multi volume partition

Hi,

Ik probeer uit te vogelen hoe ik een partitie kan aanmaken onder OSX bestaande uit meerdere disks waardoor ik 1 groot filesystem creeer waar mijn uit de kluiten gegroeide itunes library op past. Heb eea na zitten kijken in diskutil maar zonder success, wellicht dat het kan op de command line maar daar voel ik me onvoldoende thuis :) .

Configuratie bestaat uit Imac (2009) laatste OSX versie, meerdere western digital mybook drives daisy chained via firewire 800.

Iedere suggestie is welkom.

Bij voorbaat dank,
Frans van Wessel

Dan moet je kijken naar een RAID set. Je kunt in schijfhulpprogramma kiezen voor een RAID 0 of een RAID 1.
In jouw geval heb je dan RAID 0 nodig om de schijven aan elkaar te koppelen.
Maar...

- je raakt alle data op de schijven kwijt tijdens het aanmaken van de RAID set
- als later één schijf defect raakt ben je alle data op de RAID set kwijt

Wil je toch met losse schijven aan de slag, kies dan voor RAID 10, waarbij je eerst twee RAID 0 sets maakt en deze dan samenvoegt in een RAID 1 set.
Dit werkt wel betrouwbaar en in de praktijk heb ik hiermee wel een defect schijf succesvol kunnen vervangen.

Hoe groot is die library eigenlijk? Want je kunt makkelijk al externe schijven krijgen van een paar TB en voor een flinke muziek library zou dat al genoeg kunnen zijn. Of overweeg een echte RAID oplossing.

Bedankt,

Wellicht dat ik voor de raid 10 oplossing ga.

De Library is op dit moment zo'n 3TB en groeiende (veelal video materiaal).

RAID is lang niet altijd de beste oplossing

Een Raid 10 oplossing geeft je de helft van de totale capaciteit van je disks; 4 harddisks van 1 TB => 2 TB opslag en 2 TB schaduw. (in Raid 10)

Interessanter zou zijn een Raid 5 oplossing (hierbij is 1 disk een pariteit disk, 4 schijven van 1 TB => 3 TB opslag en 1 TB herstel-data. Probleem is; ik weet niet of je in OSX een software Raid 5 systeem kan maken.

Laatste mogelijkheid is het samenvoegen van meerdere volumes tot 1 logical volume;

[url=http://reviews.cnet.com/8301-13727_7-57550128-263/how-to-make-a-custom-corestorage-drive-in-os-x/]Artikel over CoreStorage LogicalVolumes[/url]

De technieken in deze post zijn aan te passen zodat je meerdere fysieke drives aan elkaar koppelt. Moet er bij vertellen; ik ben niet verder gegaan dan het creëren van een Fusion Drive in mijn MBP, maar er is geen technische reden om te stoppen bij 2 disks, of om niet een SSD met een HDD te combineren maar meerdere HDD's.

OS X kan standaard alleen RAID 0 en 1 aan.
Je hebt ook nog SoftRaid, maar op hun site wordt niet vermeld welke RAID vormen ze ondersteunen.

Zelf heb ik ook een omvangrijke iTunes library met een paar duizend muzieknummers en zo'n 600 films in DVD kwaliteit. Die staan bij mij op een Drobo 2nd generation met FireWire aansluiting. 4 schijven van 3 TB er in en plek zat. Dat levert op dit moment 10 TB netto ruimte op.

Inmiddels is de Drobo 5D binnen om de oude Drobo te vervangen. Die ga ik binnenkort plaatsen en dan heb ik 5 schijven van 3 TB ter beschikking.
Voordeel van de Drobo is dat deze het hele RAID gebeuren zelf regelt en dat je eenvoudig schijven kunt vervangen door grotere schijven indien nodig / gewenst.

Nadeel van de Drobo 2nd generation is dat 'ie relatief traag is, maar voor muziek / video snel genoeg.
Mocht je eventueel interesse hebben...