Na partitioneren gaat opstarten trager

Ik heb mijn ibook HD in 2en gedeeld (2x 15gb) en daarna heb ik OSX opnieuw geinstalleerd. Nu krijg ik eerst als ik opstart de bios denk ik die naar een OS zoekt (het is maar een paar seconden dat ik een klein icoontje in het midden van het scherm zie met een blauwe achtergrond(Zo'n mapje met het apple logo :finderoud: )) maar toch vind ik het vreemd. Dit had ik eerst niet :| klopt dit wel?

dat houdt in dat hij de opstartschijf moet zoeken, je hebt er ten slotte nu 2 waaruit hij kan kiezen. je lost het op door in systeem voorkeuren naar opstartschijf te gaan (staat bovenin, ziet er uit als een harde schijf met een vraagtekentje) daar kies je vervolgens de MAC OS X 10.3.? schijf aan en dan start je het systeem een keer opnieuw op, zul je zien dat je meteen het Apple logo krijgt (die grijze)

En een Mac heeft geen BIOS, dat is voor computers die uit onderdelen bestaan die door verschillende fabrikanten zijn gemaakt.

succes!! :slight_smile:

Een Mac bestaat ook uit onderdelen die door verschillende fabrikanten zijn gemaakt en dus heeft eem Mac ook zoiets als een bios. Omdat en Mac nu eenmaal een bijzondere computer is noemt men het daar Firmware i.p.v. bios.

Het werkt :D Heel erg bedankt. Ik had eigenlijk nog 1 vraagje :sealed: Ik heb Tiger gedownload. Dit is een DMG bestand. Het branden via een Windows pc lukt niet (de DVD boot gewoon niet). Nu had ik ergens gelezen dat het mogelijk is om Tiger te installeren vanaf een 2e partitie. Hoe moet ik dit doen? ik heb namelijk de Tiger DMG als image op de 2e partitie gezet, maar als ik dan de setup start zegt hij dat ik de DVD erin moet doen.

Ik wil Tiger gewoon gaan kopen, maar de reden dat ik hem eerst heb gedownload is dat ik eerst wil zien of het wel de moeite is :wink:

een bios is een chip die elke keer opnieuw met opstarten alle hardware een adres gaat toewijzen, bij een mac zit er wel een soortgelijke chip in alleen gaat die niet elk component een nieuw adres toewijzen, dit is ooit een keer gedaan toen het apparaat van de productie kwam en daarna zijn deze adressen vastgezet op een chip. uiteraard is dit wel aan te passen bijvoorbeeld als je er andere hardware in stopt, maar dan alsnog wijst hij 1 keer een adres toe en daarna niet meer, dit is 1 van de redenen waarom een mac stabieler is dan een windows pc. dus daarom is het bij een mac geen bios is maar gewoon een CMOS chip.

als je de tiger-bootcd.dmg (ongeveer125MB) hebt gedownload dan kan je die beter meteen weggooien, die werkt niet. en Tiger kan toch geen 125 mb groot zijn.... anders zou ik het proberen via toast. welk programma gebruik je in Windhoos om de cd te branden?

de DMG is 2.53GB. De goeie dus ;) Ik heb het via windows met Nero gedaan. Ik ben er al achter gekomen dat als je hem wilt branden, dat je dat dan gewoon met de disk utility moet doen. Op geen andere manier werkt het. Ik heb alleen helaas geen DVD brander in m'n ibook, daarom dat ik het met die 2e partitie manier probeer :(