Netflix verliest abonnees en geeft jou daar de schuld van

Netflix heeft voor het eest in tien jaar flink wat abonnees verloren en gaat er nog heel veel meer verliezen. En dat is jouw schuld…

Dit topic dient als reactie-hub voor bovenstaand artikel. Via dit topic kun je op het artikel reageren. Je reactie wordt ook automatisch onder het artikel op de website getoond.

Ik heb het sinds gisteren niet meer (bijna een maand opzegtermijn, hangt af van wanneer je abo vernieuwd). De combinatie van bagger, vraagprijs en een beter (lees kwalitatiever) aanbod bij de concurrentie ligt hiervan aan de basis. En Netflix snapt het niet.

Sukkels. Ik wil 4K abbo en dat kan alleen met 4 profielen. Tja…dan deel ik er 2 met een ander en betaal ik maar €8,00. Bieden ze 4K abbo met 2 profielen voor €8,00-€10,00 had ik die genomen en niet gedeeld.

Tja Netflix is zowat de McDonalds van de streamingdiensten geworden. Er zijn nog wel goede series maar vooraal heel veel troep.

Netflix is gewoon te duur voor wat ze bieden. Door de versplintering onder streaming services missen ze zoveel content maar de prijs is alleen maar omhoog gegaan. Tuurlijk hebben ze nog steeds wel content die oké is, maar ook steeds meer dat de Twitter schreeuwers tevreden moet stellen. Waardoor oude content in een nieuw jasje keer op keer flopt. Nee, ik denk dat dit het begin van het einde is voor Netflix als ze niet een manier gaan vinden om de concurrentie aan te kunnen gaan met de andere!

Waarom zijn jullie toch altijd zo negatief over Netflix? Die zijn echt niet anders dan andere aanbieders. Apple wordt hier altijd geroemd om de zogenaamde kwaliteit, maar Netflix heeft kwaliteit en ook Apple heeft bagger. De app van HBO stoort vaak, de kwaliteit is ook niet je van het, en niet alles is voorzien van Nederlandse ondertitels. Videoland heeft niks bijzonders. Prime heeft veel oude rommel. Disney is in alles Disney, dus het is het allemaal net niet. Enzovoort enzovoort. Mijn advies: ga weer lekker illegaal downloaden! Misschien dat dat de druk opvoert om weer iets nieuws te verzinnen dat én kwaliteit biedt én een gevarieerd aanbod én betaalbaar is.

Netflix bestaat al sinds 1997. Sinds 2007 zijn ze bezig met streamen van content. Sindsdien hebben ze hard gewerkt aan het uitbouwen van de catalogus en het sluiten van deals met content aanbieders.

Dat ging voorspoedig, totdat iedereen een stukje van de taart wilde en er een fragmentatie optrad … Toen werd de content weggehaald en enkel nog beschikbaar gesteld op het eigen platform.

Daarop kwam Netflix met eigen producties. Niet allemaal knallers, maar “Arrested Development” , “Hemlock Grove” and “House of Cards”, “Orange is the New Black”, " Stranger Things, “The Crown” en nog vele meer …

… ze moeten een continu gevecht voeren met filmstudios en aanbieders, en Pixar en Disney? Niet anders tegenwoordig.

En wat is duur, ikzelf ben een van die idioten die gewoon een account heeft genomen voor het gezin plus (omdat ik veel reis) een tweede account voor op reis … Als ik langere tijd ergens verblijf.

Navraag onder mijn eigen familie en vrienden, ruim de helft deelt het account … Soms wel met 5 verschillende mensen … Dan moet je de schuld niet bij Netflix leggen, maar gewoon daar waar het hoort: bij jou, de aalmoezenier, de bloedzuiger die voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten en met consumentisme groot is gebracht, zelf het maximale rendement of salaris wil hebben en anders het minimale aan werkinspanning, maar wel het maximale aan geld … Leuke dingen doen, tijd hebben voor van alles.

Maar als het op verplichtingen of betalingen aankomt voor de dingen die je wilt doen … Sja, dan is alles duur, moeilijk en waarom eigenlijk niet gratis om vervolgens te worden vervolgd met: “ja, maar Google doet het gratis” of “ja, maar bij Apple is het goedkoper” …

Welnu, het is niet een probleem van hier, niet een probleem van Apple gebruikers, niet een problemen van Nederland. Het is een mondiaal probleem … Dergelijke mensen zijn namelijk super makkelijk prooi voor (mis)leiding, uitbuiting en collectieve hersenspoeling … Kortom, op weg naar een idiocracy …

… Heb goed het gezever rondom Netflix aangehoord, op verschillende boards, inclusief de investeerders en ben redelijk in schock … Over de kortzichtigheid, domheid en bovenal verslaving aan “meer, meer, meer” … Voor - natuurlijk - “minder, minder, minder …”

En vanzelfsprekend moeten ze ook nog eens aan de verwachtingen van onze tijd, te weten: het forum van social media waar sjamaans, guru’s en roergangers van formaat, met een groot intellect, wereldvisie, intelligentie, creativiteit en echt inhoud ons natuurlijk allemaal weten te vertellen “hoe het moet” … Zie de hoeveelheid TikToks, Instagram en Discord-gangertjes … Plus natuurlijk Twitter en andere platforms.

Zelfs LinkedIN is verworden tot een droeftoeter van formaat omdat men meent zijn (of haar) privé mening te moeten delen op een professioneel platform. Niets meer van over dus. Oekraïne links, rechts, milieu, bovenal delen van de eigen mening en weinig hoor, wederhoor en professioneel gebeuren meer daar …

… en Netflix? Die dreigt eenzelfde lot … Netflix kon zeker wat zaken verbeteren en niet alles is goud dat blinkt daar, maar nu even een realitycheck … Dat men binge-watching doet, een serie die normaal in maanden uitgekeken zou worden in dagen of hooguit twee weken kijkt. Nauwelijks meer leest en alles via video doet en daarmee zo’n honger heeft dat content makers het nauwelijks bijbenen …

… niet een probleem van Netflix … Maar meer van ons … En dan natuurlijk niet willen betalen, want sja, het moet gratis kunnen.

Om morgen te gaan klagen dat er zoveel reclame is en je gebruiksgegevens worden verkocht … Ehm, toen dat niet gebeurde en je veel moest betalen was het ook niet goed.

Welnu, Netflix is geen staatszender, dus ze moeten ergens hun geld vandaan halen. Welnu, let maar op m’n woorden: nog meer populisme op “de buis”, immers dat verkoopt lekker … Meer specials, maar bovenal meer reclames …

En kwalitatieve producties? Met de fragmentatie in distributieland zul je waarschijnlijk voorlopig nooit meer een Netflix productie op Amazon of Apple zien, of een Disney danwel Pixar product op Netflix … En in die grondslag, delen van content als ware een videotheek van alle aanbieders, is Netflix niet in geslaagd. Al ligt de schuld vermoed ik niet bij Netflix zelf …

En Apple? Die zal uiteindelijk - evenals de rest - ook last krijgen van een zekere maturiteit van het eigen platform (en daarmee “saaiheid”).

Zo, nu even koffie …