muziek van Minidisk via line-in opnemen?

ik heb mn ouderwetse Minidisk speler maar in de kast gegooid en ben ook voor de iPod gegaan. echt super!

meeste van mn muziek kan ik wel via ceedeetjes in itunes krijgen, maar er zijn een paar minidiskjes die zijn samengesteld, en die ik graag in die staat op mn iPod wil.

zijn er handige progjes waarmee ik via de line-in van mn Powerbook die muziek van mn minidisk kan opnemen, waarbij er het liefste niet 1 hele lange track ontstaat, maar waarbij de track-pauzes van mn minidisk herkend en overgenomen worden. dan kan ik die losse nummers weer in itunes importeren.

graaaaag hulp! :?

ja dit vraag ik me ook af!

Met Audacity kan je opnemen, knippen, plakken, mixen en effecten toevoegen. Je moet echter wel alles in een keer opnemen en dan zelf aangeven waar je wilt snijden. Er is geen programma wat ook nog eens gratis is dat je marks kan begrijpen.

Audacity is gratis te downloaden en je kan je bestanden ook gelijk als mp3 opslaan.

klinkt goed! .. een proberen

hoe zet ik het nu van me md over op me computer? kan het zo ff snel niet vinden in het programma?

heyyy relext een reactie :)

ik ga er gelijk proberen

in pref kun je kiezen waarvandaan hij moet opnemen..maar kan daar niet me MD kiezen :S ?? help? :D

bij mij komt het geluid van m'n MD wel gelijk binnen in het prog. ik sluit mn MD aan op mn powerbook via een jack-to-jack plug, op de microfooningang. ik hoor alleen geen geluid tijdens het opnemen, alleen als ik de track afspeel. dit prog heeft geen splitfunctie of wel?

<voor diegenen zonder line-in> Ik heb zelf geen line-in op mijn iMac, en heb dus de griffin iMic gekocht. </voor diegenen zonder line-in>

voor het monteren/editten gebruik ik Amadeus II, wat heel goed bevalt. Het is weliswaar shareware, maar ik gebruik het heel veel, dus het is het geld waard. Ben nu druk bezig met het opnemen van platen.

link

ah..ik probeerde het via usb.. maar dat lukt blijkbaar niet?

[quote:7f673096cb="erikaatjuh"]ah..ik probeerde het via usb.. maar dat lukt blijkbaar niet?[/quote:7f673096cb] met een iMic of Powerwave?

Want dan is Griffin’s Final Vinyl een oplossing. link

[quote:8a8d97de48="erikaatjuh"]ah..ik probeerde het via usb.. maar dat lukt blijkbaar niet?[/quote:8a8d97de48]

dan heb je zeker zo’n nieuwere net-MD?
ik weet om erlijk te zijn niet hoe dat dan weer werkt.
ik heb nog zo’n echt ouwerwetse (sony MZ-R55) en die connect ik dus via zijn line-out op de line-in van mn boekkie. dat moet bij jou vast ook wel lukken als je mac een line-in heeft.

verder lijkt dat audacity progje me toch een klein beetje onhandig, zo zonder geluid tijdens het opnemen of maken van selecties in opnames om dan te knippen en plakken. beetje moeilijk mikken :wink:

Kijk anders eens naar Amadeus II of Cacophony, maar beide laten geen geluid horen tijdens het opnemen.

Final Vinyl laat wel geluid horen tijdens het opnemen, maar werkt alleen met de iMic of PowerWave.

okay.

ik was net even bezig met Audio Hijack. dat lijkt me wel een handig prog want je hoort real-time wat je opneemt en je kunt real-time splitten (volgens mij geen herkenning van marks), alleen je moet er voor betalen :cry: want anders komt er na 10 minuten gebruik een ruis doorheen
serial-box geeft nog geen serial voor de laatste versie, en een oudere downloaden lijkt niet te werken. slimme jongens…

tis ni makkelijk… :expressionless:

ps, heeft Amadeus II wel een herkenning van marks, zodat tracks automatisch gesplit worden?? als ik een progje ga betalen moet ik natuurlijk wel een goeie hebben :stuck_out_tongue:

[quote:c355822f4a="stinky"]heeft Amadeus II wel een herkenning van marks, zodat tracks automatisch gesplit worden?? als ik een progje ga betalen moet ik natuurlijk wel een goeie hebben :P[/quote:c355822f4a] Volgens mij niet. Maar zeker weten doe ik het ook niet. Probeer hem gewoon even, er is een 15 dagen probeer versie zonder beperkingen. Op www.versiontracker.com

Maar volgens mij is er geen enkel prog die dat heeft.

