nadelen eMac

Ik wil als opvolger van mijn [url=http://www.xs4all.nl/~lucasrag/ibook]iBook 500 combo[/url] een eMac kopen. De voordelen zijn duidelijk: goedkoop en met een superdrive. Wie kan mij de nadelen noemen van zo'n eMac?

update: en hoe zit dat met die dvd-brander? Brandt hij zowel dvd-r als dvd+r?

Het belangrijkste nadeel vind ik het CRT scherm. De helderheid hiervan is toch wel een stuk minder dan van een tft scherm, wanneer je dat eenmaal gewend bent is voor mij een CRT een afknapper, ga maar eens kijken in een showroom. Een tweede nadeel is ook dat er nog steeds sdram wordt gebruikt.

Is dat niet gewoon een kwestie van de juiste kleur instellingen?

nee dat heeft niet te maken met de kleurinstellingen maar met het aantal candella, de lichtopbrengst, die is van een tft scherm hoger dan van een doorsnee crt. De kleurechtheid is van een goede (dus dure) crt daarentegen nog altijd wel beter dan van een tft scherm.

het aller aller aller aller grootste nadeel is de koeler... Die maakt echt veel herrie, en het scherm gaat soms ook niet aan, als ie door bv... stroomstoring is uitgevallen... Lijkt wel een beetje op dat "black screen- syndroom" van de aller aller eerste imacs (233 mhz g3 ;) ) die had dat ook... Maar na een paar keer opstarten en de rom flashen enzo doet ie het weer goed...

Maar de herrie, da’s jammer, want zo’n imac is helemaal stil…

Ik zou eerlijk gezegd nooit snel voor een eMac gaan, die schermen zijn ontzettend krasgevoelig, en achter een kras zie je alle kleuren van de regenboog.

Ik had het bij mijn gewone monitor, dan koop je gewoon een nieuwe, maar om dan maar gelijk een nieuwe eMac te halen…

[quote:00e738f037="PeterK"]Het belangrijkste nadeel vind ik het CRT scherm. De helderheid hiervan is toch wel een stuk minder dan van een tft scherm, wanneer je dat eenmaal gewend bent is voor mij een CRT een afknapper, ga maar eens kijken in een showroom. Een tweede nadeel is ook dat er nog steeds sdram wordt gebruikt.[/quote:00e738f037]

Die twee bovengenoemde zaken vind ik ook een nadeel. Vooral dat SDRAM in combinatie met een 133 Mhz frontside-bus…Dat is echt niet meer van deze tijd, hoor. Heeft Apple soms nog twee loodsen vol staan met die zooi?? Verder uiteraard het ontbreken van USB 2.0 en FireWire 800. Als laatste nadeel moet je bedenken dat alles maar dan ook alles zit vastgesoldeerd op het moederbord van die eMac. Dat is vooral vervelend bij de grafische kaart. Die kun je dus niet vervangen. Nou is zo’n ATI Radeon 7500 met 32 MB DDR-geheugen al redelijk verouderd in de PC-wereld, dusss…Over twee of drie jaar sta je daar… :finderoud:

[quote:b184b5478d]Nou is zo'n ATI Radeon 7500 met 32 MB DDR-geheugen al redelijk verouderd in de PC-wereld, dusss...Over twee of drie jaar sta je daar... :finderoud:[/quote:b184b5478d] Bedenk dat ik de sprong maak van een iBook 500 naar deze eMac. Dat is toch een flinke sprong in snelheid. Gemiddeld koop ik denk ik om de 3 jaar een nieuwe Mac.

Kan iemand overigens nog iets zeggen over de DVD brander die in de eMac zit? Welk merk is het en wat brandt hij allemaal?

En klopt het dat behalve het toetsenbord en de muis, de speakers anders zijn?

mijn vriendin heeft een eMac 700, en over de prestaties hoor je mij niet klagen.. ding is lekker snel.

Alleen ik zou er nooit een kopen, want hij maakt een pokkeherrie, zo erg dat ik er niet achter zou kunnen werken, ik krijg er hoofdpijn van.

