Native Adobe Creative Suite pas in 2007

Adobe brengt voorlopig geen Native-versies van zijn huidige software uit.

Volgens Apple Insider wordt bijvoorbeeld Photoshop pas ergens volgend jaar in native uitgebracht.
Men vertrouwt er voorlopig op dat Rosetta keurig het werk doet en neemt zoals gebruikelijk, eerst rustig de tijd - zo’n 18 tot 24 maanden - om nieuwe versies van Adobe Creative Suite 2, Studio 8, Acrobat 7.0 Professional, Dreamweaver 8, Flash Professional 8, and After Effects uit te werken.

Bij de overgang destijds van OS9 naar OSX was Adobe één van de laatste die zijn software aanpaste voor modern mac-gebruik.

Da's mooi minder dan! Lijkt me dat de MacBook Pro de plank voor de doelgroep helemaal misslaat... of dat het een zoethoudertje is natuurlijk want je kan mij niet vertellen dat Apple niet even gebeld heeft met Adobe om te vragen wanneer de applicaties Universal worden! Lijkt mij dat Intel voor de Pro-user pas over een jaar zinvol is... tenminste voor de grafische pro's.

Absurd.

Verbaast mij niks: Adobe gaat natuurlijk niet speciaal voor Apple zijn productieschema effetjes aanpassen. Dat Quark dat nu wél doet, is veelzeggend.

Toch goed dat ze het even laten weten, dan weet iedereen waar ie aan toe is. De boodschap voor mensen die professioneel met Adobe software werken lijkt me duidelijk: Bereid je bij de aanschaf van een Intel machine voor op de investering in een nieuwe versie van de software, maar blijf vooral ook eerst nog een jaar bij PowerPC.

Lijkt me nou ook weer niet zo’n ramp, zeker als je ziet dat Apple de prijzen van de PowerPC iMac 20" al omlaag heeft gebracht. Dat gaat vast het komend jaar met de andere PowerPC Macs ook gebeuren als ze nog een substantiele voorraad hebben en de vraag gaat afnemen.

Vergis je trouwens niet in de doelgroep van de MacBook Pro, die is heel wat groter dan de grafische sector.

Komt er dus nooit CS2 hier in de zaak :o

Kan me het goed voorstellen eigenlijk. Apple kan niet aan de gang blijven met die transities naar andere platformen. Eerst moest de hele software scene over naar Mac OS X en nu weer naar Intel. Developers die simpele programmaatjes uitbrengen van 4 MB hebben er uiteraard weinig problemen mee, maar dat ligt voor Microsoft en Adobe wel anders.

Dit kon het succes van de Intel mac de komende maanden wel eens serieus blokkeren. Dat valt me serieus tegen van Adobe.

Sorry ? Valt je tegen van Adobe ?

Laten we wel wezen, Apple heeft tegen de developers gezegd dat ze pas op zijn vroegst in juni met Intels zouden beginnen. Dat Apple vervolgens een half jaar eerder begint is Apple’s probleem, wat ze tevens over hunzelf hebben afgeroepen.

[quote:bba8f18215="unSOUND"]Sorry ? Valt je tegen van Adobe ?

Laten we wel wezen, Apple heeft tegen de developers gezegd dat ze pas op zijn vroegst in juni met Intels zouden beginnen. Dat Apple vervolgens een half jaar eerder begint is Apple’s probleem, wat ze tevens over hunzelf hebben afgeroepen.[/quote:bba8f18215]

Ja, omdat je nu dus de nieuwe release moet kopen, ipv. dat je je oude licenties mag blijven gebruiken.

Ennuh hoe oud is CS2 nou helemaal...hoeveel bedrijven werken al standaard allemaal met CS2? Ik zit hier ook te denken om een nw iMac aan te schaffen (voor de zaak) maar dat is nu voor mij makkelijker te verantwoorden dan een nw mac en alle software tegelijk te moeten upgraden allemaal in hetzelfde jaar. Kwanta costa....Nu kan ik het budget verdelen. Eerst nw hardware die compatibel is met de huidige software via Rosetta en volgend jaar als CS3 uitkomt de software upgraden. Het feit dat QXP 7 native voor Intel uitkomt is niet zo gek...daar zijn ze al weet ik veel jaren mee bezig. Heel veel mensen wilden/konden niet naar OSX omdat QXP alleen in Classic draaide....Ik vind de keuze van Adobe heel logisch en terecht...

