NAS advies

Welke NAS server aanschaffen?
Ik ben me al enkele dagen aan het oriënteren op de aanschaf van een NAS server maar ik kan de veelal technische spec’s niet goed vertalen naar de betekenis hiervan in mijn dagelijks gebruik.

Wie kan mij helpen met een goed merk en type NAS en idem voor de harde schijven. Mijn budget reikt tot € 1000,00 incl. BTW.

Omgeving:

• prive- en thuiskantoor (2-mans bedrijfje)
  • ca. 500GB databestanden en programma’s, ca. 3TB multimediabestanden
  • 1x Mac, 2x MacBook, 2x PC, 2x notebook, Eminent EM7080 media player, diverse iDevices en Androids
  • CAT6 bekabeld netwerk 1Gbps, WiFi 300Mbps, Linksys WRT320N router, Ziggo 60mb download, SABnzbd gebruiker

PvE:

• betrouwbaarheid, (als een NAS schijf crashed mag er geen data verlies zijn)
  • real-time back-up
  • zodra notebook of macbook binnen bereik van netwerk komt, de nieuwe en gewijzigde data direct automatisch back-uppen, bij voorkeur alleen wijzigingen wegschrijven
  • dataopslag in een prive/zakelijke NAS cloud, i.p.v. op dropbox, icloud, ook met mobiele devices (iOS en Android) benaderbaar
  • SABnzbd op de NAS geïnstalleerd en mogelijkheid tot rechtstreeks downloaden, unrarren, unparren etc.
  • goed kunnen multitasken, meestal zijn 3 tot 4 personen actief: back-up’s draaien, bestanden lezen en schrijven, downloaden en zonder haperingen video kijken vanaf NAS opslag via mediaplayer, PC en Mac
  • stil cq. geluidsarm
  • plug and play oplossing (ik ben een light IT amateur)
  • gebruikersvriendelijke userinterface en beheersmogelijkheden

Mocht ik niet duidelijk zijn dan geef ik graag een verdere toelichting. Wie kan mij helpen, alvast bedankt.
Rob.

Zoiets:

€429 DS413 http://tweakers.net/pricewatch/313136/synology-disk-station-ds413.html
4x €120 3TB WD Red http://tweakers.net/pricewatch/315368/western-digital-red-sata-6-gb-s-wd30efrx-3tb.html

Totaal €909

Dit levert je 9TB aan opslagruimte in SHR mode.

Meer info: http://www.synology.com/products/product.php?product_name=DS413&lang=nld

Let wel: in de NAS zit nooit je backup. Die zal ook elders moeten plaatsvinden.

Ga sowieso voor Synology. En ga/bel is naar Wifimedia. Zij kunnen je echt goed adviseren. (Nee, heb er geen aandelen of een of andere vriendschappelijke band mee ofzo. Wel goede ervaringen)

Ik heb nu een tijdje een synology ds212+. Ik ben over het algemeen erg tevreden, zeker voor de prijs en de buildin en community apps, zoals de bootstrap installer. Ik twijfel echter om wellicht toch een macmini te kopen of een hackintosh te bouwen. Dit omdat de snelheden van een nas toch iets tegenvallen ivgm een desktop, über 1e wereld probleem, maar toch!

Ik zou ff naar een netwerkspeciaalzaak gaan en je wensen bij hullie voorleggen.

Ik kan niks anders zeggen dat ik het met THX-1138 eens ben.
Behalve dat je voor een synology moet gaan dan :wink: (ik heb een qnap)
Maar dik tevreden met mijn Qnap.

Maarja eigenlijk …dit soort vragen kan je wel op forum zetten. Maar moet ik een product A adviseren omdat ik er zelf 1 heb? En de meeste adviseren hun eigen gekochte product terwijl ze geen ervaring hebben met product B.
Een winkel die met meerdere merken ervaring hebben is beter dan zoiets vragen op het forum.
Synology is zeker goed merk en gebruiks vriendelijk. De Qnap is meer voor diegene die wat meer zelf dingen willen regelen.

