Multisessie branden... AAAAARRRGGGHHH!!!

Ondanks dat hier al meer topics over lopen, krijg ik dit maar niet voor mekaar met disk copy. Ik maak een nieuwe dmg aan, sleep keurig alles erop wat ik wil hebben, selecteer de dmg in disk copy en klik op brand. Ik kies "houd schijf beschrijfbaar", ik ga branden, maar daarna wil die verrotte CD niet mounten! Ik heb "open schijf in finder" ook aangevinkt, maar niks van dat alles. Het enige waar ie 'm ziet, is in disk copy zelf. Daar staat iets van sessie 1. Kom op zeg, dit zou met disk copy moeten werken volgens Apple.

Ja je hebt hier natuurlijk niets aan maar ik ben ook zwaar ontevreden met de disk utility die standaard bij OS X zit. CD-RWs worden niet herkend of zijn niet opnieuw beschrijfbaar, om van multisessie CDs nog maar te zwijgen. En het antwoord in 9 van de 10 draadjes hierover is "Ja maar met Toast heb ik geen problemen". Ik vind het dus belachelijk dat je toast _moet_ kopen omdat Apple een heel erg zielig stuk software bij zijn hardware levert :evil:

…Zo, dat lucht op!

Iedereen verder een fijne dag gewenst, groeten Bart

Doe een beetje normaal.. alsof het van levensgevaar was! :P

Het gaat niet om levensgevaar, maar ondertussen bak ik wel steeds onderzettertjes en kost me dat lullige disk copy klauwen met geld. Dus als iemand kan uitleggen wat ik nou verkeerd doe. Heb net de helpfile geraadpleegd. Die zegt, open disk copy, steek de CD erin en sleep de onderdelen vanuit de finder naar je CD. Nou, volgens mij moeten dat ook disk image bestanden zijn, want op deze manier kan ik in disk copy, na het kiezen van de CD, helemaal niks branden. Zwaar klote dus.

[quote:82d25d1e22="bommels"]Ja je hebt hier natuurlijk niets aan maar ik ben ook zwaar ontevreden met de disk utility die standaard bij OS X zit. CD-RWs worden niet herkend of zijn niet opnieuw beschrijfbaar, om van multisessie CDs nog maar te zwijgen. En het antwoord in 9 van de 10 draadjes hierover is "Ja maar met Toast heb ik geen problemen". Ik vind het dus belachelijk dat je toast _moet_ kopen omdat Apple een heel erg zielig stuk software bij zijn hardware levert :evil:

…Zo, dat lucht op!

Iedereen verder een fijne dag gewenst, groeten Bart[/quote:82d25d1e22]

CD-RWs zijn alleen herschrijfbaar als je ze gewist hebt, bijv. in disk copy. OSX behandelt ze verder als cd-r.

Goed, ik gebruik zelf inderdaad ook Toast, maar ik ben toch even aan de slag gegaan met jouw methode, gewoon om te kijken of ik kan helpen...

Ik heb inmiddels succesvol 2 sessies op de schijf staan, en ze mounten
zonder problemen op mijn bureaublad. Dus ik weet niet precies wat er
fout gegaan is bij jou, wellicht is je disk-utility niet goed ?

Wat ik gedaan heb:

• een map uitgezocht, en daar een .dmg van gemaakt.
  • via disk utility een CD gebrand van die .dmg, met de opties
    “houdt schijf beschrijfbaar”, en bij de opties voor na het branden
    heb ik alleen “activeer op bureaublad” aangevinkt.

Na het branden kwam de sessie op het bureaublad. Toen heb ik van
een tweede map een .dmg gemaakt, en ook gekozen voor “brand”.
De la ging open, ik deed hem gewoon weer dicht, en brandde de
CD met dezelfde instellingen als de eerste.

Nu verschenen er na het branden 2 volumes op mijn bureaublad,
ieder met een sessie. Dus blijkbaar kan het wel…

[quote:e74271a2ec]Ik vind het dus belachelijk dat je toast _moet_ kopen omdat Apple een heel erg zielig stuk software bij zijn hardware levert :evil: [/quote:e74271a2ec]

Er zijn genoeg gratis alternatieven, je moet alleen even op zoek gaan. Neem Firestarter bijv…

Thanx, unSOUND. Het verschil met jouw methode is dat ik niet een dmg van een bestaande map had gemaakt, maar een nieuwe, lege dmg. Daarin heb ik de losse bestanden gesleept, anders had ik weer een mapje moeten maken. Ik kan me ook herinneren dat het zo wel een keer gelukt is en vind het raar dat het per se zo moet, niet anders kan en ook nog verkeerd in de help file staat. Voortaan maar eerst een nieuwe map maken met daarin de bestanden en daarvan een dmg maken, sjongejonge.

Ik weet ook niet zeker of dit de enige methode is, wellicht weet iemand een snellere of makkelijkere... deze werkt in ieder geval voorlopig.

Zoals ik al zei, dit was voor mij de eerste keer dat ik een CD bak via Panther zelf…

[quote:a6229bcdb8="Pier"]Er zijn genoeg gratis alternatieven, je moet alleen even op zoek gaan. Neem Firestarter bijv....[/quote:a6229bcdb8]

Of deze: http://www.xcdroast.org/

In [url=http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=160588]dit artikel[/url] uit de Apple Care Knowledge Base staat uitgelegd hoe je sessies kunt branden. Daarin wordt inderdaad gesproken over het aanmaken van een map, waarvan pas daarna een disk image wordt gemaakt. Dus de methode van Unsound is de juiste, terwijl Vogel die stap oversloeg. Vandaar waarschijnlijk de mislukking. Inderdaad, het is omslachtig en niet gebruiksvriendelijk. Maar ja, ze moeten Roxio te vriend houden, anders maken ze geen Toast meer. Dat is tenminste mijn theorie.