multichat in een messengerprogramma

Ik heb de zoekfunctie gebruikt en weet dat er veel draadjes over messenger ijn en aanverwante programma's, maar heb mijn antwoord niet kunnen vinden...

Ik zoek een messengerprogramma dat ook multichat onder msn support. Proteus vind ik een prima programma, ik heb ook wel eens de makers gemaild over de msn-multichatfunctie maar kreeg alleen als antwoord dat het wel met icq kan… Aangezien in Nederland iedereen msn gebruikt had IK niets aan dat antwoord. weet iemand welk programma ik wel kan gebruiken behalve msn messenger zelf dat ook multichat ondersteunt en zowel icq als msn draait.

OK, ik raak even in de war, ik dacht dus dat Universal IM betekende dat je met 1 IM met alle andere IM's kon communiceren. Dat kan ook wel, maar ik wist niet dat je dan ook bij al die diensten een account moet aanmaken!!!

Is het dan niet mogelijk om in bv MSN Messenger, rechtstreeks te communiceren met bv ICQ, zonder dat je een account bij beide diensten hoeft te hebben?

Of is dit technisch niet mogelijk?

misschien als ze zouden samenwerken, maar het zit er niet in dat dat gaat gebeuren... Als jij met een icq account dus met mij wil praten met een msn account kan dat niet...

En ik dacht even slim te doen, door zo'n zogenaamde Universal IM te downloaden en dan in te loggen bij 1 van de diensten en lekker te kunnen chatten met alle andere diensten. Dat gaat dus niet door. Ik moet me gewoon aanmelden bij al die diensten, heel irritant, heb er ook geen zin in. Dan maar niet chatten met sommige mensen.

Maar waarom maken ze niet een soort standaard IM protocol? Ze hadden plannen voor dit maar ik heb er niks meer over gehoord.