Nederlandse spelling onder Mac OS X? - Mail en TextEdit in het Nederlands

Schitterend werk om OS X in het nederlands aan te bieden. Maar hoe krijg ik de spellingscontrole in het nederlands. Zowel in "Mail" als in "TextEdit" krijg ik alleen de engelse woordenlijst. Vervelend om alles met rood onderlijnde tekst te lezen op fouten. Ik ben nogal gesteld op correct taalgebruik. Ook OmniWeb's eerste versie van zijn browser was in het nederlands, de update (die ik zelfs de moeite waard vond om aan te kopen) is dan weer in het engels. Ik begrijp nog niet veel van het UniCode sisteem onder Mac OS X. ???

Dat klopt. Apple levert alleen Engelse spellingcontrole mee. Die kun je trouwens ook uitzetten. Maar CocoAspell werkt heel erg goed met een Nederlands woordenboek. Dan kun je in Mail, Omniweb en alle Cocoa-programma's je Nederlandse spelling controleren. Je kunt het hier vinden:

http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=14748&db=mac

Volg de instructies en je spellchecker werkt. Gebruik als het kan het uitgepakte woordenboek; er waren problemen met de ingepakte versie. Ik weet niet of dat al is opgelost.

[quote:post_uid0="Guest"][/quote:post_uid0] Bedankt Gijs. Aspell werkt zoals je het had aangeraden. Het was echter niet eenvoudig om het allemaal op zijn plaats en actief te krijgen. Na de instelling in het inlog-programma venster onder systeem voorkeuren werkte het prima. :)

ho ho... appleworks 6 heeft onder osx ook een NL spellings control werkt prima.

Hmm…zou je dit niet kunnen gebruiken met mail…? :wink:

Nee, helaas kan dat niet. Waarom niet, gaat mij technisch ook boven de pet, maar het zou wel eens te maken kunnen hebben met Cocoa, Carbon en zo.

ik ben druk bezig om een woordenboek, spellingskontrole in te zetten in Aspell vindt het ook leuck, maar

weet niet hoe ik deze toe  moet voegen in advanced ofzo.

heb gelezen in index.html van het dmg bestand maar ben een XXXXX leek

help???

alvast bedankt eko

Misschien heb je het verkeerde woordenboek. Kijk even of je de uitgepakte versie hebt. Dat is weliswaar een groter bestand om te downloaden, maar met de gecomprimeerde versie lukte het mij ook niet. Volg verder nauwkeurig de aanwijzingen.