Nederlandse spellingscontrole als standaard in US systeem

Op mijn iMac heb ik alles in het engels. Dat vind ik het meest prettig werken. Zo ook mail.app (onder panther) Als ik echter een nederlandstalig mailtje maak, moet ik iedere keer dat ik de spellingscontrole doe opnieuw nederlands als taal instellen. Is het mogelijk om de spellingscontrole standaard op nederlands te zetten terwil de rest gewoon engels blijft? groet, John

Ik dacht dat het zo te regelen was:

[i:76a4c96821]systeemvoorkeuren > landinstellingen > language[/i:76a4c96821]

Daar staan de talen die geinstaleerd zijn op je Mac. Zet nu Nederlands boven aan in de lijst. Hoop dat het werkt.

[edit]
overigens blijft bij mij als ik de taal verander in bv. frans (in mail) dit wel staan, ook na afsluiten.
[/edit]

Bedankt! dat ga ik even proberen, Groet, John

[quote:40916495ae="Funqtion"]Ik dacht dat het zo te regelen was:

[i:40916495ae]systeemvoorkeuren > landinstellingen > language[/i:40916495ae]

Daar staan de talen die geinstaleerd zijn op je Mac. Zet nu Nederlands boven aan in de lijst. Hoop dat het werkt.

[edit]
overigens blijft bij mij als ik de taal verander in bv. frans (in mail) dit wel staan, ook na afsluiten.
[/edit][/quote:40916495ae]

Ik denk dat dan heel het OS zich op deze taal instelt. Dus ook de menubar.

Daaf

[quote:c58f215888="D&Fsoft(Daaf)"]Ik denk dat dan heel het OS zich op deze taal instelt.[/quote:c58f215888]

Klopt, ik kom er net achter.

Inderdaad :)

waarom zou je OS X in het engels zetten? uit minachting voor je eigen moedertaal? in dat geval vind ik het maar erg hoor.

[quote:2c22990799="Xserve"]waarom zou je OS X in het engels zetten? uit minachting voor je eigen moedertaal? in dat geval vind ik het maar erg hoor.[/quote:2c22990799]

Omdat het systeem ontworpen is in het Engels en het meestal dus ook veel soepeler loopt. De andere talen zijn “gewoon” vertalingen, en sommigen vinden dit niet zo lekker werken. Heeft heus niets met minachting te maken hoor. :wink:

OK, fijn dat je dit beetje persoonlijke frustratie even met me wilde delen :D Ik vind het gewoon wel prettig werken...

Nou minachting zou volgens mij een belabberd motief zijn. Maar ik zou eerder gewenning als excuus gebruiken. Toen ik ooit begon met m'n eerste apple deed het zo ongeloofelijk lang voordat het nieuwe OS vertaald leverbaar was. En het gevolg dat de meeste regelpanelen en extensies niet bruikbaar waren op een nederlands OS.

Plus dat de meeste termen in de vakbladen zijn toch meestal in het engels en dan is het wel zo fijn dat je OS ook in het engels staat. Maar ja wat weer het gevolg heeft dat je niet een nederlandse spelling op je engels systeem aan heb staan. Of het probleem wat ik heb is dat Google helaas bij de .com standaard zoekt. Maar ach je kan niet alles hebben en er is nu tevens ruimte voor verbetering.

JD

[quote:3c04a53c8f="Xserve"]waarom zou je OS X in het engels zetten? uit minachting voor je eigen moedertaal? in dat geval vind ik het maar erg hoor.[/quote:3c04a53c8f]

Omdat een deel van de software die ik gebruik niet in het Nederlands te krijgen is en ik niet een soort twee-talig systeem wil hebben.

Nederlandstalige spellingscontrole kun je in de meeste applicaties in te stellen door onder “edit” te kiezen “spelling”. Daarna kun je de taal kiezen. Bij mij onthoudt het systeem welke taal laatst gebruikt is.

Jan

Jongens, die Xserve moet je negeren; die loopt overal alleen maar te zeuren. Hij is gewoon aan het puberen! :evil:

[quote:a2aa840799="Xserve"]waarom zou je OS X in het engels zetten? uit minachting voor je eigen moedertaal? in dat geval vind ik het maar erg hoor.[/quote:a2aa840799]

Wordt eens volwassen XSERVE!!!
Doe wat anders, dan zeuren over minachting in je moeders taal.
Engels is nou eenmaal voor een heleboel programma’s die draaien op osx de moedertaal
Het is dus makkelijker werken als je een heleboel engelse progjes hent om ook het systeem in het engels te hebben.
Maar dit is dus persoonlijk, dus niet zeuren.