Na vastlopen iPhoto en iTunes bestanden kwijt

Tijdens het maken van een back-up naar een externe harde schijf is mijn iMac G5 blijven hangen. Niets werkte meer, ik kon ook niet herstarten. Dus met de knop achter het scherm de iMac uitgezet en na een paar minuten weer opgestart.

Eerst leek alles normaal. Maar toen ik een beetje muziek wilde opzetten bleken er enkele (zeker 100!) mp3 bestanden niet meer op mijn iMac te staan… Na wat gevloek wilde ik wat foto’s toevoegen aan mijn iPhoto, maar daar bleek alles van 2006 verdwenen te zijn!!! GRRRRR.

Hoe kan dit nu gebeuren? Die bestanden stonden er al meer dan 3 maanden op, kan dit gebeuren door een backup te maken? Ik gebruikte iMsafe als programma daarvoor. Ik gebruik dat programma ook al meer dan een jaar op 't werk met een dagelijks schema en heb nooit problemen ervaren.

Het ligt meer voor de hand dat iTunes en iPhoto het "contact met de library's hebben verloren dan dat er echt foto's en liedjes zijn gewist. ?

Waarom staan dan de andere mp3's en foto's nog wel zichtbaar? Of zijn er meerdere bibliotheken? En hoe zou ik het "contact" kunnen herstellen?

Misschien zijn ze op onverklaarbare wijze onzichtbaar geworden. Wellicht met File Buddy op zoek gaan met "find invisable items"?

De database van iPhoto kun je herstellen (hoop ik) door op te starten met Apple en Option toets in gedrukt... dan krijg je keuzes

zal ik vanavond als ik thuis ben eens proberen, nog andere suggesties?

In ieder geval eerst in de Finder kijken of bijvoorbeeld muziek die je mist echt ontbreekt.. In de iTunes library dus. Dat zou best eens mee kunnen vallen.