HS-L

[quote:0c979af2fe="lucasraggers"][quote:0c979af2fe]Nou is zo'n ATI Radeon 7500 met 32 MB DDR-geheugen al redelijk verouderd in de PC-wereld, dusss...Over twee of drie jaar sta je daar... :finderoud:[/quote:0c979af2fe] Bedenk dat ik de sprong maak van een iBook 500 naar deze eMac. Dat is toch een flinke sprong in snelheid. Gemiddeld koop ik denk ik om de 3 jaar een nieuwe Mac.

Kan iemand overigens nog iets zeggen over de DVD brander die in de eMac zit? Welk merk is het en wat brandt hij allemaal?

En klopt het dat behalve het toetsenbord en de muis, de speakers anders zijn?[/quote:0c979af2fe]

De DVD-brander is meestal afkomstig van Pioneer, maar de laatste tijd hoor ik onder andere in MacFan 46 dat een aantal nieuwere Macs een Superdrive heeft van Sony…Die kunnen standaard met zowel DVD +R als -R overweg, maar ik weet niet of Apple dat ding in de eMac aangepast heeft en of hij uberhaupt van Sony is. En de speakers schijnen beter te zijn dan de vorige die het scherm mee lieten flikkeren bij hoge volumes. Ze zijn geloof ik van Harman/Kardon en dat is een topmerk. Naast onze Macs hebben tegenwoordig ook veel PC’s zoals Dell en HP dergelijke speakers aan boord. Alleen zijn ze dan los en dat is iets beter dan ingebouwd zoals bij de eMac. :finderoud:

Ik zelf heb een emac. Bijna een jaar geleden gekocht. Het was mijn eerste mac. Heb er achteraf wel een beetje spijt van gehad. Het is een goede mac en doet alles wat ik wil. Ik heb er echter veel problemen mee gehad maar dat was gewoon mijn Emac. Het grootste nadeel vind ik het gewicht. 23 kilo weegt het. Echt heel zwaar. Ook maakt het veel lawaai. Met muziek op de achtergrond hoor je het niet zo. Ik zelf zou nooit meer een Emac kopen. Niets ten nadele van apple maar zou toch gaan voor een imac omdat die toch veel mooie er uitzien. Voor mezelf ben ik er al uit. Ik koop alleen nog draagbare computers. Makkelijker en ze kunnen alles wat een desktop ook kan.

[quote:2d7bf9317b="janster"]Ik koop alleen nog draagbare computers. Makkelijker en ze kunnen alles wat een desktop ook kan.[/quote:2d7bf9317b]

Interesse in mijn iBook?

Ik heb zelf ook een Emac en niets dan lof voor deze computer. Voor de Emac had ik een 4400/200 met een externe harde schijf die nog meer herrie maakte dan deze computer. De eerste twee computers die ik had waren resp. een Mac SE en een SE 30, als je de vergelijking gaat maken tussen die laatste 2 en de Emac maakt de Emac een stuk minder herrie. Maar let wel alle waar naar z'n geld, toen ik hem kocht was ie veeeeeel goedkoper dan het nieuwe model Imac en het is logisch dat Apple ervoor gekozen heeft om dit goedkopere scherm er in te zetten De DVD/CD-R die hier in zit is een Philips.

Hoe zit het nu eigenlijk met die herrie van de eMac? Ik hoorde er een in een Mac-winkel en schrok van het kabaal. Ik besloiot ter plekke: voor mij geen eMac! Bij Dixons heb ik eens goed moeten luisteren en weet nog niet of er sprake was van lawaai. Hoe kan dit?? De een wel en de ander niet? En hoe staat het met die nieuwe dingen?

Wat moet je doen als je er een koopt? Terug brengen bij te veel lawaai? Kan dat eigenlijk? “Meneer, ik wil hem niet want hij maakt te veel herrie!”

Shit, waarom dit gedoe?! :roll:

Als je je echt aan het lawaai ergert kun je overwegen om een nieuwe ventilator erin te (laten) zetten die minder lawaai maakt. Ik neem aan dat dat mogelijk is? Is er iemand die dat weet? Er schijnen op het internet handleidingen te zijn in PDF-formaat waarin staat hoe je bijvoorbeeld een iMac uit elkaar haalt. Ben alleen het adres ervan kwijt...Hoop dat er iemand is die het adres nog weet. Het moet toch mogelijk zijn om de koeler te vervangen? :finderoud:

http://home.earthlink.net/~gamba2/manuals.html

Waarom geen iMac?