Muziek "scheiden"

Weet iemand van jullie of het mogelijk is om een geluid te filteren uit een muziekstuk? Ik weet niet eens OF dat kan hoor.

Ik heb een muziekstuk dat Live is opgenomen en dan hoor je de mensen gillen en klappen. Is het mogelijk om dit weg te filteren en dat je geen publiek meer hoort?

Alvast bedankt

Onmogelijk. Je zou een (identiek) instrumentale versie kunnen zoeken en die 'inverten' met bijvoorbeeld Adobe Audition. Zo haalt 'ie alles weg behalve de instrumental, en houd je dus de vocalen over.

[quote:9cfbd3fb13="Gijs Pouwels"]Onmogelijk. Je zou een (identiek) instrumentale versie kunnen zoeken en die 'inverten' met bijvoorbeeld Adobe Audition. Zo haalt 'ie alles weg behalve de instrumental, en houd je dus de vocalen over.[/quote:9cfbd3fb13]

Wat je dan ook overhoudt is het geluid van het publiek binnen dezelfde frequentieband. Het meeste geluid wat door het publiek gemaakt wordt zal ook in die band liggen.
Het live gevoel vind ik altijd wel z’n charmes hebben btw :wink:

Gelukkig dat telkens weer wordt bewezen dat geluids[i:996b97809a]opname[/i:996b97809a] een vak is...

een vak dat iedereen onderschat!

hahaha....thanks voor t helpen. Ik dacht al zoiets dat het onmogelijk zou zijn. Maar ik wist nie hoe die professionele apps zoals Logic precies werkten dus I gave it a try.

Live muziek heeft inderdaad zn charmes, omdat dat je terugbrengt naar dat bepaalde moment. Alleen is er van dit stuk geen “publiekloze” versie beschikbaar, vandaar…
Maar evengoed bedankt voor de reacties

Er is een mogelijkheid om het in ieder geval te verminderen dmv een noise-reduction-plugin. Je selecteerd een gedeelte audio met alleen plubieksgeluiden, bv tussen 2 nummers in. Die merk je als zijnde noise (ruis) en je reduceert langzaam wat van die ruis. Probleem is dat je de "akoestiek" van de zaal waar de opname plaats vond, ook hiermee weghaalt, dus doe het kalm an, aangaande de noise reduction.

succes