Netwerk aanleggen met Macs

Wij betrekken binnenkort een kantoorruimte. Werken nu nog thuis met twee PC's en een Powerbook. Als netwerk gebruiken wij nu een externe drive die d.m.v. het multi-pc modem aan onze computers gekoppeld is.

Zou heel graag volledig met Apple willen gaan werken. Nu is mijn vraag wie er ervaring heeft met een eenvoudig Apple netwerk op kantoor waarbij ik tevens (wanneer ik af en toe thuis werk) kan inbellen of nog beter via een online constructie bij mijn gegevens op het ‘netwerk’ kan (In hoeverre is .mac hiervoor bijvoorbeeld bruikbaar).

Ik hoef op kantoor maar twee tot drie Apple’s aan elkaar te koppelen.

Wie kan mij adviseren? Tks

Jeffo :apple: :expressionless:

Het makkelijkste is om gebruik te maken van Apple File Sharing.

Ga naar de systeemvoorkeuren op de computer waarvan je bestanden wil kunnen lezen. Selecteer “Sharing” (ik weet niet hoe het in het Nederlands heet), en vink in de “Services” tab aan: “Personal File Sharing”.

In dat venster komt dan ook uitleg te staan hoe je bij je bestanden kan komen. Op de andere computer ga je bijvoorbeeld naar de Finder, en kies je uit het “Go” menu “Connect to server…”. Hierin vul je de naam die in uitleg stond in. Bijvoorbeeld “afp://hostnaam.example.com”.

Let op: dit werkt niet zomaar indien de computer met je bestanden achter een firewall staat, zoals het geval is bij de meeste thuisnetwerken.

Het is dus mogelijk Tks. Maar kun je ook van buitenaf via internet de Macs benaderen?

In principe is dat mogelijk, je moet dan de poorten voor AFP doormappen in je router. Het nadeel hiervan is echter dat je maar op één bepaalde Mac kan inloggen.

Wat ook nog kan, is zakelijk ADSL nemen met meerdere IP-adressen. Dan krijgt elke Mac op het kantoor zijn eigen externe IP-adres, waar je vanaf thuis mee kan verbinden.

Nog een ander alternatief is Hamachi (hamachi.cc) maar op dit moment is het zo dat je wel wat kennis van zaken nodig hebt om dat te installeren op de Mac.

Je kan ook nog kijken naar professionele VPN-oplossingen maar dan kan je al snel 400-500 euro voor een VPN-router neertellen. Ik weet niet of dat helemaal de bedoeling is.

[quote:7496e657f6="wilko"]In principe is dat mogelijk, je moet dan de poorten voor AFP doormappen in je router. Het nadeel hiervan is echter dat je maar op één bepaalde Mac kan inloggen.

Wat ook nog kan, is zakelijk ADSL nemen met meerdere IP-adressen. Dan krijgt elke Mac op het kantoor zijn eigen externe IP-adres, waar je vanaf thuis mee kan verbinden.

Nog een ander alternatief is Hamachi (hamachi.cc) maar op dit moment is het zo dat je wel wat kennis van zaken nodig hebt om dat te installeren op de Mac.

Je kan ook nog kijken naar professionele VPN-oplossingen maar dan kan je al snel 400-500 euro voor een VPN-router neertellen. Ik weet niet of dat helemaal de bedoeling is.[/quote:7496e657f6]

Nee, probeer een voordelige oplossing te vinden waarbij ik voorlopig Mac en PC kan combineren.

Hamachi is DE oplossing, maar daar zal je je wel een beetje in moeten verdiepen voordat het goed en wel werkt.

Weet je ook waar ik info kan vinden over Hamachi?

[quote:7330127652="wilko"]... (hamachi.cc) ....[/quote:7330127652][url=http://www.hamachi.cc/]klik[/url]

Meteen even gekeken natuurlijk, zie echter alleen downloads voor Windows en Linux maar geen OSX? Of ben ik nu heel blond?

:roll: :apple:

Beter zoeken ;) http://forums.hamachi.cc/viewtopic.php?p=19543#19543

tks!