Na opstarten al mijn gegevens verdwenen

Hallo een ieder,

Omdat Pages niet snel meer draaide besloot ik om mn imac opnieuw op te starten. Na het opstarten bleken al mijn documenten van mijn bureaublad te zijn verdwenen! Niet alleen dan, maar in Finder blijkt ook dat de hele map Documenten uit het lijstje is verdwenen.

Wat kan ik doen om alles weer terug te halen?

Groet,

Mathijs in de stress.

Naam van je thuismap veranderd ?

Nee, nog steeds hetzelfde als voorheen.

Harde schijf ook niet vol toevallig ?

Bij verre niet, ik heb zeker nog 110 GB vrij

Maar ik zie iets nieuws: vanuit photoshop kan ik wel alle documenten openen, terwijl ze nergens meer staan. Myterieuze buisiness

Zoek met Spotlight eens waar je originele homefolder staat door een bestand of map op te geven. Mogelijk is je homefolder met Library verplaatst.

Even kijken dan.....

Nee wacht! Dit is vreemd, wat eerst 'Bureaublad' heette, is veranderd is Desktop. Dat is maf, hoe kan dat?

Nogmaals: waarschijnlijk is je Homefolder met je Library en documenten verplaatst. Kijk in Photoshop eens goed in welke map je foto's staan en op welke lokatie die map staat.

Mja dat is idd vaag, heb je toevallig updates geinstalleerD?

Welke versie van Photoshop werk je mee? En toevallig in Bridge bewig geweest?

Ik heb vanmiddag updates geinstalleerd, de laatste (security update) maar draaide verder prima.

Photoshop CS2, maar geen bridge gebruikt.

Dat van de homefolder moet dan haast wel, maar ik kan me geen enkele verandering herrinneren.

[img:1ef4c7b672]http://juliandegraaf.nl/Fotos/Afbeelding 6.png[/img:1ef4c7b672]
De map bureaublad is gewoon echt een map geworden, terwijl Desktop eerst Bureaublad hoorde te zijn. En kijk, Documenten mist er ook tussen het rijtje. Zou dat de oorzaak zijn?

[img:1ef4c7b672]http://juliandegraaf.nl/Fotos/Afbeelding 7.png[/img:1ef4c7b672]

Dit is het enige wat er nu in desktop staat.

Het geluk is: ik mijn bestanden nog, maar op de verkeerde plaats.

En waar staan die documenten? Je moet echt even goed op zoek naar die handel. Als je die weet te lokaliseren incl je oude homemap met library dan kun je die straks vervangen en heb je al je oude instellingen terug.

Ik vroeg naar het gebruik van Bridge omdat ik wel eens heb meegemaakt dat iemand met het browsen en bestanden verplaatsen in Bridge per ongeluk zijn homefolder verplaatst heeft. Het effect was exact hetzelfde als wat jij nu meemaakt.

Ik moet je slecht nieuws mededelen. Apple heeft de directory "Desktop" niet echt goed beveiligd. Mijn IT manager heeft zo drie jaar werk in rook zien op gaan.

Hij was bezig met een script waar iets in stond om een lege desktop te krijgen. Maar als je in administrator modus ben dan kan je dus blijkbaar de Desktop overschrijven zonder enige weerstand van het systeem.

Dus ja back-ups maken is toch nog steeds een must do. Maar zoals een goed IT-manager beaamt heeft hij een back-up van iedereen maar uiteraard vergat hij zichzelf.
En nee zelfs een recovery service kon niks terug vinden.

Ik gebruik nu een LaCie externe HD met het pakket Tri-Back-up. En dat werk zeer goed.
Dus misschien een aanrader voor in het vervolg.

Cheers, JD

Hm, het ziet dan inderdaad naar uit dat ik een format moet doen. Zucht :(

Toch bedankt voor jullie hulp! Superforum :mrgreen:

[quote:9224560690="Jordan_D"]Ik moet je slecht nieuws mededelen. Apple heeft de directory "Desktop" niet echt goed beveiligd. Mijn IT manager heeft zo drie jaar werk in rook zien op gaan.[/quote:9224560690] De Desktop heeft ook absoluut niet als taak om voor opslag te zorgen. Het blijft een beetje aparte map; zelfs erg veel icoontjes is op de desktop is niet handig, want systeem-vertragend.

I know dude en m'n IT-manager ook. Maar ik vraag je; hoeveel mensen ken jij met een opgeruimde desktop op zowel hun mac als in real-life? Maar dan nog zou het toch logisch moeten zijn dat het systeem tegenstribbled met het verwijderen en of overschrijven van de "desktop" directory?

Just my opinion.

JD

Dude? Ik heb Dude niet gezien in dit draadje! :?