Synology is zeker een goeie keuze, kan nadien nog uitgebreid worden. Snelheid hangt af van processor, harde schijven en (in mindere mate) geheugen. (Vandaar dat een 212 minder presteert dan een 713). Met 2 netwerkkaarten en een switch die hier maximaal voordeel uithaalt, zit je goed.

Daar heb je “gelijk” in. toch word het vaak gebruikt voor thuis gebruik of kleine bedrijven als “backup”.
En het is wel degelijk backup. Totdat je brand heb zeg maar :).
Maar begrijp je punt zeker.
Al wil ik als bedrijf zijnde niet mijn bedrijfsdata in de cloud hebben.

Daarom advies om externe harddisk je “echte” backup op te zetten en om de zoveel tijd mee naar huis te nemen.

Bedankt voor jullie reacties.
Jullie noemen allemaal Synology, hierover heb ik ook veel gelezen en had al een goede indruk die jullie bevestigen.

@TheBigZ: Ik heb de linkjes nagetrokken, ziet er allemaal goed uit. Binnenkort komt 2014 model (DS414) uit, verstandig om daar op te wachten? En wat is verschil met de DS412+, deze is prijziger, andere processor etc. Of ben je van mening dat de DS413 voor mijn situatie gewoonweg goed is?

@THX-1138: Deze site heb ik bezocht. Voorlopig hecht ik veel waarde aan onafhankelijke adviezen zoals die van jullie. Wellicht dat dit een goede inkooppartij is die mijn gewenste config kan samenstellen.

@computer space: Begrijp ik je goed, dat als ik lokaal werk telkens handmatig de back-up naar de NAS moet doen. En dat de SHR mode (zoals TheBigZ adviseert) de waarborg is dat als een NAS schijf crashed de data niet verloren is?

Ik heb al 4 jaar een NAS van Synology, deze bevalt mij uitstekend: veel mogelijkheden, regelmatig software updates en betrouwbaar.

Ik heb al 4 jaar een NAS van Qnap, deze bevalt mij uitstekend: veel mogelijkheden, regelmatig software updates en betrouwbaar.
Veel apps om te installeren.

Verschil in software synology/gnap, http://www.synology.nl/products/dsm_livedemo.php?lang=nld / http://www.qnap.com/nl/index.php?lang=nl&sn=3576

idd zijn de genoemde synology en qnap de betere NASsen

heb je een macminiserver overwogen ? interne disks kun je spiegelen, mbv gewone sw eigenlijk alles te regelen, timemachine backup etc etc.

steek hier je licht is op: http://www.synology-forum.nl/aankoopadvies/
en hier: QNAP aankoopadvies.

[quote=RobboBobbo url=http://www.onemorething.nl/community/topic/nas-advies/#post-2606146 time=1381261471]@computer space: Begrijp ik je goed, dat als ik lokaal werk telkens handmatig de back-up naar de NAS moet doen. En dat de SHR mode (zoals TheBigZ adviseert) de waarborg is dat als een NAS schijf crashed de data niet verloren is?
[/quote]

Nee, maar je moet naast de redundancy op de NAS ook nadenken over hoe je de data backupt buiten je kantoor, op een andere locatie zodat brand/diefstal e.d. je niet in de problemen kan brengen.

Ik heb ervaring met QNAP, Synology en ZyXel NAS apparaten (Ook met veel SAN apparaten, maar die vallen buiten de scope van dit topic)
Ik heb gehoord en gelezen over Thecus en Drobo NAS apparaten

Ik wil je adviseren; QNAP of Synology. Niets anders.
Met de nieuwste interface van QNAP zijn de verschillen tussen QNAP en Synology ernstig klein (en soms kan ik de gedachte niet kwijtraken dat die twee bedrijven heel nauw samenwerken of heel goed bij elkaar afkijken)

In beide gevallen zit je prima.

