Muziek voor onder reportage moskee

Ik maak als schoolopdracht een reportage over de plaatselijke Turkse moskee, met intervieuw met de imam.

Hebben jullie een idee wat voor muziek ik hierbij kan gebruiken? Het mag eenvoudige muziek zijn, maar ik heb verder niet zoveel verstand van ’ oosters’ klinkende muziek.

In Garageband staan verscheidene loops die goed bruikbaar zijn. Je kan dan zelf de lengte bepalen en een eigen compositie daarvan maken.

Vraag daar om een mooie CD... Je weet nooit wat voor moois je daar voor terug krijgt en wellicht zelfs een heel goed contact. En dat gaat je weer helpen in je docu.

Er is een uitspraak van een fotograaf
If a picture is not good enough… your not close enough.
(als een foto niet goed genoeg is ben je niet dichtbij genoeg)

En dat geld niet alleen in afstand maar ook in aandacht.

Vraag ze om mooie muziek en je hebt een geweldige opening om met ze te praten.

zorg wel dat de muziek niet te aanwezig is en vooral op de achtergrond blijft... tis zo makkelijk om met muziek de beelden te manipuleren, positief of negatief. Denk aan rustige niet te veel aanwezige achterrgrondmuziek, bijvoorbeeld alleen piano... niet meteen drama muziek maar denk aan iets al Ludovic Einaudi ofzo...

Naja zoiets zou ik doen, maar wie ben ik :wink:

Misschien een tip voor je :slight_smile:

http://www.bmgzomba.nl/ kijk daar eens, kun je bij verschillende genres luisteren, en brengt je misschien op ideeen!

Succes!

Bedankt voor de tips!

Hebben jullie trouwens nog leuke ideeen voor shots die ik kan maken (als insterts bijvoorbeeld)?

garageband.com is net zoals die bmgzomba.

Er bestaat ook een cd van een turkse muzikant speciaal om te gebruiken bij films. De naam van die artiest is Cahit Berkay. De maatschappij die het uitgebracht heeft heet Emre, uit Istanbul.

Ik gebruik meestal muziek van:

Fairouz

of bijvoorbeeld muziek van;

Khaled

Succes! :slight_smile:

Inderdaad, ik dacht ook als eerste aan Khaled!

Je moet er alleen op letten als je biddende mannen wilt filmen, dat je hen alleen maar langs achter of opzij filmt… (nooit frontaal)… Allez, dat is mij althans altijd wijsgemaakt… Iets met hun geloof ofzo… (gewoon eerst eens ff checken bij de imam)

Als inserts kan ik niet direct iets verzinnen wat je waarschijnlijk zelf nog niet wist… Gewoon ogen openhouden & zoveel mogelijk mooie algemene shots maken (ruim & close)…
(maak misschien ook wat shots laag bij de grond…)

Succes!!!

de grootste arabische componist allertijde : Mohamed Abdel Wahab wel oppassen als je vocals gebruikt dat die iets te zeggen hebben over hetgeen je filmt !

onlangs iets gezien over china waar een stukje uit Vienna van Midge Ure gebruikt werd :innocent:

[quote:e1690b20d7="Koen."]met intervieuw met de imam.[/quote:e1690b20d7]Misschien een idee om het de imam te vragen? Kan me voorstellen dat er allerlei gevoeligheden liggen bij het gebruik van muziek. Bijvoorbeeld deze:[quote:e1690b20d7="Uxmal"][url=http://phobos.apple.com/WebObjects/MZStore.woa/wa/viewAlbum?playlistId=28455206&s=143452&i=28455190]Khaled[/url], [url=http://phobos.apple.com/WebObjects/MZStore.woa/wa/viewAlbum?playlistId=16540683&s=143452&i=16540606l]Fairouz[/url][/quote:e1690b20d7]Fairouz ken ik niet, Khaled wel. Ik vraag me af of Turken het op prijs stellen dat er Arabische achtergrondmuziek gebruikt wordt. En ik versta geen woord arabisch (en Koen ook niet, denk ik), maar ik weet dat Khaled gewoon wereldse teksten gebruikt. Dus wie weet plaats je onder de beelden van biddende mannen wel een liedje over een gezellige avond die Khaled ooit had met Aicha.