NAS Synology DS412+ Probleem

Hoi allemaal,

Ik kan sinds daarnet met geen mogelijkheid verbinding meer maken met mijn NAS Synology DS412+. Ik heb al geprobeerd om de nieuwste DSM versie bij te werken (want op mijn mac mini kan ik wel gewoon verbinden) maar met mijn macbook pro Retina dus niet meer. Ik heb de NAS al heropgestart, opnieuw geïnstalleerd. Jammer genoeg niets dat helpt tot nu toe. Als ik verbinding wil maken via de DS Assistant zegt hij altijd verbinding mislukt. Bij handmatige instellingen zegt hij dat het ip adres al in gebruik is door de server. Nu ben ik een beetje ten einde raad want ik weet zelf niet wat ik nog verder kan doen.

Is er iemand die misschien nog een idee heeft?

Laurent

Niet teveel tegelijkertijd proberen te sleutelen. De DSM firmware updaten moet je niet doen om dit soort problemen op te lossen bijvoorbeeld.

Heb je het volgende al geprobeerd?
Alles helemaal uitzetten (NAS, je Macs).
NAS aanzetten, wachten tot de PIEP.
Mac mini aanzetten, Finder opstarten, verbinding maken met de NAS.
Idem MBP.

[quote=TheBigZ url=http://www.onemorething.nl/community/topic/nas-synology-ds412-probleem#post-2503364 time=1356187336]

Heb je het volgende al geprobeerd?

Idem MBP.[/quote]

Nee ik heb nog niet alles uitgeschakeld wel heropgestart, maar ik zal dit nu even doen.

[quote]

Idem MBP.

Nee ik heb nog niet alles uitgeschakeld wel heropgestart, maar ik zal dit nu even doen.[/quote]

[b][i]EDIT:[/i][/b] Heel erg bedankt! Dit heeft inderdaad het probleem opgelost. Vreemd eigenlijk dat ik met de macbook pro niet kon verbinden en met de mini wel maar goed het is opgelost. Bedankt !

:thumbsup:

in dit verhaal komt een ip-adres conflict voor.
waarom reserveer je geen ip-adressen in de dhcp-server, op basis van mac-adres ??
dan weet je zeker dat iedereen altijd hetzelfde ip-adres krijgt.

[quote=fred44nl url=http://www.onemorething.nl/community/topic/nas-synology-ds412-probleem#post-2503407 time=1356191572]in dit verhaal komt een ip-adres conflict voor.

waarom reserveer je geen ip-adressen in de dhcp-server, op basis van mac-adres ??

dan weet je zeker dat iedereen altijd hetzelfde ip-adres krijgt.[/quote]

Bwa ik gebruik de NAS voor mij alleen hé. EN bovendien ben ik niet zo thuis in het toekennen van een ip-adres. Toen ik de NAS gekocht heb, heb ik alles automatisch laten installeren en alles was meteen wel in orde (behalve dan dat ik zelf nog met een NAS moest leren werken want had het voordien nooit gehad) Ik moet wel toegeven dat ik nu toch aan het kijken ben naar de nieuwe DROBO. Het lijkt mij makkelijker maar ik kan mis zijn natuurlijk. Het is mij vooral om opslag te doen. Maar bedankt voor je reactie! Ik zal mij daar in elk geval eens moeten op toeleggen op die ip-adressen. Maar momenteel ben ik met logic pro 9 bezig en ik probeer in tussentijd ook nog photoshop/illustrator onder de knie te krijgen. AL moet ik zeggen dat photoshop al aardig lukt :lol:

een mens is nooit te oud om te leren :)

[quote=fred44nl url=http://www.onemorething.nl/community/topic/nas-synology-ds412-probleem#post-2503426 time=1356194792]een mens is nooit te oud om te leren :)[/quote]

:thumbsup: Zo is dat maar net :lol:

@fred44nl: dat reserveren van een ip-adres op basis van een mac-adres, waar doe je dat? In je router?

Dat kan op verschillende manieren. In de router moet je bij het gedeelte DHCP server zijn. Daar heb je de mogelijkheid om een vast ip-adres toe te wijzen.
Verder kun je daar het van-tot bereik instellen waarbinnen de router adressen uitdeelt.
Op je NAS kun je dan een vast ip-adres instellen dat buiten dat bereik ligt.

[quote=Goodheart url=http://www.onemorething.nl/community/topic/nas-synology-ds412-probleem#post-2503540 time=1356247470]Dat kan op verschillende manieren. In de router moet je bij het gedeelte DHCP server zijn. Daar heb je de mogelijkheid om een vast ip-adres toe te wijzen.

Verder kun je daar het van-tot bereik instellen waarbinnen de router adressen uitdeelt.

Op je NAS kun je dan een vast ip-adres instellen dat buiten dat bereik ligt.[/quote]

kijk, dat is dus allemaal chinees voor mij maar dat geeft niet zo leer ik ook nog iets! :lol:

Of je laat het automatisch gebeuren... Ik heb hier alles wat met DHCP te maken heeft, op automatisch staan. Zo krijgt ieder apparaat een uniek IP-adres en ik heb zelden tot nooit conflicten. Als mijn Macbook Air op het netwerk komt, of mijn iPhone of iPad komen weer in bereik, dan krijgen zij een nieuw adres op basis van de vrije adressen.

Voordeel is hier misschien ook dat de NAS constant aanstaat, waar het apparaat ook voor bedoeld is. Hetzelfde geldt voor de iMac en die twee hebben ook vrijwel steeds hetzelfde IP-adres. Die van de andere apparaten wisselen nog wel eens merk ik...

@Goodheart: Als ik je goed begrijp bedoel je dan dat je NAS een vast Ip-adres heeft voor de apparaten die met de NAS zijn verbonden, en dat de NAS van de router wel een dynamisch adres krijgt?

[quote=Poezenbeest url=http://www.onemorething.nl/community/topic/nas-synology-ds412-probleem#post-2503555 time=1356251245]Of je laat het automatisch gebeuren... Ik heb hier alles wat met DHCP te maken heeft, op automatisch staan. Zo krijgt ieder apparaat een uniek IP-adres en ik heb zelden tot nooit conflicten. Als mijn Macbook Air op het netwerk komt, of mijn iPhone of iPad komen weer in bereik, dan krijgen zij een nieuw adres op basis van de vrije adressen.[/quote]

Zo doe ik dat dus ook :grin:

er zijn meerdere wegen naar die bekende stad in Italie.
de een doet het zus en de ander doet het zo.

mijn voorkeur is om alle apparaten, waarvan gebruik wordt gemaakt, zoals een printer of een NAS, een vast ip-adres te geven.
niet door in elk apparaat een ip-adres vast in te stellen, waarbij je dan buiten de range van de dhcp-server moet blijven.
maar door in de dhcp-server, op basis van mac-adres, een ip-adres toe te wijzen.

maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat andere manieren niet goed zijn of niet goed werken :)

@fred44nl: Oke helder, zo ga ik het ook doen.

@MacMeijers

Ieder apparaat in het netwerk heeft precies één IP-adres. Dat kan of dynamisch worden toegewezen door de DHCP server (meestal je router), of vast worden ingesteld. Als je kiest voor dynamisch is het niet zeker dat een apparaat iedere keer hetzelfde adres krijgt. In die gevallen waarin dat belangrijk is (printer, NAS), kies je dus voor een vaste instelling, en dat kan op de genoemde manieren.

(Verder zijn er nog de zgn. DHCP-reserveringen en de server-opties, maar dat is voor huis-tuin-en-keuken gebruik niet zo van belang).

Belangrijk is dat je probeert het zo eenvoudig mogelijk te houden, en dat je aantekening houdt van wat je ingesteld hebt.