Na HD crash naar Tiger

Vorige week crashte mijn HD: afgebroken leeskop. Ik heb er nu een nieuwe in geplaatst en OS 10.3 opnieuw geïnstalleerd. Ik heb ook wat software opnieuw geïnstalleerd, om effe de dagelijkse dingen te kunnen doen. Nu wil ik Tiger installeren deze week. Is het 'nodig' of wenselijk om opnieuw een clean install te doen, met als gevolg dat ik dan opnieuw alle software kan gaan installeren, of is het, nu er een nieuwe schijf in zit en 10.3 nog redelijk 'clean' is niet nodig om een 'clean install' te doen en kan ik gewoon 10.4 erover schrijven?

Clean install is onzin. Doe de afgelopen jaren niets anders dan updaten en heb daar geen problemen van ondervonden. Mocht dat wel zo zijn, dan kan je daarna alsnog een clean install doen. Maar om dat preventief te gaan doen om problemen te voorkomen is naar mijn mening 'journalisten-van-over-de-40' onzin.

Ahum..

Bij mij werkt alles na een ‘Clean Install’ net even iets beter dan na een Upgrade.
Wat ook een optie is ie om een ‘Archiveer en Installeer’ te doen (Archive and Install).
Dan zet hij er wel een Clean systeem op maar kopieert ook veel dingen van je oude systeem…

1 nadeel is dat het niet altijd goedgaat, doordat sommige programma’s dus hun dingen op verkeerde plekken installeren. (Adobe CS is daar een HEEL goed voorbeeld van).

Succes :wink:

ja hoor

natuurlijk is een clean install onzin

Ik hoop voor je dat je langer met computers werkt om beter te weten.

erg ongenuanceerd

[quote:e301f9cbfe="ateazz"]ja hoor

natuurlijk is een clean install onzin

Ik hoop voor je dat je langer met computers werkt om beter te weten.

erg ongenuanceerd[/quote:e301f9cbfe]

Uit eigen ervaring vind ik het onzin. Cijfers over wat beter is zijn er niet, enkel meningen. Dan telt mijn mening dus net zo zwaar als van ieder ander. Blind afgaan op slechts een gebruikersmening is nooit verstandig. Maar dat is niet mijn zorg. Er wordt naar mijn mening gevraagd, dus geef ik die. Vergeet echter niet dat mijn toevoeging was dat mocht een upgrade een niet perfect werkend systeem opleveren (is maar de vraag waardoor dat komt dan…), je altijd nog een clean install kan doen. Dus zo ongenuanceerd was mijn antwoord niet. Of je de nuance begrijpt of niet is een tweede…

edit> 2 mensen vinden een clean install beter, dus dan is de keuze voor Freddy snel gemaakt lijkt me…

Zelf een upgrade gedaan naar tiger. Vond het systeem bagger traag. Daarna een clean install gedaan. Toen draaide m'n g4'tje weer super goed.

Ik ga dus niet meer voor upgrades.

2 mensen met een clean install die gereageerd hebben.

Het lijkt me vrij logisch dat een clean install beter werkt als een upgrade.
of ben je de problemen in het begin met de mailbox vergeten (gold niet voor mij maar wel voor veel andere)
Ik blijf het antwoord ongenuanceerd vinden

greetzz

[quote:8597c42923="ateazz"]2 mensen met een clean install die gereageerd hebben.

Het lijkt me vrij logisch dat een clean install beter werkt als een upgrade.
of ben je de problemen in het begin met de mailbox vergeten (gold niet voor mij maar wel voor veel andere)
Ik blijf het antwoord ongenuanceerd vinden

greetzz[/quote:8597c42923]

Ik heb dus geen enkel probleem met een mailbox gehad. Het varieert gewoon sterk, en is afhankelijk van verschillende instellingen en plug-ins etc. Welke logica jij meent te zien achter het eventuele voordeel van een clean install ontgaat me. Als Apple zegt dat het met een upgrade ook werkt, dan werkt het waarschijnlijk ook prima met een upgrade. En vergeet niet dat vooral mensen bij wie dat om welke reden dan ook mis gaat (of ze denken dat er daarom problemen zijn) reageren in forums. Bij mij ging alles goed, en ik heb daarom niet gereageerd in welk forum dan ook. En met mij waarschijnijk hele volksstammen van tevreden upgraders. En weet je, ik kan mijn mening wel van tevoren afzwakken door te zeggen dat het alle kanten op kan, maar doen we dat allemaal schieten we (en vooral degene met de vraag) er niets mee op. Aan degene met de vraag de taak om te bepalen aan wiens antwoord/mening hij/zij meer waarde hecht. Toch?!

OK, bedankt alvast voor de reacties. Ik ga niet voor de clean install gaan. Ik had ook met de vorige versies gewoon een upgrade gedaan en dat werkte gewoon goed of zoals het moest. Maar omdat ik hier al menig topic over 'clean install' had gelezen wou ik het toch nog even vragen.

Bedankt!

Dank je Freddy! :kleenex: Nee hoor, geintje. :wink: Ik hoop dat alles naar wens verloopt. Succes!