Ik geloof dat er voor Mac geen drivers zijn voor de USB mini disks van Sony. Je zult dus helaas het geluid gewoon op de ouderwetse manier moeten opnemen en afspelen.

Audacity is inderdaad niet perfect maar ja het is gratis dus wat wil je. Overigens werken alle lowbudget waveform knip en plak audioprogramma’s ongeveer op die manier dus het is altijd goed luisteren waar je het wilt splitten. Het is beter dan niets natuurlijk.

Als je Garageband koopt kan je daar natuurlijk ook gewoon mee opnemen, knippen, plakken en splitten “on the fly” wat met audacity niet kan. Je kan echter niet je muziek gelijk naar mp3 of m4a omzetten. Dat moet je eerst via iTunes doen via Export to iTunes in een van de menu’s.

Voor Garageband heb je een DVD-ROM nodig en een 600 mhz G3 is het minimum waar het op draait volgens Apple. 1.5 GB aan harde schijf ruimte is ook wel aan te raden met al die samples.

Oh ja dit was ik bijna vergeten te schrijven:

Voor het “splitten” in Audacity moet je gewoon een deel selecteren van de waveform en dan in file menu “export selection to wav” of “export selection to mp3” selecteren. Op die manier is het gelijk als mp3 bewaard.
Wat handig is om te doen is om daarna de selectie te verwijderen zodat je weet waar je gebleven bent.

Let wel op dat de geluidskwaliteit behoorlijk minder kan worden omdat Sony gebruik maakt van een compressietechniek om zoveel audio op zo’n klein diskje te krijgen. Deze compressietechniek heet ATRAC en werkt ongeveer hetzelfde als mp3.

Ik neem aan dat je begrijpt als je van ATRAC naar mp3 gaat comprimeren dat het geluid alleen maar slechter kan worden! Je merkt dat de geluidskwaliteit onder de maat is als het in de hoge en midden frequenties waterig gaat klinken zoals je vaker hoort bij slecht gecomprimeerde 128 kbps mp3’s. :wink:

ik gebruik Sound Studio, dat mag je 20 keren gebruiken voor de save-functie niet meer werkt. Dat is fijner dan 15 dagen want als je het programma niet gebruikt gaat er ook geen tijd af en kan je het als je het niet veel gebruikt veel langer "testen"

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/10003

[quote:29c7d62f66="Moos"]ik gebruik Sound Studio, dat mag je 20 keren gebruiken voor de save-functie niet meer werkt. Dat is fijner dan 15 dagen want als je het programma niet gebruikt gaat er ook geen tijd af en kan je het als je het niet veel gebruikt veel langer "testen"

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/10003[/quote:29c7d62f66]
Amadeus telt alleen de dagen dat je het gebruikt,
dus niet het aantal dagen na instalatie.

en anders gooi je alles weg en installeer je het opnieuw…

hey ya' all!

bedankt voor alle reacties, echt vet!

uiteindelijk heb ik idd de 15-day trial-versie van Amadeus II gebruikt.
je kunt het geluid wel real-time horen tijdens het opnemen, da’s een optie die je kunt aanzetten.
verder heb ik gewoon de hele disk in een keer opgenomen. vervolgens heb ik handmatig tussen de nummers een selection-mark gezet, die je zelfs een naam kunt geven (bijv. track01 of de titel van het nummer erna).
dan is er een functie om je hele track te splitten volgens de opgegeven marks, en dan saved het prog alle selecties als losse tracks onder de naam die je de selectionmarks hebt gegeven. je kunt ook zelf kiezen in welk formaat de tracks gesaved worden (wav, mp3 of Ogg etc.)

redelijk wat werk maar errug relext dus allemaal. en de geluidskwaliteit is goed genoeg.

thnx again en succes! :smiley: