Na Software Updates geen geluid en / of intern modem meer.

Ondanks het nemen van alle voorzorgsmaatregelen bij het Updaten (vooraf en achteraf Permissies / Privileges) herstellen, ben ik op verschillende machines al meerdere keren het volgende probleem tegengekomen:

[list:01f8f650b9]Het geluid werkt niet meer: alles blijft Gray en in Systeemvoorkeuren > Geluid ziet geen ingebouwd geluid meer.
Intern modem wordt niet meer gevonden: Systeemvoorkeuren > Netwerk geen mogelijkheid om Intern Modem te selecteren (device not found o.i.d.).
Verder zijn er ook wel eens (USB) Printers/Scanners verdwenen.[/list:u:01f8f650b9]

Vandaag was het weer zover, na iTunes 4.5 (of QuickTime 6.5.1) geen geluid meer (op ImacDV met 10.3.3).

Ik heb wel een oplossing, maar maccers die niet onder 9.2 kunnen opstarten hebben een probleem.

Start op in 9.2, Rebuild de Desktop, Check of het geluid c.q. modem nu wel kan worden gevonden.
Start opnieuw op in OS X en als het nu mee zit werkt je Mac weer zoals het hoort.

Een enkele keer moesten er hardere maatregelen worden genomen zoals het draaien van DiskWarrior onder OS 9.2, Norton Utilities onder 9.2 (pas op Norton kan gevaarlijk zijn en is een laatste optie).
In een aantal gevallen helpt het de geluidregelaar niet helemaal op vol of uit te zetten (herstellen onder OS 9.2), waarna het geluid wel weer pakt onder OS X.

Dit soort problemen zouden eigenlijk niet mogen, vooral voor een huis, tuin, en keuken gebruiker lijkt me dit een drama. [b:01f8f650b9]Apple heeft hier nog het nodige huiswerk te doen[/b:01f8f650b9].
Overigens ben ik zelf het geluid op mijn G4 MDD ook al eens kwijt geraakt na het draaien van een DVDtje, bovenstaande oplossing(-en) hielpen.

Er zijn al meerdere draadjes geweest over mensen die hun geluid kwijt waren, misschien hebben ze hier wat aan.

Succes :smiley:

Zo te horen is er gewoon iets mis met je machine, de dealer contacteren. Het lijkt me niet logisch dat steeds het geluid het laat afweten.

Ik heb ook eens problemen met het geluid gehad, maar enkel onder speciale omstandigheden. (dat was enkel vanaf een tweede systeem op een tweede schijf, mijn geluid vanaf een eerste harde schijf heeft altijd gewerkt)
Een clean install van Panther heeft dit allemaal uit de wereld geholpen. (misschien een tip, trouwens)

[quote:6cc9eb3985="angorawol"]Zo te horen is er gewoon iets mis met je machine, de dealer contacteren. Het lijkt me niet logisch dat steeds het geluid het laat afweten.[/quote:6cc9eb3985]

Beste Angorawol
Het ligt niet aan de hardware, ik heb dit in ± een half jaar op minimaal 5 verschillende mac’s meegemaakt: Imac, G4 AGP, Imac G4 17".

Nou breekt mijn klomp!

[quote:9a676ec255="angorawol"]Nou breekt mijn klomp![/quote:9a676ec255]

…en dat voor een Belg :smiley: :smiley:

Zou DiskWarrior (of Techtools) hier geen uitkomst geven? (het is maar een vraag hoor, ik kan het natuurlijk niet checken)

Nog even een vervolg, gisteren OS X Update 10.3.4 op G4 AGP gezet, weer hetzelfde liedje, (USB-) printer niet meer gevonden.

Opstarten in 9.2.2 (niet Classic) even een printje maken en weer opstarten in X, daarna werkt hij weer.

[quote:d31e5d0049]
angorawol
Zou DiskWarrior (of Techtools) hier geen uitkomst geven? (het is maar een vraag hoor, ik kan het natuurlijk niet checken)[/quote:d31e5d0049]

Ik heb DiskWarrior ook al geprobeerd.

beetje vreemd dat jij het steeds zo vaak hebt terwijl ik met drie machines geen problemen heb gehad! nog nooit heb ik zulke problemem gehad die jij noemt.... is er wellicht conflicterende third party software aanwezig op al deze vijf machines?

mijn modem van de iBook G3 800Mhz reageert inderdaad niet meer na de laatste security update (ook via bluetooth is inbellen niet meer mogelijk). De tip om in OS9.2.2 op te starten en het bureaublad op te schonen heeft niet geholpen. (zie en eerder bericht van emtee voor meer details)

Op MacFixIt adviseren ze nog wel eens om in situaties waarin niets meer helpt (zoals hier) om gewoon de Combo-updater er alsnog overheen te gooien. Baat het niet, dan schaadt het niet :wink: