muziek programma

Hallo, bestaat er zo een programma om mp3 bestanden of midi bestanden om te zetten in noten. Dus als je een lied afspeelt dat automatisch de noten verschijnen? een beeje plastisch uitgelegd, maar hopelijk begrijpen jullie wat ik bedoel?

Midi is geen probleem: gewoon importeren in Garageband met 'Dent Du Midi'. GB kan er vervolgens notenschrift van maken. MP3's omzetten in notenschrift lijkt me nogal onmogelijk.

Nog een aanvullende vraag, in de categorie "te mooi om waar te zijn": bestaat er een programma dat de, op de piano, gespeelde noten kan vertalen in notenschrift? Of is men nog niet zo ver?

Een piano gekoppeld aan je Mac en dan kan oa Garageband die lezen. Via microfoon ofzo denk ik dan weer niet.

[quote:095ec6307c="pietjepuk6546"]Een piano gekoppeld aan je Mac en dan kan oa Garageband die lezen. Via microfoon ofzo denk ik dan weer niet.[/quote:095ec6307c] Maar als ik de microfoon, bij de piano, b.v. via "audiohijack" zou verbinden met de computer, de muziek opsla, en dan "invoer" in de Garageband. Zou het dàn gaan? Of is dat onzin?

De op de piano gespeelde noten komen via een microfoon binnen als audio. De via een masterkeyboard ingespeelde noten komen binnen via MIDI. MIDI is, in tegenstelling tot audio, gewoon droog datamateriaal. Audio bestaat uit golven en trillingen. Je zou dus, als je via audio opgenomen materiaal wil vertalen in notenschrift, een programma moeten hebben dat die trillingen omzet in de bijbehorende notenwaarde. Op zich zou zoiets moeten kunnen (een A boven de centrale C is normaal gesproken 440 Hz), maar van het bestaan van zo'n programma heb ik nog nooit gehoord. Via een MIDI masterkeyboard inspelen is dus veel makkelijker en doet precies wat jij wilt, of wil je hele pianoconcerten van de plaat omzetten naar notenschrift? Voor dat laatste bestaat namelijk een hele oude uitvinding: boeken. :wink:

vogel, Bedankt voor je zeer duidelijke uitleg! (Ik heb ook jaren in de veronderstelling geleefd dat de voorgelezen berichten op Schiphol, automatisch als berichten op het bord verschenen-zou mooi zijn!)

[quote:76391eccf3="vogel"]Je zou dus, als je via audio opgenomen materiaal wil vertalen in notenschrift, een programma moeten hebben dat die trillingen omzet in de bijbehorende notenwaarde. Op zich zou zoiets moeten kunnen (een A boven de centrale C is normaal gesproken 440 Hz), maar van het bestaan van zo'n programma heb ik nog nooit gehoord.[/quote:76391eccf3]

Zo’n programma bestaat wel, maar met beperkingen. Een voorbeeld voor OS X is Transcribe. Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd. Het programma maakt een spectraalanalyse van een geluidsfragment en geeft deze weer in een grafiek die is gekoppeld aan een afbeelding van een pianotoetsenbord. Het programma is een hulpmiddel, geen totaaloplossing, zoals op de website ook staat aangegeven:

[quote:76391eccf3]It is important to understand that Transcribe! does not attempt to do the whole job, processing an audio file and ouputting musical notation - this would be nice, but is a currently unsolved research problem. The spectrum analysis feature is very useful for working out those hard-to-hear chords, but you must still use your ear and brain to decide which of the peaks in the spectrum are notes being played, which are merely harmonics, and which are just the result of noise and broad-spectrum instruments such as drums. If you have never worked out even a simple piece of music by ear then Transcribe! will probably not help you (see How to Transcribe), but if you do sometimes work out recorded music by ear then Transcribe! can make the job a lot quicker and easier.[/quote:76391eccf3]

Ik weet dat een stel studenten nu bezig zijn om iets te maken dat deuntjes (ik geloof gefluit) moet gaan omzetten in notenschrift.

een simpele melodie gaat nog wel (bijvoorbeeld in logic zit zo'n functie) maar complexer materiaal of akkoorden wordt lastig

Hee, waar zit dat? Maar dan nog, inspelen gaat makkelijker met een masterkeyboard,. Tenzij het me echt om de klank van een piano te doen is. @sedikit, volgens mij zijn ze met spraakherkenning al een stuk verder.

[quote:f7b0798105="sedikit"][quote:f7b0798105="pietjepuk6546"]Een piano gekoppeld aan je Mac en dan kan oa Garageband die lezen. Via microfoon ofzo denk ik dan weer niet.[/quote:f7b0798105] Maar als ik de microfoon, bij de piano, b.v. via "audiohijack" zou verbinden met de computer, de muziek opsla, en dan "invoer" in de Garageband. Zou het dàn gaan? Of is dat onzin?[/quote:f7b0798105]

Daar zijn dan wel weer héle mooie (en héle dure oplossingen voor):
http://moogmusic.com/detail.php?main_product_id=71

Je piano wordt dan eigenlijk ‘gewoon’ een mid-keyboard.
Een midi-keyboard kopen is natuurlijk een stuk simpeler en goedkoper (hoewel?).