Vergeet niet dat Adobe al een klein jaar op de hoogte is van de transitie naar Intel (indien al niet eerder op de hoogte gebracht dan de consument), en Apple volledig zou steunen daarin ... dat Apple 6 maanden eerder uitkomt met zijn Intel-Macs zou eerder de verwachting scheppen dat Adobe (wanneer zij gewoon op schema zitten) ergens na de zomer zou komen met hun Intel-releases. Dat dit een extra jaar wachten word voor de consument is inderdaad onverwacht. Je zou veronderstellen dat het samenwerkingsverband tussen deze 2 giganten eerder zou leiden tot een gemeenschappelijke ontwikkeling en geen 1,5 jaar verschil.

Ik denk dat CS3 niet zomaar een nw update maar een echte upgrade word. Zeker in het licht met de overname van Macromedia. je kan nu al zien dat er andere bundels aangeboden worden. Ik denk dat je straks kan kiezen uit diverse uitvoering (net als nu verschil tussen Standaard en Premium). Of een soort bouwstenenpakket waarbij de consument zijn eigen CS3 pakket samenstelt. Eigenljik vind ik het staom van Apple. Steve vertelde in de vorige keynote dat OSX altijd al Intelnative kon....waarom dan pas nu de overgang? Dat er geen PowerPC G5 processoren voor laptops kwamen was ook allang bekend...

[quote:d0e7c25577="macmickey2"]waarom dan pas nu de overgang? [/quote:d0e7c25577] Omdat Apple daar veel liever gewoon NIET aan was begonnen, natuurlijk. Zo'n overstap brengt ongelooflijke financiële risico's met zich mee. Je kunt er wel zo'n beetje van uitgaan dat het succes van de iPod deze transitie heeft mogelijk gemaakt.

Adobe en Apple zijn trouwens al een tijdje geen dikke vrienden meer, dus veel vooroverleg zal er niet zijn geweest.

Hoe moet het verschijnen van de baas van Adobe op het podium met Steve Jobs bij de aankondiging van Intel nu eigenlijk geduid worden?

Eerst en vooral: ik gebruik normaal eigenlijk geen Adobe programma' s - buiten PS Elements, omdat m'n NeatImage plugin niet in andere fotobewerkingsprogramma' s wil werken ( grrr ) .

Ik denk dat het toch wel wat onzinnig is wat men bij Adobe zegt :
[color=red:f5bd3a77a4]Adobe CEO: Porting apps to MacTel won’t be easy

Porting Creative Suite to “MacTel” won’t be as easy as Steve Jobs might like developers to believe, Adobe CEO Bruce Chizen said during an interview with CNET News.com. “Steve (Jobs) likes to trivialize the process and make it seem easy, but moving the apps over is not that easy…Getting over to MacTel is work.” However, Chizen remains optimistic about the end result: “I think in the long run it’s going to be great because what the users will get is better performance…and greater value. At Adobe, we tend to optimize for Intel today on the Windows side. The fact that we’ll be able to optimize for Intel cross-platform will make it even better for us.” He said not to expect a version of the company’s Creative Suite for Mac OS X on Intel until late 2006 or early 2007, the same time Apple’s hardware transition will be complete.[/color:f5bd3a77a4]

Een hele reeks kleinere programma’ s - die natuurlijk minder ingewikkeld en uitgebreid zijn - zijn reeds Universal, maar als een firma als Maxon z’n Cinema4D reeds Universal kan uitbrengen, denk ik dat ze bij Adobe uit hun nek kletsen. Ik denk niet dat Cinema4D eenvoudiger is dan de Adobe programma’ s, niet ?
Volgens mij is dit meer een machtsspelletje van Adobe dat gewoon z’n monopoliepositie gebruikt.
Adobe is inderdaad ook niet echt meer zo goed bevriend met Apple, dat o.a. met Apperture en dingen als Preview - dat Acrobat voor heel veel mensen gewoon overbodig maakt - duidelijk in Adobe’ s vaarwater zit te roeren. Vergeten we trouwens de vroegere conflicten ( de “Font wars” ) i.v.m. PostScript / TrueType e.d. niet…

Peter

Dit lijkt me meer het probleem van apple, een aantal mensen zal hierdoor nog geen intel mac kopen, eigen schuld dikke bult.

En dan vergeet Peter-L nog het video, dvd gebeuren.

Toch stond de Adobe baas bij de Steve op het podium, want men heeft elkaar toch nodig (grafische sektor)

Ondanks dat er misschien verkeerde verwachtingen gewekt werden over het tijdpad, kan de aanwezigheid van Adobe bij de Keynote misschien toch begrepen worden als een soort positieve intentie verklaring.

Feitelijk heeft Adobe met haar voor OSX gecarboniseerde matig presterende Software die vorige transitie niet optimaal meegemaakt.
Adobe gaat nu met de overgang naar intell wel “de hele weg”
Dat is heel veel extra werk maar kan wel betekenen dat de komende Universal CS3 ook op de G5 beter gaat presteren.

[quote:656a0dccf9="Peter-L"]Een hele reeks kleinere programma' s - die natuurlijk minder ingewikkeld en uitgebreid zijn - zijn reeds Universal, maar als een firma als Maxon z'n Cinema4D reeds Universal kan uitbrengen, denk ik dat ze bij Adobe uit hun nek kletsen. Ik denk niet dat Cinema4D eenvoudiger is dan de Adobe programma' s, niet ?[/quote:656a0dccf9] Het overstappen bestaat voor Adobe uit drie fases: 1) overzetten naar een nieuwe ontwikkelomgeving: van Metrowerks CodeWarriors naar XCode 2) aanpassen van de code voor Intel (waarschijnlijk het minste werk) 3) testen van de software op zowel Intel als PowerPC Macs

Als Cinema4D al in XCode stond zou het best kunnen dat ze bij Maxon de intensieve stap 1 hebben kunnen overslaan. Tussen de regels door lees je in de FAQ dat Adobe nog (gedeeltelijk) bij stap 1 is trouwens, en dat ze nog zeker aan stap 3 moeten beginnen.

Bij Adobe zeggen ze nu dat stap 3 ook langer gaat duren omdat ze tegelijkertijd zowel de overstap als de nieuwe features van CS3 gaan testen. Dat is dus een keuze die ze maken: langer wachten voor de consument, maar geen gedeeltelijk dubbel werk bij Adobe.

Bij Maxon hebben ze blijkbaar de testfase snel kunnen afronden. Misschien konden ze juist wel snel testen omdat ze maar weinig veranderingen in de code hebben moeten aanbrengen omdat ze stap 1 hebben kunnen overslaan.

[quote:656a0dccf9=“remcodb2”]Dit lijkt me meer het probleem van apple, een aantal mensen zal hierdoor nog geen intel mac kopen, eigen schuld dikke bult.[/quote:656a0dccf9]
Ik verwacht niet dat dit een heel ernstig probleem is voor Apple. Stel dat iedere serieuze Adobe/Mac gebruiker een jaartje langer wacht met de aanschaf of vervanging van hun Mac dan maken ze het verlies van dit jaar volgend jaar wel weer goed.

Inderdaad, dat ook nog Sally.

Een bedrijf met de omvang van Adobe zou bij de eersten moeten zijn om goed werkende software klaar te hebben voor nieuwe systeemsoftware.
Ze waren ook al niet echt bij de eersten toen Apple met OS X op te proppen kwam - om Quark hier maar niet te vernoemen…

Deneba bracht reeds in Oktober 2001 een native OS X versie uit van Canvas ( dat ik dus gebruik i.p.v. de Adobe programma’ s ) , terwijl Canvas zéker niet minder ingewikkeld zal zijn dan de Adobe apps, o.a. doordat het bitmap én vectorberwerkingen binnen één programma prima aankan.
Deneba ( spijtig genoeg overgenomen door ACD ondertussen ) was vele malen kleiner dan Adobe en kon toch zeer snel inhaken op het nieuwe OS.
Het probleem ligt dus volgens mij wel degelijk bij Adobe en niet bij Apple, zoals remcodb2 suggereert.

Adobe heeft voor mijn part wat teveel " MicroSoft-gehalte" : " wij zijn de marktleider, dus onze klanten hebben ons nodig en lopen toch niet weg " …

Peter

Proces voor Adobe:

1. Xcode downloaden, installeren en optimaliseren (shortcuts gebruiken uit CodeWarrior enzovoort).
  2. Porten naar Xcode.
  3. Het icoon porten naar Icon Composer (is niet zoveel werk).
  4. De standaard Installer gebruiken i.p.v. VISE.
  5. Testen en debuggen onder Xcode.
  6. Builden voor Intel
  7. Alle fouten eruit halen
  8. Testen en debuggen op Intels
  9. Lanceren