Negeer eigendomsrechten op dit volume

Ik heb een G4 die op 10.4 draait. In de G4 zitten 2 interne harde schijven en er zijn meerdere gebruikers (ik en mijn vriend). De 2e harde schijf is een data-schijf, die door ons beide gebruikt moet kunnen worden.

Ik heb op de 2e harde schijf het vinkje “Negeer eigendomsrechten op dit volume” aangezet.

Maar een map die door mij op deze harde schijf is gezet, kan door mijn vriend niet bekeken worden: er zitten 0 items in (terwijl voor mij de map volledig vol zit).

Alle gebruikers zijn Admin.

Dan moet je vanaf zijn bureaublad die schijf volledige rechten toekennen. 1x op die schijf klikken, apple+i intikken, tabje eigenaar en bevoegdheden zet je alles op lezen en schrijven, eventueel aparte mappen op die schijf op dezelfde manier behandelen.

Maar wat is dan de rol van "Negeer eigendomsrechten op dit volume"?

Want zo blijf ik dus houden dat degene die een map op die schijf maakt, die map steeds opnieuw moet instellen voor de ander. Dat blijkt onwerkbaar.

Het blijkt onwerkbaar, omdat de melding die zowel ik als mijn vriend krijg, bij het klikken op "alle ingesloten mappen" is: "De bewerking kan niet worden voltooid".

Anders moet je die harde schijf omzetten naar fat32. Als het goed is kunnen jullie er dan beide naar schrijven.

Misschien snap ik dan toch het "Negeer eigendomsrechten" niet. Dan moeten toch alle gebruikers dat volume kunnen benaderen? Ongeacht de verschillende eigenaren van de mappen?

[quote:9a1e4dc7a6="Fostar82"]Anders moet je die harde schijf omzetten naar fat32. Als het goed is kunnen jullie er dan beide naar schrijven.[/quote:9a1e4dc7a6]Wat is dat nou weer voor onzin!

Er is inderdaad een probleem met de bevoegdheden. Negeer eigendomsrecht moet je niet uitzetten, dat is absoluut niet nodig.

Vraag 1 hoe logt je vriend in op jouw computer en dan wel op zijn eigen accoutnaam of op jouw accountnaam ?? en doet ie dat met een Mac of een PC ?

Wij hebben één G4. De G4 heeft 2 interne harde schijven. Onder 10.4 zijn twee admin-accounts aangemaakt: eentje voor mij en eentje voor mijn vriend. We loggen allebei met onze eigen account in. Dat bevalt uitermate goed.

We hebben wel behoefte aan een gezamenlijke speeltuin. Daarom de tweede harde schijf. Daar moeten we allebei ongelimiteerd toegang toe hebben, tot alle folders, ongeacht wie van ons twee de folder heeft aangemaakt. En ongeacht wie is ingelogd.

In principe als je admin accounts hebt moet dat ook gewoon kunnen idd. Je kan wel iets anders proberen. Lees eens in [url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=32671&highlight=sharepoint]hier[/url]

Dit verhaal is voor windows maar geld ook voor afp(apple file sharing protocol) shares

Misschien kan je eens proberen een share aan te maken van die tweede schijf .

Dit moet je dan in beide accounts doen uiteraard.