NetBarrier geen uur rust...

Hoi allemaal,

Ik krijg al de hele dag van NetBarrier meldingen dat er port scans en een enkele ping flooding op mijn computer uitgevoerd worden. Veelal vanuit het buitenland en een enkeling in tilburg en enschede :roll:
Ik kreeg zelfs een scan port van 0.0.0.0 :? :o

Ik snap er echt niets van, de ping flood en scan port staat gewoon normaal net zoals alle andere dagen, ik heb 'm vanmiddag zelfs nog een blokje lager gezet maar zonder resultaat…

Weet iemand waar zoiets aan kan liggen? Black list? Ik word gek van de piepjes (heb ik ingesteld, ben allang blij dat het het standaard geluidje van netbarrier niet is :wink: ) de hele tijd. Ik kreeg er vanmiddag zelfs bijna 6 achter elkaar, meeste ontraceerbaar maar wat te traceren was kwam nog uit frankrijk en amerika dus weinig overeenkomst. Maar 6 (bijna) achterelkaar!

Is woensdag 8 april een nationale-hack-woensdag voor de “onderwereld”?

[quote:91abe4b3c7="WebJ"]Ik word gek van de piepjes[/quote:91abe4b3c7] Ik weet een goede oplossing: gooi dat NetBarrier eraf, ben je van het gezeik af; dit lijkt me typisch een geval van 'het middel is erger dan de kwaal'. Ik betwijfel namelijk of de gegevens van NetB. kloppen, die fabrikant moet ook laten zien dat zijn software nuttig dan wel nodig is, dus met een beetje activiteit laten zien maakt het zich belangrijk :innocent:

Klinkt wel geloofwaarding Oppie, maar als je ziet waar ze allemaal vandaan komen heb ik het idee dat er meer is...

Dat slaat nergens op Oppie..

Ik neem aan dat Netbarrier een firewall is? Die heb je echt wel nodig hoor…tenzei je allemaal ongenode gasten op je machine wilt hebben…

Er zit toch een firewall in OSX zelf? 8)

1) er zit een firewall in OSX zelf 2) ELKE computer ter wereld krijgt gemiddeld 60 keer per dag iemand aan de deur die de poortjes scant. Dus zet vooral geen geluidseffecten en waarschuwingen aan want dan wordt je dus 60 keer per dag gestoord. 3) laat ze maar lekker scannen, alleen onder Windows is het hoogst gevaarlijk om rare poortjes open te laten.

[quote:d2ee185a96="colpolyp"][...] 3) laat ze maar lekker scannen, alleen onder Windows is het hoogst gevaarlijk om rare poortjes open te laten.[/quote:d2ee185a96] *ahum* dat zie je dus echt fout :)

Onder Mac OS X kunnen wel degelijk poorten open staan waardoor andere gebruikers op jouw systeem kunnen komen. Denk bijvoorbeeld maar eens Windows/Apple Filesharing. Als jij die services hebt draaien, zonder dat je het goed afgeschermt hebt, kan iedereen op jouw machine komen hoor…

Het is dus echt niet zo van; ik draai geen Windows dus ik ben veilig. Was dat maar zo…

Ik draai ook NetBarrier X en een oplossing is: Gewoon alles automatisch blocken zonder te melden, ben je van de ellende af OF je zet er een router voor waar de hardwarematige firewall van aanstaat. Stel die dan zo in dat hij alles Stealthed of Blocked heeft en je bent van de ellende af. NetBarrier X zal nu alleen melding maken van zaken die door de Router-firewall heenkomen.

NetBarrier X is wat mij betreft een zeer goede en betrouwbare firewall (heeft leuke features, o.a. het voorkomen van naar huisbellende programma’s, mocht je dit niet willen), maar inderdaad je poorten worden sowieso erg vaak gescand, dat is helaas tegenwoordig normaal. In ieder geval niet iets om je zorgen over te maken. Gewoon de boel goed dichtzetten en niet meer laten melden, gewoon automatisch in de Stoplist. 8)

[quote:8018c84dcb="Tomaat"]Dat slaat nergens op Oppie..[/quote:8018c84dcb] Het slaat zeker wel ergens op: wat ik wil zeggen dat als je blijft zoeken naar iets, je altijd bevestigd zal worden in je verwachting (a self fullfilling profecy). Neem een medisch onderzoek: als je een gezond mens maar blijft onderzoeken, steeds uitgebreider, zul je uiteindelijk iets vinden, wat een behandeling noodzakelijk maakt; de vraag is altijd weer: wil je dit wel? Hetzelfde geldt voor port scans: ze komen vaak voor maar zijn over het algemeen onschuldig, dus waarvoor zou je het willen weten, het vergalt alleen je internet-plezier. Nu het geval port scans en Mac OS X: Een scan kan pas gevaarlijk worden als het gebruik kan maken van een trojan horse die op jouw computer zit, en....die zijn er lekker (nog) niet voor X. Zouden ze er wel zijn, pas dan komt het belang van een goede firewall om de hoek kijken, en die zit std ingebouwd in X. Dus tot nu toe: "sit back and relax behind your Mac..." :D Zie je Tomaat, je bent wel degelijk behoorlijk veilig als je geen Win draait, en ik ben benieuwd wat wij dan wel fout zien...?

[quote:413ceb3916="Tomaat"]Onder Mac OS X kunnen wel degelijk poorten open staan waardoor andere gebruikers op jouw systeem kunnen komen. Denk bijvoorbeeld maar eens Windows/Apple Filesharing. Als jij die services hebt draaien, zonder dat je het goed afgeschermt hebt, kan iedereen op jouw machine komen hoor..[/quote:413ceb3916]

Ja maar alleen voor die services. Onder windows kan/kon men via één of andere poort zichzelf meester maken van de hele computer.

Als je inderdaad file SMB sharing aanzet, dan kan iedereen daarbij natuurlijk, maar dat is ook de bedoeling anders valt er niets te sharen.