraagt zich niet (X11? Flash? Rosetta?) of vraagt te veel van de grafische kaart (Google Earth?). Dat hoort niet maar komt voor. Als zoiets op de CPU gebeurt dan heeft dat programma een probleem en loopt de rest door - processen zijn onder unix redelijk van elkaar geïsoleerd. Echter, op de GPU is dat voor zo ver ik weet nog niet het geval, en kan ieder programma ieder ander programma dwars zitten. Met als gevolg dat je systeem alsnog lastig te gebruiken is (zonder muis) of niet meer te gebruiken is (na Google Earth, ik kan nog eens vanaf mijn laptop inloggen om te kijken wat er hangt).

GJ