NetInfo Manager

Als ik in m'n browser een domeinnaam intik, die nog niet bekend is bij de DNServer, kan die natuurlijk niet getoond worden.

Tenzij je die invoert in een (al dan niet nieuwe) subdirectory in NetInfo Manager, onder /machines/. Dat lees ik tenminste op diverse pagina’s, ook bij Apple.

Bij mij werkt dat dus niet - of ik doe iets verkeerd natuurlijk.

Door wat instellingen te veranderen via de Terminal (zie http://radio.weblogs.com/0100490/2002/06/03.html ) lukt het nu wel om zo’n ‘nog niet bekende’ domeinnaam aan een IP te koppelen. Echter, dit lukt NIET met namen die bij de DNS bekend zijn, zoals bv tulip.nl.

Mijn vraaf is nu vooral: Waarom werkt mijn NetInfo niet?

Voeg een volgende regel toe aan /etc/hosts

10.0.0.1 tulip.nl tulip

Dat zou in principe moeten werken

Thijs: nee, niet bij (in de dns) bestaande hosts.

OK ik ben er uit:

1. Ga naar NetInfo Manager (in applications/utilities), klik ‘machines’, geef je wachtwoord, maak een nieuwe directory met cmd-N, vul www.te_veranderen_site.nl in in de 2e (Values) kolom, maak een nieuw property met cmd-shift-N en vul daar “ip_address” en bij Value het gewenste IP.

Het onderste vak ziet er nu zó uit:
property Value(s)
ip_address 80.17.40.152
name www.google.nl

In het geval dat je www.google.nl op jouw machine wil rerouten naar het IP van prominente.nl. Vervolgens moet je de LookupOrder goed zetten door etc/lookupd (= folder) aan te maken en daar een file met de gewenste volgorde in te zetten:

cd /etc
sudo mkdir lookupd
(Enter your administrator password)
cd lookupd
ls
(If any files exist, make copies of them using the cp command.) Maar hier staat normaal geen file.
cp hosts hosts.original (dus die kun je ook niet backuppen)
sudo echo LookupOrder Cache NI FF DNS DS > hosts (dit is het aanmaken van een file met de volgorde)
exit

Optionally, you can switch the above order so that flat files get referenced first, like generic unix.

sudo echo LookupOrder Cache FF NI DNS DS > hosts (dit is aan te raden als je een flatfile gebruikt)

TENSLOTTE moet je vooral niet vergeten te herstarten, dan wel lookupd te herstarten! Na iedere wijziging(en) in NetInfo Manager of de flatfile, anders werkt het niet.