Na verse installatie: iedere 10-15 seconden een "freeze"...

Ik heb zojuist OS X opnieuw geinstalleerd op een externe FireWire harddisk. Naast het probleem dat ik niet weet hoe ik mijn iBook nu weer gewoon van de interne schijf laat starten zit ik ook met een regelmatige "freeze".

Zo’n beetje om de 10-15 seconden zit de hele zooi een paar seconden vast. De muis doet het niet meer en ik krijg nergens enige reaktie op. Alle muisbewegingen en toetsaanslagen worden echter wel “onthouden” want na twee of drie seconden gebeurd alles wat ik tijdens de “freeze” gedaan heb alsnog.

Onnodig te zeggen dat dit VRESELIJK irritant is. Is dit een bekend verschijnsel en weet iemand er een oplossing voor?

Ik heb al veel meegemaakt met OS X, maar dit komt mij niet bekend voor.

Weer ‘normaal’ opstarten vanaf je PB kan door bij systeemvoorkeuren een ander systeemmap aan te wijzen.
Of je externe schijf lostrekken en opnieuw opstarten.

Of je kunt de optie-toets ingedrukt houden bij het starten. Dan krijg je een scherm te zien met alle opstart schijven en kun je daar een keuze maken.

Je hebt die Freeze dus steeds als je je firewire-schijf als opstartschijf hebt? Wat voor harddisk is het? Wel eens eerder problemen gehad met de schijf?

't Is een oude Seagate 8.4 GB harddisk (ST38410A) die ik uit iemand zijn Wintendo geript heb. Ik heb het probleem inderdaad alleen als ik die schijf als opstart-schijf gebruik, dus dan zal het probleem daar wel liggen.

Wel eigenaardig, want zowel Drive 10 alsook DiskWarrior geven geen mogelijke problemen aan en ook in de Wintendo heeft 'ie het altijd gewoon goed gedaan. :?

Is er een specifieke reden om vanaf een externe schijf te gaan booten? Draai toch gewoon van je interne schijf. Externe schijven zijn voor nood en extra opslag.

[quote:22d950be7a="araminta"]Is er een specifieke reden om vanaf een externe schijf te gaan booten?[/quote:22d950be7a]

Ja, de reden is dat ik eens flink in OS X wil gaan kloten zonder meteen mijn werkende installatie om zeep te helpen. :stuck_out_tongue: Ik ben een “switcher” en vind het na ruim een jaar wel eens tijd worden me te gaan verdiepen in het binnenwerk van het OS, dus flink wat slepen, wissen en aanpassen van bestandjes. :smiley:

Prima reden iRuben. Daarom draai ik Panther ook vanaf een externe schijf. Kan ik meteen ook testen met een drietal Macs.

[quote:cfbfe49df2="macpro"]Daarom draai ik Panther ook vanaf een externe schijf...[/quote:cfbfe49df2]

Dat was mijn volgende plan… heb alleen Panther nog nergens compleet kunnen vinden. :stuck_out_tongue:

[quote:96c79207a6="iRuben"]Wel eigenaardig, want zowel Drive 10 alsook DiskWarrior geven geen mogelijke problemen aan en ook in de Wintendo heeft 'ie het altijd gewoon goed gedaan. :?[/quote:96c79207a6]

Misschien dat het verschil uitmaakt: intern of extern, met de toevoeging dat het via een firewire-draad gaat en mogelijk het soort harddisk of de leeftijd ervan, etc. Waarschijnlijk vinden Drive 10 en DiskWarrior geen problemen, omdat de schijf zelf nog goed functioneert. Zij testen de externe schijf en je systeem maakt er op een andere manier gebruik van: het staat extern en via firewire heeft het verbinding met moederbord en dus de processor en het geheugen. Ik vermoed dat zij daarom geen probleem vinden en dat het systeem daarom ‘wat vertraging’ heeft…

Dat is het enige logische wat ik kan verzinnen… :roll: