MySQL server draaien

Ik heb succesvol PHP op mijn computer geinstalleerd. Nu wil ik ook MySQL draaien. Helaas loopt de installatie daarmee wat minder succesvol.

Ik heb de packets geinstalleerd, en alles lijkt te draaien… maar nu?

Ik kan mij herinneren dat er bij de windowsversie een programma zat waarmee ik databases kon aanmaken, users kon aanmaken… maar nu zie ik dat ik in Mac OS X alles in de terminal moet doen. Klopt dat? Liefst wil ik dat gewoon in een grafische toepassing doen… lekker easy klikken en draaien maar. Kan dat in de Mac OS X versie?

De Terminal ownt billetjes :lol: sudo mysql GRANT ALL PRIVILEGES ON *.* TO username@localhost IDENTIFIED BY 'password';

q

mysql -ppassword
en huppakeee

Er is een programma van MySQL zelf die een GUI hiervoor biedt, maar deze is beter:
http://cocoamysql.sourceforge.net/

Ik hoop dat je me iets verder kan helpen:

Ik open het door jou aangerade programma, en krijg een venster te zien waar ik kan inloggen op de server. Ik neem aan dat de hostnaam ‘localhost’ is? De gebruikersnaam/password van mijn macosx admin account pakt hij niet… ik moet dus blijkbaar eerst nog een mysqluser aanmaken. Kan dit buiten de terminal om?

MySQL biedt de developer tools zelf lekker helemaal gratis aan: http://dev.mysql.com/downloads/gui-tools/5.0.html

Ik begrijp niet dat zo weinig mensen hier vanop de hoogte zijn. 't Is toch logisch dat je eerst op hun site naar de nodige tools gaat zoeken?

Als MySQL lokaal draait, dan is het inderdaad ‘localhost’ als server/host. Daarnaast is er standaard 1 gebruiker aangemaakt met de naam ‘root’ en een LEEG wachtwoord.

Na inloggen maak je best zelf een gebruiker aan met beperktere rechten en geef je je root een voldoende sterk wachtwoord (als je lokaal blijft werken is dit misschien wat overkill, maar toch).

Thanks. Ik ben geholpen.

MAMP is heerlijk!

Hier nog een zeer tevreden MAMP gebruiker.

En nog één!

Ik vind die MySQL Admin enzo op zich prima. Werkt goed, doet wat het moet doen. Maar ik werk ook met Windows XP en als je dan bijv. TOAD for MySQL ziet (gratis), dan mag er op MacOSX wat mij betreft nog wel het een en ander bij komen. Dan is MySQL Query browser een slap aftreksel.

Navicat ben ik nu aan het uitproberen en dat ziet er ook wel goed uit.
Iets geavanceerder dan MySQL Guitools, maar niet veel.

Hans Erik

Kun je niet gewoon phpMyAdmin erop zetten? Kun je ook al je databases beheren, dit gebruik ik op m'n windows pc...