mySQL op Dual-G5 traag

Het is mij opgevallen dat mySQL op mijn Dual-G5 2.0 Ghz, 1.5 Gb geheugen traag is. Uit de CPU belasting blijkt dat er echter nog heel veel idle-time beschikbaar is. mySQL staat op 10-20%.

Het fenomeen speelt bij verschillende queries. Aangestuurd vanuit PHP maar ook vanuit de terminal. Met lastige queries, maar ook met het recht-toe-recht-aan laden van een tabel met 1.2M tupels vanuit de terminal. Met dat laatste is hij uren bezig.

De vraag laat zich raden: Kan ik iets doen om de performance op te krikken?

Ja een SUN als database backend nemen ;)

Het is common knowledge dat mysql niet performed op een G5, daar zijn al diverse draadjes over.

Ja, MySQL draait niet erg lekker op os x. Heeft te maken met het aanmaken van threads en andere. Meer info in de andere draadjes hierover.

[quote:c31dededfa="klaus"]Ja, MySQL draait niet erg lekker op os x. Heeft te maken met het aanmaken van threads en andere. Meer info in de andere draadjes hierover.[/quote:c31dededfa] Die draadjes heb ik ook gezien. Maar ik zou verwachten dat mijn machine dan druk zou zijn met het aanmaken van threads. Dat is niet zo, want hij staat voor 3 kwart niets te doen. Ik dacht dus eerder aan meer geheugen toekennen, slimmer disk i/o etc. Om te voorkomen dat ik ga lopen prutsen heb ik mijn vraag gesteld.

Gebruik je wel indexen op je kolommen?

Het is inderdaad bekend dat MySQL niet super draait op een G5. Echter, dat zou pas tot uiting mogen komen bij een hogere belasting. Het gebruik van indexen kan bepaalde querys versnellen, maar om een gewone tabel uit te lezen zou een index geen verschil mogen maken.

Alles wat ik lees over MySQL performantie gaat over de inherente structuur van os x, en dus niet van de processor (G5).

Als ze bijv yellow dog linux zouden zetten op een xserve, zou dat al vele malen sneller gaan.