Nederlandse fontshop

Ik wil twee fonts aanschaffen (Praxis en Monitor). Ik zoek echter een nederlandse site waar ik fonts kan kopen, zodat de rekening Nederlandse BTW heeft. Weet iemand waar ik deze kan vinden? Als ik zoek kom ik uit bij online winkels als Linotype.com (duits) en fonts.com (USA).

www.fontshop.be

als je een geldig NL BTW nummer hebt, betaal je géén BTW
Monitor en Praxis hebben ze allebei.

Precies, alleen maar makkelijk andere EU landen. Geen BTW!

Maar nu ik er nog eens over nadenk geloof ik dat ze leveren uit NL (Goes ?) en een NL rekening sturen. hoe dan ook, het maakt weinig uit, of je nou binnen NL BTW betaalt en later terugkrijgt danwel iets koopt binnen de EU voor het 0% tarief. Maar bel ze even op dan weet je het.

Ok, prima.

Dan de volgende vraag (ik weet helemaal niets van fonts!): we gebruiken zowel Macs als Windows machines; wat is er dan handiger: OpenType (en gaat dat probleemloos?) of Windows TrueType (dat ook door de Mac gelezen wordt)?

Open Type!...

voor de zekerheid kan je het ook navragen: Bij de Fontshop zitten écht experts…

OT is, als het goed is, écht platformonafhankelijk…

succes :wink: Max

(en de Praxis… van Gerard Unger?.. ok, leuke keus)

ttf kan toch op allebij?

TTF voor windows is weer net een ander bestandje en het mooie van OTF is dat er (meestal) een veel uitgebreidere fontset in zit, met meer diacritische tekens, buitenlandse karakters etc.

OTF werkt eigenlijk inmiddels moeiteloos met OSX samen (en in alle opmaakprogramma’s…)

Hoe probleemloos OTF op windows is (en in welke applicaties) durf ik niet te zeggen.

[quote:11d659504c="iPod Jimmy"]ttf kan toch op allebij?[/quote:11d659504c]

een ttf origineel gemaakt voor het windows platform… kan problemen opleveren op het OSX platform…
tekens die op een andere plek staan, of moeilijk toegankelijk zijn…

de fonts moeten zo goed zijn gemaakt dat ze echt op beide goed lopen… nou zal het wel meevallen… maar voor eecht typografisch precisie -werk, wil je ook een goed font, én géén windows-TTF die niet lekker loopt op de MAc… of andersom…

OpenType, óf de garantie dat de TTF voor beiden werkt…

:wink: Max

Ja, Praxis van Gerard Unger (die nog heel veel andere mooie fonts heeft gemaakt) voor logo en Monitor van Fred Smeijers voor body tekst.

Ik ben onbewust bij Nederlandse ontwerpers uitgekomen.

Praxis past het best bij het gevoel dat we willen oproepen en Monitor ziet er profi uit, is goed leesbaar op papier en op scherm.

Kortom, zonder enige verstand van zaken puur op gevoel gekozen :slight_smile:

Nog lang niet alle fonts zijn als Open Type verkrijgbaar. Monitor en Praxis ook niet, zo te zien op de website van fontshop. Dan zal je twee versies moeten aanschaffen, voor Windows en Mac :(

Monitor is wel als OpenType verkrijgbaar. Praxis is al OpenType verkrijgbaar op LinoType.com

OK, ik zie het nu staan bij de fontsamples. (althans bij de Monitor) gelukkig maar , Open Type is idd de betere keus.

:slight_smile:

LinoType fonts zouden gewoon bij Tetterode besteld kunnen worden.

http://www.tetterode.nl/

Hé Zora,

de teller gereset ??

[quote:a7b4c437ff="EagerB0bNerd"]Hé Zora, de teller gereset ??[/quote:a7b4c437ff] Ik heb een nieuw account aangemaakt. Het gezeur om mijn aantal posts begon me zo langzamerhand te achtervolgen, zeker nu het donateursschap opgeheven is.

Deskman, jammer dat een Open Type font niet standaard meteen alle glyps heeft. Die moet je dan weer apart kopen.

[quote:2837ca780b="WOZ"]Deskman, jammer dat een Open Type font niet standaard meteen alle glyps heeft. Die moet je dan weer apart kopen.[/quote:2837ca780b]

dat begrijp ik niet… een OpenType komt toch niet in verschillende versies… :? Max

Een OT kan [i:ef54e02c23]alle[/i:ef54e02c23] glyps of tekens omvatten. Dus ook de Turkse en CE (Centraal Europese) varianten van bijvoorbeeld de Gill Sans.

Als je dan een ontwerp hebt dat wereldwijd opgemaakt moet worden, kun je gewoon in dezelfde Gill Sans blijven. Bij Postscript moest je een aparte Turkse Gill en een CE Gill kopen. Een Open Type mag veel meer karakters omvatten dan Postscript. En dat maakt het leven van de DTP’er makkelijk, nou… Jammer dat je ze dan alsnog los moet kopen. Zit je weer met al die varianten. :nietblij:

Dat is toch vrij logisch WOZ. Dat een OT alle (64000 ?) tekens kan bevatten, wil nog niet zeggen dat de makers die dan ook maar gratis voor niks weg moeten geven. Speciale tekens voor exotische talen betekent een hoop extra werk, waar toch voor betaald zal moeten worden. In plaats van dat door te berekenen aan gebruikers die dat niet nodig hebben kan dat beter opgehoest worden door mensen die daar graag een paar knaken extra voor neerleggen (jij in dit geval) :evil: