nederlands mac os X wordt engels!

Hoi, ik zit met een heel vreemd probleem. Ik heb een paar dagen geleden mac os X 10.2 met Nederlands geinstalleerd in mijn iBook. Maar het verschijnt in het Engels, ondanks ik Nederlands koos als voertaal. Bij systeem voorkeuren koos ik het Nederlands en ben ik uitgelogd maar het blijft Engels! Dat deed ik een aantal keren. Daarop heb ik een mac os X update combi 10.2.6 gedownload en geinstalleerd maar dat haalt niets uit. Zie ik iets over het hoofd of doe ik het verkeerd? Groet, Gilda

Je moet in de system prefs bij internationaal niet alleen nederlands aanklikken, maar ook bovenaan de lijst slepen.

Misschien is dit niet goed gegaan

het probleem kan haast niet anders zijn dan bovenstaand, verder kun je het nergens aanpassen

ja ook gesleept naar boven hoor! Maar het werkt niet. Ook niet na het aantal keren uitloggen en opstarten. onbegrijpelijk. Ik ga nog een keer mac os X installeren met alle taalbestanden mee.

Heb je ook nog leuke utilities gebruikt? Er bestaat software dat alle talen die je toch niet gebruikt uit de programma's sleutelt. Voordeel: ruimte en mogelijk snelheid. Nadeel. Nederlands verdwenen? Kijk eens in de contents van de progs. Kijk of je nederlands.proj tegenkomt. Zoniet is dat mogelijk een verklaring.

Ook kan het zijn dat de bevoegdheden in de weg staan. Repareren die hap. Hoe dan? Kan met schijfhulpprogramma van Apple zelf. Nog beter is programma (freeware) Cocktail.

Kan je meteen cache laten verwijderen, prebinding updaten, chron scripts laten draaien, etc. Weet je zeker dat je computer sneller wordt.
Peter

Goeie tip! Ik weet alleen niet hoe maar ik verwacht er wel achter te komen in de loop van tijd. Schijfhulpprogramma is in mac os X installatie cd-roms? Ik zal Cocktail downloaden! Nee ikheb nog geen leuke programmaatjes gebruikt. Ik wilde eerst het veranderen in Nederlands daarna pas verder.

Groet, Gilda

Heb je bij de installatie aangegeven dat je Nederlands als hoofdtaal wil? Als je dan in de systeemvoorkeuren>Landinstellingen Nederlands bovenaan hebt staan, moet vrijwel alles in het Nederlands verschijnen. Maar er zijn natuurlijk programma's die geen Nederlandse lokalisatie hebben, daarvoor kiest het systeem dan de volgende taal op je lijstje (Engels, Duits, bijv.). Verder kan het zijn dat bepaalde systeemmappen in het Engels blijven (Library, System, Users, Applications). Naar het schijnt gebeurt dit als je extensies standaard laat zien (is een voorkeur in de Finder).

[quote:84a266fbc4="Gijs"]Verder kan het zijn dat bepaalde systeemmappen in het Engels blijven (Library, System, Users, Applications). Naar het schijnt gebeurt dit als je extensies standaard laat zien (is een voorkeur in de Finder).[/quote:84a266fbc4]

Dat was mijn probleem: al mijn mappen en programmanamen waren in het plots in het Engels, terwijl de rest van mijn systeem nog altijd gewoon in het Nederlands was.

Ik had inderdaad in de Finder-voorkeuren de optie “Toon alle bestandsextenties” aangevinkt.
Na het weghalen van het vinkje, waren alle mappen en programma’s weer gewoon in het Nederlands.

Bedankt voor de info!

[quote:28d5f4cc53="Pjotr"]Nog beter is programma (freeware) Cocktail.

Kan je meteen cache laten verwijderen, prebinding updaten, chron scripts laten draaien, etc. Weet je zeker dat je computer sneller wordt.[/quote:28d5f4cc53]

Je geeft aan dat Cocktail freeware is, maar dat is helaas al ongeveer een jaar niet meer zo. Onyx en Maintain zijn wel freeware en werken ook prima. Wees alleen wel voorzichtig met alle extra functies, gebruik alleen de zaken waarvan je weet wat ze doen. Mocht je het niet weten, vraag het hier even. Succes! :smiley: