Ik vraag me af of er mensen zijn die [b:8d23c83d49]negatieve ervaringen[/b:8d23c83d49] hebben met de service van Easy-M, het voormalige EasyWare, te Leuven. Allereerst wil ik zeggen dat ik mezelf een behoorlijk goede klant noem bij deze winkel, ik heb er al drie macs en behoorlijk wat hardware (Cinema Display, Airport, e.d.) gekocht. Het is dus niet mijn bedoeling de winkel af te kraken, maar eerlijk mijn mening te geven over de klantendienst.
In wat volgt zou ik graag twee ervaringen kwijt willen in verband met de lamentabele service van Easy - M / Easyware.
Een tijd terug ondervond ik een probleem (http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=136536&start=30 ) met mijn Airport Express. Ik heb deze toen laten omruilen bij EasyWare. Het omgeruilde toestel bleek ook defect te zijn. Omdat ik in die bewuste periode weinig tijd had, heb ik het omgeruilde toestel niet meteen opnieuw proberen om te ruilen, dat heb ik pas een aantal weken terug gedaan. Wanneer ik dit probleem (“wegvallend bereik”) schets bij een medewerker van de technische dienst krijg ik meteen een reactie van ongeloof. Een omgeruild toestel kon onmogelijk defect zijn; ik was de domme gebruiker die zijn hardware niet kon instellen. Na een discussie en wat “scherpzinnige” replieken van de medewerker in kwestie getolereerd te hebben, was men bereid het toestel opnieuw te wisselen. Dit slechts omdat ik heb aangedrongen. Er kan onmogelijk van professionele service gesproken worden wanneer men de klant niet op zijn woord gelooft, en wanneer deze laatste in discussie moet treden alvorens geholpen te worden.
Het tweede probleem betreft eveneens een dubbele omruiling. Het gaat om de Mighty Mouse (draadloos). Zoals iedereen weet is het scrollwieltje ver van perfect ingebouwd. Na een tijd kon ik niet meer in beide richtingen scrollen. Ik wou deze muis opnieuw laten omruilen, samen met mijn Airpot Express. Dit was op een vrijdag. De eerstkomende woensdag krijg ik telefoon van Easy-M dat er een probleem is met de omruiling. Alvorens de muis geruild kan worden moet ik het serienummer doorgeven van de iMac waar de muis bij verkocht werd. Ondanks de duizenden euro’s die ik heb uitgegeven bij Easy-M, kan men mijn klantgevens niet opzoeken. Er is geen sprake van een ruil alvorens ik hén het factuurnummer en serienummer kan doorgeven. Een uur later mail ik de bewuste gegevens door naar het algemene e-mailadres van Easy-M Leuven. Omdat ik vrijdag (exact een week later na inlevering van het defecte product) nog niets heb gehoord, bel ik het servicenummer. Aldaar heeft men geen mail ontvangen omdat “mails naar het algemene adres niet direct doorkomen”. Blijkbaar heeft men bij Easy-M meer dan twee dagen nodig om een e-mail door te sturen naar de interne diensten. Ik werd gevraagd de informatie die ik gemaild had nogmaals door te geven via de telefoon.
[b:8d23c83d49]Kort samengeva[/b:8d23c83d49]t is het probleem het volgende; men aanvaardt op vrijdag een product voor omruiling in de winkel, men kan het product dan toch niet wisselen omdat mijn klantgevens onbestaand zijn. Een week (vrijdag) is er nog niets gebeurd. De eerstvolgende dinsdag was de muis geruild. Wanneer ik mij aanbied in de winkel vraagt men een administratief formulier dat ik in de eerste plaats nooit heb meegekregen. Opnieuw word ik getrakteerd op ongelovige reacties samen en een allesbehalve klantvriendelijke houding van de technische medewerker (een andere dan degene van wie hierboven melding wordt gemaakt).
Wat mij betreft komst service en klantvriendelijkheid op de eerste plaats te staan. Easy-M schiet behoorlijk tekort op dit vlak.
Ik zou zelf ook zo denken met de Airport Express. Het is dan logischer dat de klant dan storing heeft in het gebied waar hij is geplaatst. Zelf zou ik ook denken van “He, hij heeft hem al omgeruild, raar geval”. Dus dat vind ik vrij logisch.
Zelfde verhaal met Mighty Mouse, even over n a4tje rollen al geprobeerd?
Voor de rest; Administratief slecht bezig daar? Ik zou er niet telang van wakker liggen.
Ik ben het met Ducky_Inc eens. De Mighty Mouse is inderdaad niet het beste product van Apple. De scrollwheel heeft regelmatig problemen, maar mijns inziens kunnen ze daar bij EasyM weinig aan doen. Steeds omruilen is ook zo wat. De problemen met de Airport Express kunnen inderdaad ook van een verkeerde instelling komen en als je regelmatig met deze problemen aan komt (met verschillende apparaten) dan zou ik ook de instellingen verdenken i.p.v. het apparaat zelf. Je kunt wel alles steeds omruilen, maar een bedrijf is ook afhankelijk van de fabrikant die erachter staat en die bepaalde dingen moet vergoeden. Een consument moet daar mijns inziens ook begrip voor hebben.
Ik heb echter de indruk dat de meeste consumenten tegenwoordig de instelling hebben van “ze zoeken het maar uit in die winkel, niet mijn probleem, ik wil dat ik in ieder geval gecompenseerd wordt”. En dat zonder zelf moeite te doen om iets aan de praat te krijgen.
Allereerst is er in Nederland een wet die de consument in staat stelt binnen 2 weken een product te ruilen. Echter, ondeugdelijke producten kunnen daarop een uitzondering zijn. In het geval van een airport express of een mighty mouse geldt geen uitzondering, behalve als Apple of een winkel zelf besluit dat dit zo is (ruiling onder coulance).
Het is dus absoluut niet gebruikelijk om producten te ruilen na 2 weken. Wel kan een winkel ervoor kiezen het gekochte artikel ter reparatie aan een service-center aan te bieden. Dat betekent dat je je product een week of meer kwijt bent.
In jouw geval, waar je producten na een langere tijd hebt mogen ruilen, vind ik dat Easyware je meer service heeft geboden dan je recht op hebt. Je klaagzang duidt dan ook meer op oerHollands gezeur dan op daadwerkelijk oneerlijke behandeling van een medewerker en krijg ik het idee dat je je niet volgens de door JP Balkendende gesteld normen en waarden hebt gedragen.
Ophef maken over een product van nog geen 4 tientjes in een winkel die er nog geen 4 euro aan verdient is voor de winkel vaak voldoende reden om gewoon maar het product te ruilen om van het gezeur af te zijn. Helemaal als mensen een scene maken in de winkel.
Let wel dat de reactie die je krijgt vaak afhankelijk is van de actie die daaraan vooraf gaat.
[quote:0d96c17845="denboris"]ja, bij mij is dat ook steeds een heel gedoe bij EasyM als ik iets wil laten maken onder garantie...[/quote:0d96c17845]
Die uitspraak alleen al: "steeds ... als ik iets wil laten maken onder garantie".
Ik ben ooit één keer terug geweest met een garantieklacht, verder heb ik nooit problemen gehad. Het kan dan ook wel degelijk iets te maken hebben met wat Jeordy hierboven al constateert: sommige mensen gaan terug voor elke scheet, voordat ze hun best hebben gedaan (oftewel: RTFM) of zijn simpelweg buitengewoon onhandig. Gemakkelijk om het dan op de winkel te steken.
Zoals ik al eerder zei: die Mighty Mouse bijvoorbeeld is gewoon een wat sneller vuil wordend systeem. Veeg ermee over je broek en het ding doet het weer. Om daar nou mee terug te gaan…
Tenslotte is het erg onsportief om op een forum over een winkel te zeiken. Mensen kunnen zich hier niet verdedigen en je hoort dus vaak maar één (vervormde) zijde van het verhaal.
Mwah, het is natuurlijk vervelend en onprofessioneel als er zo vaak iets fout gaat of als de beloofde dingen niet worden nagekomen. Dat met die e-mail is natuurlijk ook gewoon slordig en had geregeld moeten zijn.
Aan de andere kant is het natuurlijk ook wel zo dat er soms in een bedrijf ergens dingen blijven steken, zonder dat het bij de juiste persoon aankomt. Tja… en als klant zit je dan met vertraging en dat is vanuit het oogpunt van de klant gezien gewoon slecht. Ik werk zelf in een winkel en krijg natuurlijk ook te maken met klachten. Voor mezelf zorg ik ervoor dat ik zo lang mogelijk het probleem blijf volgen en aangezien ik niet elke dag van de week werk (parttime he), doe ik aan follow up bij mijn kader (de bazen ;)) om te kijken of dingen daadwerkelijk geregeld zijn. Verder dan dat kan ik niet… en toch gaat er weleens iets fout. En ja… soms moet ik dan extra gegevens hebben om het een en ander uit te zoeken. Het kan namelijk zijn dat een ruiling of reparatie in een ander systeem zit, of dat de bon te oud om nog terug te worden gehaald in het huidige systeem etc etc… er zijn allerlei zaakjes die erin meespelen.
Ik denk echt niet dat ze je proberen te naaien, om het maar even plat te zeggen. Maar gezien je verhaal hadden ze wel wat duidelijker, netter, beleefder en meer moeite mogen doen om alles in de gaten te houden en kijken of het allemaal gaat zoals het had moeten gaan. En dat is, vind ik, ook een heel groot punt van service… en op dat vlak missen ze nog een beetje service maak ik op uit je verhaal.
edit: ik moet het even zeggen: of iemand nou 100 euro uitgeeft in de winkel waar ik werk of 4000… dat maakt voor de service verlening die ik doe niets uit (en dat zou voor iedereen zo moeten zijn, naar mijn mening). een klant is een klant en voor elke klant neem ik dezelfde moeite als alles netjes gaat en in de haak is (in 80% van de gevallen doet een ‘kapot’ product precies wat het moet doen als ik het test op mijn werk…)
[quote:eec5fa0458]Sommige mensen gaan terug voor elke scheet, voordat ze hun best hebben gedaan (oftewel: RTFM) of zijn simpelweg buitengewoon onhandig. Gemakkelijk om het dan op de winkel te steken.[/quote:eec5fa0458]
Kan zijn in andere gevallen, maar hier is dat niet van toepassing.