Nederlandse software verwijderen van nieuwe Mac?

Hallo, Ik heb deze week m'n eerste Mac gekocht en dat bevalt goed tot dusver goed. Maar ik heb geloof ik een foutje gemaakt tijdens de installatie :oops:

Toen ik de iBook voor het eerst aanzette kreeg ik het verzoek om een CD in de drive te doen. Dat deed ik en kreeg vervolgens de melding dat het om een ‘Dutch’ version van de CD zou gaan, en of ik het erg zou vinden dat ik dan wat Nederlandstalige applicaties op m’n Mac zou krijgen. Ik had verder geen andere schijf dus ging maar door. Maar nu merk ik dat ik niet alleen Nederlandstalige software er tussen heb staan maar dat ik ook een ‘Systeemmap’ heb en zo! Ondanks dat ik voor English gekozen had als taal.

Mijn vraag is dus of dit nog te repareren is. En of ik dan een engelstalige CD nodig heb? En of die ook ergens los te krijgen is.

Het maakt me niet echt uit of ik het systeem opnieuw moet installeren maar ik zou graag alles wat Nederlands is er af hebben. De computer wordt ook gebruikt door mensen die geen Nederlands kennen.

BVB dank voor uw ideeen.

Je kunt in systeemvoorkeuren - landinstellingen de voorkeurstaal wijzigen in English. Dat zou alle systeemmenu's in het engels moeten weergeven.

Ok ja dank je wel maar wat ik eigenlijk met name graag zou willen is dat folders met namen als Systeemmap en Lettertypen en zo verdwijnen en vervangen worden door de normale varianten.

Ik wil het systeem dus wel schoonvegen en opnieuw beginnen maar ik heb hier zo te zien alleen een schijfje met de naam ‘Software-installatie en -herstel 1 van 2’ en ik ben bang dat dat het daar niet mee gaat lukken. Maar ik kan nergens een Engelse versie vinden op de Apple site om te downloaden. Kan je die ergens bestellen of zo? Of los programma’s downloaden en die gebruiken om opnieuw te installeren? Ik heb overigens de iBook G4 1 Ghz.

Tot zover ik het begrepen heb krijg je, als je in Nederland een Mac koopt, een Nederlands systeem (dit zeggen ze iig in alle (online) winkels. Maar zoals gezegd, kan je zelf je voorkeurstaal regelen.

Wat er zo Nederlands aan is, vind ik trouwens vrij onduidelijk: Opstarten van CD/DVD begint altijd in het Engels, maargoed.

Als je installeert, kan je dan niet ergens bij opties aangeven dat je maar een taal wilt installeren? (Bij de Panther CD’s was dat zo, maar weet niet of dat bij bijgeleverdeDVD’s ook zo is).

[quote:92ce328c54=“Florin”]Ik heb overigens de iBook G4 1 Ghz.[/quote:92ce328c54]

Hij is fijn, hè? Wilde er ook zoeen. Maar Simone vond de kleur niet mooi, legde wat bij en 't werd een PowerBook. Is ook fijn :slight_smile:

Ehm... Je hebt het over namen van mappen van OS9... :S Die zit er alleen in het Nederlands bij. Je hebt dus een Engelse OSX en een Nederlandse Installatie van Classic (OS9). Di tmaakt niks uit, want je zal de interface van OS9 nooit te zien krijgen. Dus er is geen probleem en gebruikers die geen NL kennen (en alle andere gebruikers trouwens) moeten zich helemaal niet met die mappen bemoeien.

EDIT: Waarschijnlijk wil je helemaal geen OS9 applicaties gebruiken, aangezien het je eerste Mac is en je niet eens weet wat dat eigenlijk is… Classis en OS9. Voor jou telt alleen OSX. Dus dan kan je die mappen gewoon weg gooien (alleen ‘systeemmap’ dus, niet ‘system’, want dat is OSX). Heb je helemaal niet nodig. Troep van vroeger!

Yep, het gaat inderdaad om de Classic omgeving. Is er geen manier om daar in Nederland een Engelse versie van te krijgen? De winkel waar ik hem gekocht heb kan het iig niet leveren :oops:

Kan ik wellicht van een US retail CD van MacOSX alleen de Classic omgeving installeren, of is die zo specifiek voor mijn iBook dat alleen de versie van mijn restore CD gaat werken?