NAS & Experiabox v8, extra router nodig?

L.s.,
Wij hebben in huis 2 laptoppen, 1 MacBookPro en 1 W8. Van beide raakt de HD’s vol. De hoeveelheid data, nu 1.25 Tb, zal toenemen. Films kijken gebeurt incidenteel. Muziekverzameling ligt op een losse HD ergens in de boekenkast. Ik heb begrepen dat een NAS hiervoor een uitstekende oplossing is.

Ik denk aan een NAS met 2 HD’s van 3 of 4 TB. Het plan is om alle data op de NAS te verzamelen en te back-uppen. De HD’s van de laptoppen blijven dan relatief leeg.
Nu zei iemand mij dat als je draadloos van je NAS gebruik wilt maken, de standaard router van KPN, Experiabox v8, niet goed werkt omdat de data-doorvoer te traag is. Je zou dan een snelle router op de Experiabox moeten aansluiten en daar de NAS dan weer op aansluiten.
Klopt dat verhaal en hoe moet ik dat dan zien, 2 routers + NAS naast elkaar met kabeltjes er tussen? Router staat in de huiskamer waar de KPN kabel binnenkomt achter de TV. Zolang dat geen lawaai maakt vind ik dat prima.

Svart Vatten

Je hebt geen router nodig, maar meer stopcontacten.

Koop een switch :

http://www.mycom.nl/netwerk-telefonie/netwerk/switches

Ik heb nog wat zoek werk gedaan. Ik kan wel zoveel beweren :

http://www.google.com/search?q=switch+aansluiten+op+experiabox

Kwam toen hier uit :

http://forum.kpn.com/t5/Internet/Experia-box-en-switch-wat-moet-waar/td-p/147211

Wyodor, dank voor je reactie. Ik heb ze bekeken.

Je kan er wel een hoop kabeltjes op aansluiten maar ik dacht aan draadloze communicatie van NAS naar Laptop 2, Laptop3 en eventueel iPad1 iPAd2 + meerdere mob. telefoons.

Dat zie ik met een switch niet lukken, maar misschien heb ik het niet goed begrepen.

De communicatie gaat over een netwerk.

Niet rechtstreeks van PC/iPad naar NAS vv.

Kop een switch, hang 'm aan de Experiabox en sluit je NAS erop aan.

Je komt aansluitingen tekort. Je koopt dus een extra verdeeldoos.

Als je een schemerlamp koopt en je komt een stopcontact in de woonkamer tekort, koop je ook een extra verdeel doos, i.p.v. een extra meterkast aan te leggen. Wat je eigenlijk voorstelt in je eerste bericht.

Een router regelt het verkeer tussen binnen en buiten. Of als je een groot landgoed hebt, gebruik je een router om alle gebouwen een eigen netwerk te geven. Je wilt tenslotte niet dat je bedienden meegluren op je netwerk in je mansion.

“De communicatie gaat over een netwerk.
Niet rechtstreeks van PC/iPad naar NAS vv.
Kop een switch, hang ‘m aan de Experiabox en sluit je NAS erop aan.”

Hallo Wyodor,
De doorvoersnelheid van de ExperiaBox v8 is te laag, het netwerk zal daardoor traag zijn. Dat wil ik oplossen.
De snelheid wordt niet hoger door de NAS via een Switch aan te sluiten op de ExperiaBox. De beperkende factor is de ExperiaBox, niet het aantal “stopcontacten”.
Er zijn nog 2 gaten vrij in de ExperiaBox, daar kan de NAS direct op aangesloten worden, heb ik er nog 1 over.

Grt.

als je de experiabox, een MacBook en een NAS met kabels aansluit op een switch,
dan heeft de communicatie tussen MacBook en NAS niets meer met de experiabox te maken,
want de switch weet waar de MacBook en de NAS staan.
als je dan ook nog een accesspoint op de switch aansluit, dan gaat alleen de communicatie met internet nog via de experiabox.

Aha, nou komen we in de buurt.

Gescheiden: ExperiaBox zorgt voor Internet. NAS staat los van ExperiaBox en verzorgt via AccesPoint data naar en van laptop in huis.
Vraag: kan de NAS dan ook via ExperiaBox en AccesPoint benaderd worden via Internet, als ik bv in een buitenland ben?

Draadloos is in mijn beleving dat de MacBook NIET met een kabel aan een Switch of NAS vast zit.

Een Accespoint zou direct op de NAS (1 x LAN 1 poort en 2 x USB 3.0 ) aangesloten kunnen worden, is die Switch dan nog nodig?

Ik had thuis mijn NAS aangesloten op de Experiabox - maar heb er later toch een Airport Extreme tussengeplaatst om te kijken of het sneller kon. Merkte dat het streamen van films via Airplay iets soepeler ging, maar de verschillen waren verder niet heel erg merkbaar.

Op je Experiabox kun je gewoon een poort openzetten en die forwarden naar je NAS - en deze dus op afstand benaderen. Werkt prima. (Ik heb zelf Plex geïnstalleerd op de NAS en stream via 4G muziek en series)

Overigens wil ik mijn NAS misschien te koop aanbieden omdat ik op kamers wil. Mocht je interesse hebben kan je even een PM sturen. (Het gaat om een Synology DS214 met 2x WD 3TB, jaartje oud ongeveer)

je hebt naast de experiabox een router-accesspoint-switch nodig, anders loopt het lokale netwerkverkeer nog steeds via de experiabox.
dit kan bereikt worden met een Airport Express, die dan in bridge modus gezet moet worden.
een Airport Extreme kan natuurlijk ook, het voordeel is, dat deze meer poorten heeft en dat deze poorten 1 Gigabit zijn.
maar er zijn natuurlijk ook andere routers met wifi, die je hier voor kunt gebruiken.

Beste mensen,
Dank voor jullie reacties.
Uit het geheel van reacties moet het lukken om een goed werkend draadloos netwerkje samen te stellen met BU functie behoud van normale snelheid.
Misschien de projectdata op de laptop laten staan, is handig als je elders bent, maar het fotoarchief, bijna 1 Gb, een vaste plaats op een van de NAS schijven te geven.
Grt, SV