netwerk advies

Op dit moment is de situatie hier in huis als volgt:
beneden de router via een D-Link 500 1e verdieping een TimeCapsule, aan de TC een usb hub met daaraan 4 hd's voor foto en film, boven een MacBook, beneden in de kamer een MacMini. Ik wil op beide machines mijn foto's en film kunnen bewerken. De bekabelde verbinding met de D-Link 500 vind ik te langzaam. Ik wil mijn netwerk gaan bedraden.
Op de 1e verdieping waar de TC staat is een telefoonstopcontact. Ik gebruik deze niet, er ligt wel telefoonkabel.
Twee vragen 1) kan ik de telefoonkabel gebruiken om het netwerk te bekabelen of moet ik perse Cat 5 (of 6) kabel trekken?
en 2) als ik de verbinding van de router naar de TC heb gemaakt, kan ik dan gebruik maken van de hd's als ik m'n MacMine bekabel vanaf de router? Ik vermoed van wel omdat de MM ook in het netwerk komt, maar stel dat het niet kan en ik de hele toestand aan het bekabelen ben en het dan toch om onverklaarbare wijze net niet doet.
alvast bedankt!

(1) Een [url=http://en.wikipedia.org/wiki/Category_5_cable]CAT 5e[/url] kabel blijft de meest stabiele, goedkoopste, snelste oplossing.
(2) Ja.

Bedenk verder: van USB schijven aan een TC (via een hub) moet je niet al teveel snelheid verwachten. Beter gebruik je een moderne snelle NAS (of nog liever een DAS) oplossing.

Antwoord op je vragen:
1. Ja het is noodzakelijk om de telefoonkabel te vervangen door een netwerkkabel.
Je kunt daarvoor cat 5e of cat6 kabel gebruiken. Zelf hebben we hier voor het laatste gekozen om niet over twee jaar opnieuw een kabel te hoeven trekken.

2. Ja.

Op 1.) Op hoofdlijnen de grootste verschillen waarom je Cat5e of 6 zou moeten gebruiken.
Analoge telefoon gebruik 2 aders (RJ11 connector) maar vaak heeft de kabel wel 4 aders. (bv. ISDN gebruik er 4. (RJ45)
CAT5e gebruik 4 aders en zit vaak anders aangesloten (die connectors RJ45) dan bijvoorbeeld een ISDN.
Daarnaast is CAT5e en 6 "twisted pair and shielded", dit houdt in dat de per 2 aders deze speciaal gedraaid zijn en afgezonderd zijn van de andere kleurparen.
==> Bovenstaande antwoorden kloppen dus maar ik hoop dat dit iets meer achtergrond geeft.
(als je telefoon kabel dus 4 aders heeft kan het wel maar of het stabiel is, is dus de vraag.

Trouwens: wat makkelijk kan: Oude kabel eruit -- CAT kabel erin. een CAT kabel kan je ook voor telefonie gebruiken.

Dank voor de antwoorden!!! en de uitleg.

Precies jouw uitleg dutch_garfield gaf me het idee dat ik net zo goed de telefoonkabel kon gebruiken. Ik hoef dan alleen maar uit te zoeken welke kabeltjes gebruikt moeten worden en dan een RJ45 stekker er aan te knijpen. Maar je uitleg geeft helderheid waarom dat niet gaat werken.

@TheBigZ DAS dan moet ik steeds heen en weer slepen met de schijven of is er ook nog aan andere DAS methode?
Voor de NAS ga ik nog even verder zoeken.
Ik heb nog een paar prachtige Seagate harde schijven, vandaar…
Maar ja, snelheid boven alles : )

Zit er nog verschil in kabels?
http://www.kabeltje.com/ftp-cat6-netwerkkabel-op-100m-rol-p-20965.html
http://www.netwerkkabel.eu/utp-cat6-netwerk-kabel-soepel-100m?
behalve de prijs.

Jazeker, zoek even op de website van de leverancier en je vind het verschil namelijk shielded of unshielded !

Met shielded kabel heb je minder kans op storing (bijvoorbeeld als er stroomkabels langs lopen of als je grote bundels netwerkkabels maakt) en meer kans dat het in de toekomst (als er weer een snellere standaard komt dan gigabit ethernet) werkt zonder dat je nieuwe kabels nodig hebt. Het is wel duurder en ook stugger, dus afhankelijk van waar je het doorheen moet trekken kan het moeilijker te leggen zijn.

Als je voor shielded kabel gaat, koop dan ook de goede shielded connectors, als je die heel erg goedkope plastic connectors koopt past het niet goed en is ook nog eens al die moeite voor niks omdat je de afscherming niet aangesloten hebt.

[quote=Oliveanus url=http://www.onemorething.nl/community/topic/netwerk-advies#post-2494908 time=1354478981]DAS dan moet ik steeds heen en weer slepen met de schijven of is er ook nog een andere DAS methode?[/quote]
Je kunt schijven delen.

Met USB 2.0 kom je sowieso nooit boven de 35MB/s uit (als het mee zit).

Zoals zo vaak roept de ene vraag de andere op.
Ga ik informeren bij m'n winkelier voor een NAS, zegt ie dat NAS eigenlijk te sloom is voor foto en video bewerking…
NAS gaat toch met 100mb/s?
Nu begin ik te twijfelen of het hele netwerk gebeuren in deze wel een goed idee is.

Mits je gehele netwerk (kabels, routers) gigabit is, valt er best een aardige snelheid uit [url=http://www.synology.com/products/performance.php?lang=enu#tabs-2]een goede NAS[/url] te halen.