Ikzelf heb een Synology DS512+, 5 disks van 2 TB, da’s 8 TB effectief maar momenteel is 4x 3TB (9 TB effectief) iets voordeliger per GB
Synology heeft boven de 5 disk variant enkel nog een 8 disk variant (als je het geld hebt; dat geeft geweldig uitbreidingspotentieel)
QNAP heeft een 6-disk variant.
Beide hebben raid-migration, dus je kunt beginnen met een laag aantal disks, daarna migreren naar meer.

QNAP mist echter de “Hybrid Raid” die Synology wel heeft.
Synology Hybrid Raid (SHR) is een systeem waarbij de schijven die je plaatst verschillend van capaciteit mogen zijn. Bij QNAP kan dat dus niet.
Voordeel? Beginnen met schijven van 1 TB (wat je hebt liggen bijvoorbeeld) en daarna rustig migreren naar 2 TB schijven of wellicht 3 of 4 TB.

Edit: bij SHR kun je dus een enkele schijf upgraden waarbij alle data netjes bewaard blijft, en de extra capaciteit ook echt gebruikt wordt.
Zie ook de raid-calculator; http://www.synology.com/support/RAID_calculator.php
Daar zie je perfect de verschillen tussen SHR en een classic RAID5. Stop er voor een goed voorbeeld 5 schijven van 1TB in (4 TB effectief) en vervang daarna 2 schijven door een 2 TB. SHR geeft dan 5TB effectief, waar RAID5 op 4TB blijft staan.

Als je wat gaat googlen op “Synology or QNAP” kun je je lol op. In het kort; behalve SHR is er eigenlijk geen groot verschil.

Ow nog een kleine toevoeging;

gebruik WD RED schijven. Ikzelf heb WD Enterprise schijven in mijn DS gehad, die worden gemiddeld 9 graden warmer dan RED schijven (dus meer lawaai van koeling en hoger stroomverbruik). Ook zijn Enterprise schijven duurder. Ja, Enterprise schijven hebben 5 jaar garantie, RED’s “slechts” 3 jaar.
Als je niet gaat voor WD RED, kijk dan bij QNAP of Synology naar de supported harddisks lijst. Ga je niet voor WD, ga dan in ieder geval voor een ander merk dat NAS / RAID schijven levert.

Ik heb een Synology DS412+ met 4 3TB WD RED schijven.

Echt een aanrader!

Een DS412+ met 4 2TB WD RED schijven (+/- 6TB netto opslag) valt keurig binnen je budget van 1000 euro incl BTW

SYNOLOGY DS412+ 8 TB

Ik heb al een jaartje een DS413 met 4 3TB WD RED schijven.
Gekocht omdat ik op zoek was naar veel betaalbare uitbreidbare opslag voor men Mac’s en ook wel omdat ik beïnvloedt werd door de heersende NAS ‘hype’ en dus nieuwsgierig was.

Onverdeeld tevreden ben ik NIET over mij aankoop.
Probeer maar is simpelweg een Time Machine back-up in te stellen. Zonder keer op keer de handleiding door te nemen kom je er niet.
Het linux ext4 schijfformaat heeft me ook al heel wat parten gespeeld.
Bv: zoeken vanop men Mac’s op een NAS gaat retetraag in vergelijking met zoeken op externe HFS+ aan men Mac’s gekoppeld.

Sluimerproblemen veroorzaakt al van in het begin door het DSM besturing systeem (niet door mij) op deze DS413…
Nee, ik zou niet opnieuw een NAS kopen. Ook niet van een ander merk. Het blijven ‘Linux-dozen’ waarmee de ergernissen die ik er meer ervaar me heel sterk aan mijn windows tijd doen denken.

Heb ook een Mac mini als thuis (media) server met twee DAS’en van elk 6TB eraan. Dat bevalt me veel meer.
Heb die setting dan ook aangeraden aan een vriend die ook een media server thuis wil.

draadje nog: http://www.onemorething.nl/community/topic/wat-kan-een-nas-wat-een-mac-mini-niet-kan/

@BoniMacX Ik had met al die dingen geen problemen, net zoals 99% van de rest van de gebruikers. Maar jij wel. Zeg genoeg denk ik…