KarelWillem: Dat Moog apparaat is iets heel anders dan waar Sedikit op doelt. De Moog Pianobar maakt met sensoren van een gewone piano een MIDI-toetsenbord, dat dus informatie als noothoogte, aanslagsnelheid en duur van de aanslag registreert. Daar komt geen microfoon aan te pas. Dan kan je dus net zo goed een gewoon MIDI toetsenbord gebruiken. In Garageband krijg je dan inderdaad een MIDI-track die je in notenweergave kan laten zien.

In Garageband heb je behalve MIDI-tracks ook nog audio-tracks, waarin je met een microfoon geluid in kan opslaan, of het nou een piano of een stem of gewoon ruis is. Daar staan dus geen noten in opgeslagen maar gesamplede audio. Die kan Garageband (of andere vergelijkbare software zoals Logic) niet in notenschrift laten zien.

Uit gesamplede audio de muzieknoten halen kan een computer alleen automatisch in de allersimpelste gevallen, zoals bijvoorbeeld een éénstemmig fluitdeuntje, en zelfs dan met heel veel moeite. Het menselijk oor en brein is met enige oefening en muzikale kennis daar veel beter in dan welke computer ook.

Maar het zou wel fantastisch zijn, als ooit een programma de improvisaties gewoon letterlijk op de notenbalk zou zetten, inclusief de kruisen en mollen. Zoals nu de mogelijkheden zijn, is het toch nog behelpen geblazen.Misschien iets met de keyboard proberen, maar die is in de reparatie....

Dus.... om de zaak samen te vatten:

Via midi ingespeelde partijen kunnen door allerlei programma’s (cubase, logic, sibelius en zelfs door Garageband(zonder te printen overigens)) in notenschrift worden omgezet.

Van audio naar midi naar notenschrift lukt alleen met monofone (= 1 noot tegelijkertijd) muziek die dan ook nog eens op de metronoom moet zijn ingespeeld. In logic heb je daarvoor de functie “audio to midi”.

Als je het dus over improvisaties hebt, die meestal tamelijk vrij worden gespeeld, kan je het vergeten.

de hele problematiek is te vergelijken met dat je tegen de koelkast wilt roepen: 2 pakken melk en een krat bier en dat AH bezorgservice dan gelijk voor de deur staat. en dan wil je ook nog dat je koelkast het begrijpt als drie mensen verschillende dingen door elkaar roepen…

[quote:9fd66791e4="vogel"]Hee, waar zit dat? Maar dan nog, inspelen gaat makkelijker met een masterkeyboard,. Tenzij het me echt om de klank van een piano te doen is. @sedikit, volgens mij zijn ze met spraakherkenning al een stuk verder.[/quote:9fd66791e4]

Dubbel klik op een audio part ->Factory->audio to score.

[quote:cffa379148="joostovermars"] problematiek is te vergelijken met dat je tegen de koelkast wilt roepen: 2 pakken melk en een krat bier en dat AH bezorgservice dan gelijk voor de deur staat. en dan wil je ook nog dat je koelkast het begrijpt als drie mensen verschillende dingen door elkaar roepen.....[/quote:cffa379148]

Of dat OCR zo goed zou werken dat je als analfabeet gewoon zou kunnen vertrouwen dat je tekst zo goed gescand en vertaald zou worden dat je het niet meer na zou moeten lezen. Want daar is het dan volgens mij mee te vergelijken.

Maar ik vraag me dan ook gelijk af wat je daarmee moet als analfabeet, ofwel niet qua notenschrift onderlegt. Je moet het toch stevig nakijken. en dat gaat alleen maar als je het zelf ook wel kunt ‘vertalen’?

[quote:5c469a0ca0="M-Jay"][quote:5c469a0ca0="vogel"]Hee, waar zit dat? Maar dan nog, inspelen gaat makkelijker met een masterkeyboard,. Tenzij het me echt om de klank van een piano te doen is. @sedikit, volgens mij zijn ze met spraakherkenning al een stuk verder.[/quote:5c469a0ca0]

Dubbel klik op een audio part ->Factory->audio to score.[/quote:5c469a0ca0]
Eens ff een lekkere gefokte Chick Corea pianosolo invoeren en maar kijken wat er gebeurt. :wink:

[quote:4f4e147345="Buzz_D"]KarelWillem: Dat Moog apparaat is iets heel anders dan waar Sedikit op doelt. De Moog Pianobar maakt met sensoren van een gewone piano een MIDI-toetsenbord, dat dus informatie als noothoogte, aanslagsnelheid en duur van de aanslag registreert. Daar komt geen microfoon aan te pas. Dan kan je dus net zo goed een gewoon MIDI toetsenbord gebruiken. In Garageband krijg je dan inderdaad een MIDI-track die je in notenweergave kan laten zien.[/quote:4f4e147345]

Ehm… ja, dat zeg ik! :wink: Dus?

De goedkoopste oplossing op dit moment lijkt me dan de Applestore met de M-Audio Keystation 49e USB-MIDI-keyboard voor 99 euro. G