Toch weer hoop.
Ik ga eens kijken.
Allen bedankt!!!

[quote=dutch_garfield url=http://www.onemorething.nl/community/topic/netwerk-advies#post-2494848 time=1354471453]
CAT5e gebruik 4 aders en zit vaak anders aangesloten (die connectors RJ45) dan bijvoorbeeld een ISDN.
[/quote]
Cat 5e gebruikt 8 aders die in paren zijn gevormd (2 draden worden om elkaar heen gedraaid, vandaar ook twisted pair), je hebt dus 4 paren ;)

[quote]
Daarnaast is CAT5e en 6 "twisted pair and shielded", dit houdt in dat de per 2 aders deze speciaal gedraaid zijn en afgezonderd zijn van de andere kleurparen.
[/quote]
Dat is te kort door de bocht want beiden zijn er bijvoorbeeld ook als unshielded twisted pair (UTP). Deze laatste is de meest voorkomende variant. Daarbij hebben ze alleen 2 adertjes om elkaar heen gedraaid, er is geen shielding. UTP, STP, FTP, etc. zeggen alleen iets over die aderparen en niets over de categorie. De shielding en twisting heb je bijv. ook bij cat4 en cat5.

Zowel de twisting als de shielding zijn er om storing van buitenaf tot een minimum te reduceren. Iets wat beide gebruikt is dus beter geschikt in een omgeving waarin heel veel storing zit zoals in een fabriek. Voor thuis heeft het meestal geen zin en volstaat de meest simpele variant (alleen getwist oftewel UTP en dat komt mooi uit want dat is de meest voorkomende, goedkoopste en makkelijkste te verkrijgen variant).

[quote]
Trouwens: wat makkelijk kan: Oude kabel eruit -- CAT kabel erin. een CAT kabel kan je ook voor telefonie gebruiken.[/quote]
Yep en dat wordt vaak ook als zodanig gebruikt maar dan wel hoofdzakelijk bij analoge ljinen omdat daar de twisting totaal niet van belang is. Bij ISDN is de twisting van de paren weer van uitermate groot belang vanwege het reduceren van de storingsgevoeligheid. De kans op een niet werkende verbinding is daar aanzienlijk groter. Telefoonkabel voor netwerken gebruiken kan niet. Het is te storingsgevoelig en er ontbreken 4 aders die nodig zijn voor een verbinding van meer dan 100Mbit.

Het correct aansluiten en knijpen van de kabels is ook van groot belang. Als je dat niet goed doet kun je de hele twisting en shielding volledig teniet doen. Zorg dat je de twisting tot zover mogelijk in de connector nog aanhoudt. Idem voor de shielding.
Let bij het kopen van cat5/cat5e ook goed op: goedkoop spul is duurkoop omdat niet alle aders van koper zijn en je daardoor bagger kabel hebt. Dat levert onherroepelijk problemen met performance en stabiliteit op. Je moet niet verwachten dat je dit soort kabel voor langere afstanden dan een meter of 10 kunt gebruiken. Beknibbel dus niet op de kabel en ook niet op de connectoren. Als je het met prefab kabels af kunt kun je dat beter doen, scheelt gedoe met knijpen en het kost niet eens zo gek veel meer :)

Nog een belangrijk aspect is soepel (stranded) en vaste/harde kern (solid). Dat eerste is bedoeld voor patch kabels, kabels die in de computer en de wall outlet of switch worden geklikt. Dat laatste is bedoeld voor de vaste bekabeling in goten, muren, etc. en wordt vaak afgemonteerd op wall outlets en patchpanels. Door de soepele kabel is beter geschikt om opgerold te worden e.d. terwijl de vaste/harde kern weer beter geschikt is om te [url=http://en.wikipedia.org/wiki/Punch_down_block]punchen[/url] (je duwt de draadjes in een blokje). Ter verduidelijking: http://nl.wikibooks.org/wiki/UTP_bekabeling/Netwerkschema In realiteit wordt er voornamelijk vaste/harde kern gebruikt. De reden dat ik dit er echter bij vertel zit 'm in de gegeven linkjes en het feit dat voor beide kabels ietwat andere tools gebruikt moet worden. Je kunt een soepele kabel niet krimpen met tools voor vaste/harde kern en vice versa. Dat geldt ook voor de stekkertjes. Zorg er dus voor dat je alles voor vaste/harde kern hebt (of soepele kabel).
Google is your friend in deze en wikipedia ook: [url=http://nl.wikipedia.org/wiki/Getwist_paar]getwist paar[/url]. Vindt je genoeg info en plaatjes, ook hoe je dingen moet aansluiten. Voor dat laatste is YouTube ook een aardige bron van informatie, zat filmpjes die het laten zien.

@iep,
Bedankt voor uitleg!

[quote]
Als je het met prefab kabels af kunt kun je dat beter doen, scheelt gedoe met knijpen en het kost niet eens zo gek veel meer
[/quote]
Snap ik maar met stekkers er aan trekt een beetje lastig door de muur heen. Het zal dus toch knijpen worden.
Maar, is het mogelijk stugdraad te krimpen met een tang, of moet ik dan niet meer met RJ45 stekkertjes werken maar met punch down aansluitmateriaal?

Solid is geen enkel probleem, gewoon zorgen dat je daar de juiste krimptang en de juiste connectoren voor hebt. Solid is de meest verkrijgbare vorm dus misgrijpen op connectoren en krimptang is nog best een uitdaging :) Punchdown gebruik je alleen als je het op een outlet of patchpanel wil afmonteren (je moet de draadjes er dan indrukken: punchen).